Átalakulások, működési formaváltás – komplex szolgáltatáscsomag

2024-10-25

Az üzleti környezet folyamatos változásai, a vállalkozás növekedése vagy az aktuális jogszabályok mind szükségessé tehetik cége átalakulását. Legyen szó működési formaváltásról, egyesülésről, szétválásról vagy összetett átalakulási folyamatról, cégcsoportunk szakértői csapata segíti a gördülékeny és sikeres átállást.

Működési formaváltás: Miért és mikor érdemes?

A hatályos jogszabályok értelmében a gazdasági társaság más társasági formába tartozó gazdasági társasággá, egyesüléssé és szövetkezetté alakulhat át.

Az átalakulás egyik formája a működési formaváltás, azaz amikor egy betéti társaság (bt.), korlátolt felelősségű társaság (kft.) vagy zártkörűen működő részvénytársaság (zrt.) tulajdonosai úgy döntenek, hogy cégük más cégformában folytassa a gazdasági tevékenységét.

De miért érdekes mindez?

Egy társaság működési formaváltására szükség lehet jogszabály által meghatározott okból (például veszteség folytán kialakult tőkehelyzet rendezése céljából), azonban előfordulnak olyan esetek is, amikor a működési formaváltás előnyt jelenthet a társaság tulajdonosainak jogi státusza, együttműködése, vagy a társaság működtetése szempontjából.

A zrt. cégforma választása számos előnnyel járhat egy társaság tulajdonosai számára. A teljesség igénye nélkül:

  • Különböző részvénysorozatok és ún. elsőbbségi részvények kibocsátásával a tulajdonosok eltérő tulajdonosi jogok kiosztásában állapodhatnak meg, továbbá ezen jogokat megegyezés esetén a későbbiekben is szinte teljesen szabadon alakíthatják.
  • Dolgozói részvények kibocsátásával javadalmazhatják a munkavállalóikat, ezáltal érdekeltté tehetik őket a társaság eredményességében.
  • Nagyszámú munkavállaló esetén a társaság tulajdonosai dönthetnek munkavállalói résztulajdonosi program szervezet kialakításában, amely egy számos előnnyel bíró, komplex munkavállalói javadalmazási rendszer.
  • A kisebbségi tulajdonosok anonimitást élveznek, nevük ugyanis a cégjegyzékben nem szerepel. Ez az előny rendelkezésre áll akár egy jelentős elsőbbségi jogokkal felruházott részvény (ún. aranyrészvény) tulajdonosa számára is. Habár a tulajdonosok személyét nem csak a cégjegyzék, de a részvénykönyv is rögzíti, a jogszabály arra is ad lehetőséget, hogy a tulajdonosok adatait a részvénykönyv se tartalmazza, ezáltal teljes anonimitást élvezzenek a társaság működése során.

Egyébiránt a betéti társaság cégforma lényeges hátránya, hogy a beltagi tisztséget betöltő magánszemély korlátlan vagyoni felelősséget visel a társaság tartozásaiért. Ez a vagyoni kitettség kiküszöbölhető, ha a tagok olyan cégformát választanak, ahol a tulajdonosok vagyoni felelőssége korlátozott (például kft. vagy zrt.).

Milyen egyéb átalakulásokban tudunk segíteni?

Az átalakulások közé fogalmába nem csak a működési formaváltás. Ide soroljuk továbbá

(i)         az egyesülés különböző formáit, a beolvadást és az összeolvadást,

(ii)        a szétválás módozatait, a kiválást, a különválást és a leválást, továbbá

(iii)        a fenti folyamatokat ötvöző átalakulásokat, például a kiválásos beolvadást.

Ezek az átalakulási típusok például egyebek közt, cégcsoportok restrukturálása, vállalatfelvásárlások és vállalatfúziók során, továbbá önálló üzletágak leválasztása során lehetnek hasznos eszközök. Tekintettel azonban arra, hogy ezen esetkörök rendkívül változatosak, így minden tranzakciót egyedileg kell érdemes szakértői vizsgálat alá fogni vonni annak megállapításához, hogy milyen cégstrukturálási eszköz a legalkalmasabb az adott helyzetben.

Miben lehet a Niveus Consulting Group a segítségükre?

Egy átalakulás megtervezéséhez és lebonyolításához az adózás, a jog, a vagyonértékelés és a könyvvizsgálat szakértőinek összehangolt munkájára van szükség, ezért az eredményesség, az ügyféloldali tehermentesség, valamint a költséghatékonyság szempontjából célszerű olyan professzionális szolgáltatót választania az átalakulás folyamatának megtervezéséhez és lebonyolításához, ahol egyaránt jelen vannak az érintett szakterület tapasztalt szakértői. A megfelelő szakértő kiválasztása szempontjából lényeges korlátozás, hogy az átalakulás könyvvizsgálata során független könyvvizsgáló közreműködése szükséges, ezért nem járthat el az érintett társaság vagy társaságok állandó könyvvizsgálója.

Miért a Niveus?

A Niveus Consulting Group a több mint 15 évet meghaladó fennállása alatt adózási, transzferárazási, számviteli, jogi, vagyonértékelési, könyvvizsgálati illetve egyéb üzleti területeken több mint 650 ügyfelét támogatta. Jelenleg 60 fős szakértői csapattal állunk ügyfeleink rendelkezésére. A szolgáltatásunk kiemelkedő ár/érték arányát számos ügyfelünk bizalma igazolta vissza.

A Niveus Consulting Group 2017-ben csatlakozott a világ egyik vezető, független könyvvizsgáló, könyvelő és adótanácsadó cégeket tömörítő hálózatához, a DFK Internationalhez. A DFK jelenleg 90 országban 208 tagvállalattal van jelen. Csatlakozásunk óta kiemelkedően jó szakmai kapcsolatot tudtunk kiépíteni a hálózat tagvállalataival, így nemzetközi projektekben is tudunk koordinált módon segíteni.

 

Kérdés, kérés esetén keresse szakértőinket bizalommal!

Share this page and start a discussion:

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Telephely az adózásban

Az adózási telephely megléte egy adott országban vagy településen, mindig is az adózás egyik kulcsfontosságú kérdése volt. Ettől függ ugyanis, hogy a vállalkozásnak keletkezik-e adókötelezettsége az adott helyen. Bár az alapelvek lényegében nem változtak, a körülmények és egyes részletszabályok módosulása miatt érdemes ezt a kérdéskört időnként újra átgondolni.

Elolvasom

Niveus hírlevél – 2021. március

Áprilisra kérni kell a bértámogatást azoknak, akik eddig nem igényelték. Visszakérhető a korábban a NAV szerint elévült behajthatatlan követelések áfája. Április 1-től büntethet az adóhatóság az Online Számla adatszolgálatás nem megfelelő teljesítése esetén. Június 1-től várható a tényleges tulajdonosi adatbázis. Márciusi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Elolvasom

A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Elolvasom

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!