Professzionális transzferár tanácsadás a Niveus szakértőitől

Több mint másfél évtizede a transzferárazási szolgáltatás élvonalában

A Niveus Magyarország egyik vezető transzferár szakértője – a saját (nem nemzetközi) brand alatt működő hazai szolgáltatók közül mi rendelkezünk a legnagyobb transzferár tanácsadási praxissal. 

Folyamatosan több száz vállalkozás transzferár ügyeinek kezelésében veszünk részt, átfogó dokumentációs és tanácsadási szolgáltatásokat nyújtva magyar és nemzetközi cégcsoportok számára. 

Több mint 15 év tapasztalattal rendelkezünk, 700+ elégedett ügyféllel, így büszkék vagyunk arra, hogy mi vagyunk Magyarország legnagyobb transzferár tanácsadó cége!

  • Azonnali NAV ellenőrzési támogatás minden körülmény között – Szakértő csapatunk azonnal mozgósítható adóellenőrzés esetén, ez az alapszolgáltatásunk részét képezi, addicionális költségek nélkül!
  • 50 millió Ft-ig terjedő felelősségvállalás dokumentációink jogszabályi megfelelőségére – Transzferár nyilvántartásaink minőségére teljes körű garanciát vállalunk. Nemzetközi és hazai adatbázisokkal végzett, szakértőink által összeállított benchmarking biztosítja a piaci árszint pontos meghatározását.
  • 300+ NAV által ellenőrzött nyilvántartás, 0 jogszabálysértési megállapítás – Eddigi transzferár dokumentációink NAV-ellenőrzés során 100%-os megbízhatósági rátát mutattak.

Niveus transzferárazás szolgáltatások: miért jár jól velünk?

Globális színvonal hazai költségszinten

Kiemelkedő ár/érték arányú szolgáltatást nyújtunk a többi piaci szereplőhöz képest. Nagy nemzetközi tanácsadók szakmai színvonalát biztosítjuk, a magyar szolgáltatók rugalmasságával és elérhetőségével kombinálva.

A transzferárazás az egyik legnagyobb adózási kihívás: ehhez nyújtunk jogbiztos választ

Az adóhatóság kiemelt figyelmet szentel a transzferár dokumentáció meglétének és az árképzés vizsgálatának, a kapcsolódó adminisztratív terhek drasztikusan megnövekedtek az elmúlt években. A piaci érték körültekintő meghatározása a számviteli-gazdasági kérdésekben és az üzleti döntések előkészítésében is rendkívül fontos szerepet játszik.

Valódi NAV tapasztalat transzferár szakértőktől

Transzferár szakértőink nem csak elméletből ismerik az adóellenőrzések menetét. Több száz NAV által ellenőrzött dokumentáció került már ki a kezünk közül, nulla jogszabálysértési megállapítással.

Felkészítés az ellenőrzésre – nem csak transzferár dokumentum gyártás

Szakértőink gyakorlati tudása teszi lehetővé, hogy ügyfeleinket nemcsak transzferár dokumentációval, hanem valódi felkészítéssel támogassuk az ellenőrzésre. Az adóellenőrzések szakmai támogatása alapszolgáltatásunk része: benne van a dokumentációs díjban.

Reszponzív, támogató ügyfélkommunikáció

„Az ügyfél az első" mentalitással, megbízhatóan és elkötelezetten dolgozunk a hosszú távú üzleti kapcsolatok mellett. Kapcsolatunk valódi figyelemre és szakmai jelenlétre épül. Meghallgatjuk az igényeket, rendszeresen visszajelzünk. Elérhetőek, nyitottak vagyunk, kérdezni és egyeztetni velünk egyszerű és természetes.

Gyakran ismételt kérdések a transzferárral,
a transzferár dokumentációval kapcsolatban

Mi az a transzferárazás?

A transzferárazás (angolul: transfer pricing) az az árképzési mechanizmus, amelyet kapcsolt vállalkozások – például egy cég és annak leányvállalata – alkalmaznak egymás közötti termékek, szolgáltatások vagy immateriális javak (pl. szellemi tulajdon) adásvételénél.

Tekintettel arra, hogy a transzferár kialakítása befolyásolhatja, hogy egy vállalat melyik országban mekkora profitot mutat ki, és ezáltal befolyásolni tudja, hogy mennyi adót fizet, így adóoptimalizálást érhet el, ez akár adóelkerüléshez is vezethet.

