A Niveus Consulting Group kommentárja a tegnapi ITM KKV-stratégia és adópolitika kapcsán

2019. November 6.

ÁFA-bevallás: a NAV át tudná venni cégektől

Örök sláger, hogy Magyarországon hatalmas adminisztrációs teher sújtja a vállalkozásokat. De tényleg ilyen rossz a helyzet? A Pénzügyminisztérium szerint egy kisvállalkozás akár az árbevételének 2,5%-át is kénytelen az adózáshoz kapcsolódó költségekre fordítani. Ennél még az iparűzési adó is kisebb kiadás. A Pénzügyminisztérium nagyszabású terve, hogy ezt 2021-re gyökeresen megváltoztassa. Mit érezhetnek ebből a vállalkozások?

Az utóbbi években látványosan javult az állami és adóhatósági hozzáállás. A bevezetőben írt 2,5%-os adminisztrációs költségteher csak az egyik véglet. Már ma is sok előremutató szabály van: egyrészt lehet egyszerűbben adózni, kisvállalkozásoknak ott a KATA, középvállalkozásoknak a KIVA.

Ugyanakkor, a bevallások kitöltésére szolgáló ÁNYK program kevés tekintetben felel meg a mai kor követelményeinek. Ráadásul nem csak ezen az egy felületen kell kommunikálni: ÁNYK, SZJA kitöltő, e-papír, EKAER-bejelentő, az MNB méltán hírhedt ERA rendszere (akit érint), az önkormányzatok saját ügyintézési felülete stb. Egy vállalkozásnak tehát 3-4 különféle rendszert kell használnia akár havi szinten.

„Amit tehát egyik kezével ad az elektronikus közigazgatás, azt a másik kezével elveszi. A stratégiából most még egyértelműen nem derül ki, hogyan terveznek ezen változtatni, holott kiemelt pont az e-kormányzat fejlesztése” – véli Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának vezetője.

Látszik viszont, hogy a NAV újabb szintet lép, hogy valóban szolgáltató adóhatósággá váljon. Már ma is rengeteg adatot kapnak, többnyire valós időben a vállalkozásoktól. Már rég nem a bevallások a fő adatforrások, hanem az online pénztárgép, online számla, EKAER és hasonló rendszerek. Ezek bevezetése egyrészt bizonyíthatóan fehérítette a gazdaságot. A magyar áfarés – azaz a várt, de be nem szedett áfa és a teljes áfabevétel aránya – a 2012-es 22,1%-ról az Európai Bizottság becslése szerint 2018-ra 9%-ra csökkent. Ezzel jobban vagyunk az Európai átlagnál, egy szinten Írországgal és Németországgal.

A Niveus szerint ezekkel az adatokkal mást is lehetne kezdeni. Ha például minden kiállított számlát azonnal látna a NAV (jelenleg csak a 100.000 forintot meghaladó áfa-tartalmú számlákat kötelező online jelenteni), akkor a NAV el tudná készíteni a cégek helyett az áfa-bevallás nagyrészét. Így az szja-bevalláshoz hasonló rendszert lehetne kialakítani, azaz a cégeknek már csak néhány olyan számlát kellene egyedileg bevinni, amit a NAV valamiért nem látott (pl. külföldi a számla kiállítója). Ezzel a cég nemcsak az áfa-bevallás, hanem a belföldi összesítő jelentések és minden egyéb kapcsolódó bevallás kitöltése alól mentesülhetne. Ugyanilyen rendszert ígértek most, ráadásul akár ingyen hozzáférhető módon, a bérszámfejtés vonatkozásában is.

Adó- vagy adminisztrációcsökkentés?

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group együttműködő jogi partnere szerint a KKV-stratégiában egyelőre nem kapott hangsúlyt az adócsökkentés. Igaz, hogy az adminisztráció-csökkentés is közel akkora előny lehet a vállalkozásoknak, de a fő kérdés, hogy a gazdaság kifehéredése ténylegesen elvezet-e az adókulcsok csökkenéséhez. A Pénzügyminisztérium a meghirdetett programjában ezzel kapcsolatosan semmilyen konkrétumot nem fogalmazott meg. „Várakozásaink szerint a további járulék-, esetleg személyi jövedelemadó csökkentés mellett az alternatív, egyszerűsített adók, illetve a célzott kedvezmények, például az energiahatékonysági beruházások adókedvezményének bővítése várható.” – tette hozzá a szakértő.

Erre érdemes figyelniük a vállalkozásoknak: a KIVA például nagyon jó legális adótervezési alternatíva, de egyelőre csak igazán kis vállalkozások számára érhető el. Ha a jogszabályalkotó esetleg megemelné a belépési korlátokat, sokkal több cég tudná egyszerűen csökkenteni az adminisztrációs terhét és a munkabért terhelő járulékokat. Emlékeztetőül: a KIVA szerint adózó vállalkozások hét százalékponttal alacsonyabb munkáltatói terhet fizetnek a munkabérek után.

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Érkezik a digitális állampolgárság, erről mindenkinek tudnia kell

A Digitális Állampolgárság Programról (DÁP) megkönnyíti az életünket? Dr. Halmos Tamás, a Niveus Legal | Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda irodavezetője magyarázza el az mfor.hu-n, hogy miben változhatnak a mindennapjaink, milyen új lehetőségek nyílnak meg például az ügyintézésben

Az új K+F adókedvezmény – lehetőség a veszteséges vállalatok számára is!

Bagdi Lajos, a Niveus partnere szerint az új K+F adókedvezmény komoly pénzügyi könnyebbséget jelenthet a vállalkozások számára, hiszen a kutatás-fejlesztésből eredő adóelőny nem vész el, hanem akár közvetlen visszatérítésként is realizálható. „Több modellezést is végeztünk már cégeknek, és sok esetben egyértelműen az jött ki, hogy megéri az új típusú K+F adókedvezményt választani, de ehhez egyéb szempontokat is mérlegelni kell” – emelte ki Bagdi. Mit jelent ez a gyakorlatban? Egy 200 millió forintos K+F projekt esetében akár 20 millió forintos közvetlen visszatérítést is eredményezhet a vállalat számára! Ez hatalmas könnyebbséget jelenthet azoknak a cégeknek, amelyek innovációs tevékenységet folytatnak, de nem termelnek akkora nyereséget, hogy a korábbi rendszerben érvényesíteni tudják a kedvezményeket. ???? Mire érdemes figyelni? ✔ A K+F tevékenység alapos dokumentációja kulcsfontosságú ✔ Az adóhatóság kiemelt figyelemmel vizsgálja a visszatérítéseket ✔ Az új kedvezmény választása 6 évre szól – érdemes előzetesen modellezni a hatásait Bagdi Lajos szerint fontos tudni, hogy az új adókedvezmény választása esetén a korábbi K+F költségek adóalap-csökkentési rendszere nem vehető igénybe, így minden vállalatnak érdemes előzetesen mérlegelnie a hosszú távú pénzügyi hatásokat.

A bevallási határidő kitolását sürgeti a Niveus Consulting Group

A kormány már tavaly áprilisban a 140/2020. (IV. 21.) rendeletében szabályozta a bevallások későbbi beadásának lehetőségét. A Niveus Consulting Group szerint ez az adminisztrációs enyhítés idén is ráférne a cégekre...

Kapcsolat

+36 30 678 9794

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!