Niveus Consulting Group kommentár - 2020.04.10.

2020-04-10

Kommentár a 105/2020. (IV. 10.) Korm. rendelethez, a veszélyhelyzet idején történő csökkentett munkaidős foglalkoztatásnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról.

Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adópartnere szerint:

„A rendeletet nagy várakozás előzte meg, de a részletekből az tűnik ki, hogy a munkavállalók megtartása a támogatás igénybevétele után is jelentős erőforrást igényel a vállalkozásoktól.

A támogatás számításánál jól látható, hogy ez a bérgarancia – függően az adott egyén bérszintjétől – maximum a munkaadó teljes költségének 10-20%-át fedezi, ezért a munkavállalók megtartása jelentős további erőforrást igényel a cégek részéről. Összehasonlítva a külföldi példákkal az látható, hogy több régiós ország magasabb mértékben finanszírozza a leállás, vagy a részmunkaidős foglalkoztatás miatt kieső béreket.

 

Ország

Foglalkoztatás jellege

Foglalkoztatás mértéke

Bérgarancia intézkedés mértéke

Időtartam

Németország

Leállás miatti, vagy részmunkaidős („Kurzarbeit”)

Legalább 10%

60, vagy 67%

nincs adat

Egyesült Királyság

Leállás miatti

Nincs elvárás

80%, maximum 2500 font

nincs adat

Olaszország

Leállás miatti

Nincs elvárás

80%, maximum 1200 EUR

nincs adat

Ausztria

Részmunkaidős („Kurzarbeit”)

Legalább 10%

80-90%

3 hónap

Csehország

Leállás miatti, vagy részmunkaidős

nincs adat.

80, illetve 60%

nincs adat

Szlovákia

Leállás miatti

Nincs elvárás

80%

nincs adat

Horvátország

Leállás miatti

Nincs elvárás

4000 kuna (kb. 186.500 Ft)

nincs adat

Románia

Leállás miatti, bizonyos szektorok

Nincs elvárás

75%, maximum az országos átlag 75%-a (kb. 175.000 Ft)

Rendkívüli állapot idejére

Szerbia

KKV szektor

Nincs elvárás

Minimálbérnek megfelelő fizetés (kb. 91.400 Ft)

nincs adat

 

A kormányrendelet alapján a támogatást azon munkavállalók után lehet igénybe venni, akiket csökkentett munkaidőben foglalkoztatnak. A csökkentett munkaidőnek egy normál 8 órás munkaviszonynál háromhavi átlagban legalább 4 órának kell lenni, de nem lehet több, mint az eredeti foglalkoztatás 70%-a. Ez tehát például egy 6 órás foglalkoztatást már eleve ki fog zárni a jogosultsági körből.

A támogatás iránti kérelemben kötelezően be kell mutatnia csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatást megalapozó gazdasági körülményeit, ezeknek a veszélyhelyzettel való közvetlen és szoros összefüggését, valamint a cég által a gazdasági nehézségek áthidalására vonatkozó eddig megtett és várható intézkedéseket. A munkaadó egyúttal köteles bemutatni, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll, és alátámasztja, hogy a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenyégével összefüggő nemzetgazdasági érdek. A jogszabály erről további részleteket nem tartalmaz, így még számos pontosításra lesz szükség például annak mérlegelésére, hogy mi minősül nemzetgazdasági érdeknek.

Értelemszerűen mindenki arra fog hivatkozni, hogy a munkavállaló elküldése utáni helyzet megterhelő lenne mind az egyén, mind a gazdaság számára. A kérdés az, hogy ez elegendő indok lesz-e, vagy csupán a stratégiailag fontosabb cégek/ágazatok számíthatnak majd a kérelem pozitív elbírálására.

A támogatás 3 hónapra nyújtható, viszont nagyon fontos feltétel, hogy a munkaadó köteles a kérelem benyújtásának napján meglévő statisztikai állományi létszám fenntartására a támogatás időtartamára, valamint további egy hónapra. Véleményem szerint ez a rövid támogatási és munkahely fenntartási időszak viszont csak akkor lesz elegendő, ha a járvány ellaposodik és a gazdasági élet újra visszaáll a normál kerékvágásba.  

Sajátos intézkedés az egyéni fejlesztési idő intézményének bevezetése, amely értelmében a munkavállaló a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő harminc százalékának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól, viszont ekkor is a munkaadó rendelkezésére kell állnia. Tekintettel arra, hogy ez mindenki számára egy teljesen új rendelkezés, nem világos, hogy pontosan mit vár el a jogszabályalkotó a cégektől és a magánszemélyektől - esetleg igazolni kell, hogy mit csinált a munkavállaló, ha igen, akkor hogyan?

Ami a jogszabályból még szintén nem látszik egyértelműen, hogy mikortól lehet benyújtani a kérelmeket a kormányhivatalhoz, bár a jogszabály jövő hét csütörtöktől hatályba lép, ami abból a szempontból is kérdéses, hogy sajnos a legtöbb vállalkozás számára „az idő pénz” és a fennmaradása függhet a támogatás mielőbbi igénylésétől.”

 

Share this page and start a discussion:

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Onlineszámla 3.0.

Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának igazgatója szerint tény, hogy az online számla adatszolgáltatás, különösen a kezdetekben, igen jelentős erőforrásokat igényel az adózók részéről. Ugyanakkor az onlineszámla 3.0 olyan valós lehetőségeket is biztosít, amelyek...

Elolvasom

Az Ubernek is oda kell figyelni az adózásra Niveus Consulting Group kommentár

Az Uber Budapestre érkezése valószínűleg sok tekintetben át fogja rendezni a jelenlegi piacot. Eddig 2500 sofőr jelentkezett, akik vélhetően egyéni vállalkozóként vagy kisebb cégként fognak taxizni az új színekben.

Elolvasom

A Niveus Consulting Group közleménye az áfa beszedésének hatékonyságáról.

Továbbra is döbbenetes a magyar áfafegyelem December 8-án hozta nyilvánosságra az Európai Bizottság az áfarésről* szóló legújabb jelentését, ami 2020-ig dolgozza fel az adatokat. Figyelemreméltó, hogy míg a tavalyi jelentésben a 2020-as becslés még 6,1%-os áfarést prognosztizált Magyarország esetén, a végső érték még ennél is egy nagyságrendel jobb, 5,1% lett. Ezzel az EU tagállamok közül Magyarország érte el a legjobb eredményt az áfacsalással szembeni küzdelemben – derül ki a Niveus Consulting Group elemzéséből.

Elolvasom

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!