Az adóhatóságok – így a NAV is – azért vizsgálják szigorúan a transzferár nyilvántartás meglétét, annak érdekében, hogy:

  • a vállalatcsoportok ne tudják mesterségesen eltolni a nyereséget adóparadicsomokba,
  • biztosítsák, hogy a kapcsolt cégek szokásos piaci áron (angolul: arm’s length principle) kereskedjenek egymással – vagyis úgy, mintha nem lennének kapcsolatban.

Kiket érintenek a transzferárazással, transzferár dokumentáció készítéssel kapcsolatos kötelezettségek?

A transzferárazás és a transzferár nyilvántartás készítési kötelezettség elsősorban azokat a vállalkozásokat érintik, amelyek kapcsolt vállalkozási viszonyban állnak egymással, és egymás között üzleti tranzakciókat bonyolítanak le.

Emellett a transzferár dokumentáció készítés kapcsán megkülönböztethetünk alanyi és tárgyi mentesülési feltételeket is, az alábbiak szerint: Alanyi mentesülési feltétel lehet:

  • nem a TAO törvény alanya a társaság
  • TAO csoportot alkotnak a kapcsolt felek
  • nem éri el a KKV törvény alapján számított középvállalati méretet a társaság Tárgyi mentesülési feltétel lehet:
  • a vizsgált tranzakció nettó tárgyévi teljesítési értéke 100 millió Ft alatti
  • a vizsgált tranzakció során a kapcsolt fél egy harmadik független féllel szembeni költséget terhelt tovább változatlan értékben
  • a vizsgált tranzakció magánszeméllyel (de nem egyéni vállalkozóval) szemben jött létre

Milyen transzferár dokumentumokat kell készítenie az adózónak

  • Fődokumentum (Masterfile)
    A Fődokumentum egy cégcsoport-szintű transzferár dokumentum, amely bemutatja a vállalatcsoport felépítését, működését, üzleti stratégiáját, értékláncát, pénzügyi és finanszírozási sajátosságait és az immateriális javakhoz kapcsolódó transzferár-politikáját.

  • Helyi dokumentum (Local file)
    A Helyi dokumentum az adózó szintjén készülő, az adózó bemutatását tartalmazó és a konkrét kapcsolt tranzakciókat részletező transzferár dokumentáció, amely tartalmazza a vizsgált tranzakciókra vonatkozó piaci-ár elemzéseket és végkövetkeztetéseket is.

  • TAO bevallásban található transzferáras adatszolgáltatás
    Habár a TAO bevallásban található transzferáras adatszolgáltatás hivatalosan nem a transzferár dokumentáció része, annak fontosságára tekintettel kiemelendő, hogy a 2022-es adóévtől kezdődően már a TAO bevallás is tartalmaz a transzferár elemzésekre vonatkozó kérdéseket, adatigényeket.

Milyen határidőkkel kell számolni a transzferár dokumentumok kapcsán?

A transzferár dokumentációt (Helyi dokumentum és Fődokumentum) főszabály szerint a TAO bevallás benyújtási határidejéig el kell készíteni. Kivételt képezhet a Fődokumentum, ugyanis amennyiben a Fődokumentum a csoport végső anyavállalatára vonatkozó jogszabályok miatt nem áll rendelkezésre, akkor annak készítési határideje az anyavállalatra vonatkozó hasonló határidőnek felel meg, de azt legkésőbb az adózó adóévének utolsó napjától számított 12 hónapon belül el kell készíteni.

A TAO bevallásban található, kapcsolt ügyletekre, transzferár nyilvántartásra és szokásos piaci árképzésekre vonatkozó adatszolgáltatást a TAO bevallással együtt a bevallási határidőig teljesíteni kell.

Milyen bírságtételek merülhetnek fel a transzferár dokumentálás kapcsán?

Ha az adózó egyáltalán nem készítette el, vagy nem a jogszabályoknak megfelelően készítette el a transzferár dokumentációt, úgy a mulasztási bírság összege alapesetben maximum 5 millió Ft lehet nyilvántartásonként (tranzakciónként) évente, ismételt jogsértés esetén ez a bírságösszeg többszöröződhet.

A TAO bevallás hibás vagy hiányos benyújtását a NAV 1 millió Ft-ig terjedő mulasztási bírsággal szankcionálhatja.

