Niveus hírlevél – 2024. december
Kihirdették a 2025-ös minimálbért és a garantált bérminimumot. Ismertek a 2025-ös munkaszüneti napok is. Hogyan kell adózni a karácsonyi ajándékok után? Decemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.
Kommentár a 105/2020. (IV. 10.) Korm. rendelethez, a veszélyhelyzet idején történő csökkentett munkaidős foglalkoztatásnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról.
Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adópartnere szerint:
„A rendeletet nagy várakozás előzte meg, de a részletekből az tűnik ki, hogy a munkavállalók megtartása a támogatás igénybevétele után is jelentős erőforrást igényel a vállalkozásoktól.
A támogatás számításánál jól látható, hogy ez a bérgarancia – függően az adott egyén bérszintjétől – maximum a munkaadó teljes költségének 10-20%-át fedezi, ezért a munkavállalók megtartása jelentős további erőforrást igényel a cégek részéről. Összehasonlítva a külföldi példákkal az látható, hogy több régiós ország magasabb mértékben finanszírozza a leállás, vagy a részmunkaidős foglalkoztatás miatt kieső béreket.
Ország |
Foglalkoztatás jellege |
Foglalkoztatás mértéke |
Bérgarancia intézkedés mértéke |
Időtartam |
Németország |
Leállás miatti, vagy részmunkaidős („Kurzarbeit”) |
Legalább 10% |
60, vagy 67% |
nincs adat |
Egyesült Királyság |
Leállás miatti |
Nincs elvárás |
80%, maximum 2500 font |
nincs adat |
Olaszország |
Leállás miatti |
Nincs elvárás |
80%, maximum 1200 EUR |
nincs adat |
Ausztria |
Részmunkaidős („Kurzarbeit”) |
Legalább 10% |
80-90% |
3 hónap |
Csehország |
Leállás miatti, vagy részmunkaidős |
nincs adat. |
80, illetve 60% |
nincs adat |
Szlovákia |
Leállás miatti |
Nincs elvárás |
80% |
nincs adat |
Horvátország |
Leállás miatti |
Nincs elvárás |
4000 kuna (kb. 186.500 Ft) |
nincs adat |
Románia |
Leállás miatti, bizonyos szektorok |
Nincs elvárás |
75%, maximum az országos átlag 75%-a (kb. 175.000 Ft) |
Rendkívüli állapot idejére |
Szerbia |
KKV szektor |
Nincs elvárás |
Minimálbérnek megfelelő fizetés (kb. 91.400 Ft) |
nincs adat |
A kormányrendelet alapján a támogatást azon munkavállalók után lehet igénybe venni, akiket csökkentett munkaidőben foglalkoztatnak. A csökkentett munkaidőnek egy normál 8 órás munkaviszonynál háromhavi átlagban legalább 4 órának kell lenni, de nem lehet több, mint az eredeti foglalkoztatás 70%-a. Ez tehát például egy 6 órás foglalkoztatást már eleve ki fog zárni a jogosultsági körből.
A támogatás iránti kérelemben kötelezően be kell mutatnia csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatást megalapozó gazdasági körülményeit, ezeknek a veszélyhelyzettel való közvetlen és szoros összefüggését, valamint a cég által a gazdasági nehézségek áthidalására vonatkozó eddig megtett és várható intézkedéseket. A munkaadó egyúttal köteles bemutatni, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll, és alátámasztja, hogy a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenyégével összefüggő nemzetgazdasági érdek. A jogszabály erről további részleteket nem tartalmaz, így még számos pontosításra lesz szükség például annak mérlegelésére, hogy mi minősül nemzetgazdasági érdeknek.
Értelemszerűen mindenki arra fog hivatkozni, hogy a munkavállaló elküldése utáni helyzet megterhelő lenne mind az egyén, mind a gazdaság számára. A kérdés az, hogy ez elegendő indok lesz-e, vagy csupán a stratégiailag fontosabb cégek/ágazatok számíthatnak majd a kérelem pozitív elbírálására.
A támogatás 3 hónapra nyújtható, viszont nagyon fontos feltétel, hogy a munkaadó köteles a kérelem benyújtásának napján meglévő statisztikai állományi létszám fenntartására a támogatás időtartamára, valamint további egy hónapra. Véleményem szerint ez a rövid támogatási és munkahely fenntartási időszak viszont csak akkor lesz elegendő, ha a járvány ellaposodik és a gazdasági élet újra visszaáll a normál kerékvágásba.
Sajátos intézkedés az egyéni fejlesztési idő intézményének bevezetése, amely értelmében a munkavállaló a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő harminc százalékának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól, viszont ekkor is a munkaadó rendelkezésére kell állnia. Tekintettel arra, hogy ez mindenki számára egy teljesen új rendelkezés, nem világos, hogy pontosan mit vár el a jogszabályalkotó a cégektől és a magánszemélyektől - esetleg igazolni kell, hogy mit csinált a munkavállaló, ha igen, akkor hogyan?
Ami a jogszabályból még szintén nem látszik egyértelműen, hogy mikortól lehet benyújtani a kérelmeket a kormányhivatalhoz, bár a jogszabály jövő hét csütörtöktől hatályba lép, ami abból a szempontból is kérdéses, hogy sajnos a legtöbb vállalkozás számára „az idő pénz” és a fennmaradása függhet a támogatás mielőbbi igénylésétől.”
Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz
Kihirdették a 2025-ös minimálbért és a garantált bérminimumot. Ismertek a 2025-ös munkaszüneti napok is. Hogyan kell adózni a karácsonyi ajándékok után? Decemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.
A Niveus Legal a portfolio.hu-n beszél arról, hogy mi lesz azokkal a könyvelőkkel, akik eddig az Ügyfélkapu azonosítóval léptek be az ügyfelük nevében az ügyintézési felületekre? Fontos tudni, hogy 2025. január 16-ától megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük két opció marad: a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. A cikkben olvashatják a könyvelők lehetőségeit!
Az októberi foglalkoztatási statisztikák azt mutatják, hogy a közel két hete meghirdetett bértámogatási programot igénybe veszik a cégek, annak ellenére, hogy a támogatotti kör igen szűkös. A huszonöt év alatti álláskeresők száma tíz, az alacsony iskolai végzettségűeké öt százalékkal csökkent...
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!