Abban az esetben pedig, ha a NAV megállapítja, hogy a kapcsolt felek nem piaci árat alkalmaztak, és emiatt adóhiány keletkezett, úgy adóbírságot szabhat ki, ami az adóhiány 50%-áig terjedhet (súlyosabb esetben ez akár 200% is lehet, ha szándékosság, csalás merül fel), továbbá késedelmi pótlék is felszámításra kerülhet, ez az adóhiányra számított éves jegybanki alapkamat + 5%.

Milyen főbb transzferáras módszertanokat különböztethetünk meg?

A transzferár módszertanok vizsgálata során az alábbi főbb módszertani csoportokat alkothatjuk meg:

  • Összehasonlítható árak módszere (Comparable Uncontrolled Price – CUP)

    A módszertan alkalmazásához rendelkezésre állnak jól összehasonlítható független ügyleti adatok, így a kapcsolt- és független ügyletek egységár adatai elemezhetőek, összemérhetőek, belső vagy külső forrásból származó összehasonlító adatok segítségével.
  • Bruttó hasznosságon alapuló módszerek - Viszonteladási ár módszere (Resale Price Method – RPM) és Költség és jövedelem módszer (Cost Plus Method – CPLM)

    Vagy a kapcsolt féltől beszerzett áruk független félnek történő továbbértékesítésén elért árrések, vagy a kapcsolt félnek történő értékesítésekhez / szolgáltatásnyújtásokhoz kapcsolódó önköltségek állnak rendelkezésre, amelyek alapján egy bruttó haszonkulcs / árrés kiszámítható és elemezhető, szintén belső vagy külső forrásból származó összehasonlító adatok segítségével.
  • Ügyleti nettó nyereségen alapuló módszer (Transactional Net Margin Method – TNMM)

    A módszertan alkalmazása során a tesztelt fél által elért nettó nyereséget a bruttó haszonkategóriákhoz képest egy tágabb, közvetlen és felosztható közvetett költségeket is tartalmazó költségalap segítségével határozzuk meg, majd jellemzően adatbázis kutatás segítségével vizsgáljuk meg annak piaciságát.

 

Emellett megemlíthető még az Ügyleti nyereségmegosztás módszer (Transactional Profit Split Method – PS) és az Egyéb módszerek (Other methods), amelyeket csak ritka esetekben, speciális tranzakcióknál alkalmazunk.

Elkészíthető a transzferár dokumentáció szakképzettség és tapasztalat nélkül?

A transzferár dokumentáció készítés egy komplex, jogi és pénzügyi szakértelmet igénylő feladat, amellyel kapcsolatban a NAV szigorú elvárásokat támaszt – és a hibák komoly bírságokhoz vezethetnek (akár milliós nagyságrendben).

A dokumentációnak meg kell felelnie a magyar transzferár rendeletnek és az OECD transzferár irányelveknek. A Helyi dokumentum (Local File) és Fődokumentum (Master File) részletes, strukturált formátumban, szakmai nyelvezettel készül, mivel a NAV nem fogadja el a hiányos, sablonos dokumentációt.

Továbbá a transzferár módszertan kiválasztása és alkalmazása előzetes pénzügyi elemzést, haszonkulcs- és nyereségszámítást, valamint jellemzően összehasonlító elemzést (benchmarking) is igényel.

Mindezek miatt ajánlott a transzferár tanácsadási szolgáltatás igénybevétele és a tapasztalt transzferár szakértő bevonása a formailag és szakmailag is védhető transzferár dokumentáció összeállítása érdekében.

Transzferár szolgáltatások: teljes körű dokumentációs és tanácsadási megoldások

Transzferár tanácsadási szolgáltatásaink Budapest egész területén és országszerte elérhetők.

Transzferár nyilvántartási kötelezettség teljesítése:

  • Jogszabályi követelményeknek megfelelő transzferár dokumentáció elkészítése és éves aktualizálása: Fődokumentum (Master File), Helyi dokumentum (Local File), és szükség esetén Országonkénti jelentés (CbC report) készítése a háromszintű transzferár-dokumentációs rendszer szerint.
  • Meglévő nyilvántartások szakértői véleményezése: Korábbi dokumentációk felülvizsgálata, hiányosságok feltárása és kiegészítése.
  • Összehasonlító tanulmányok készítése: Szakértő kollégáink hazai és nemzetközi adatbázis kutatások segítségével határozzák meg a piaci árszintet 
  • Országonkénti jelentés (Country-by-Country Report) elkészítése: 750 millió euró feletti konszolidált árbevételű csoportok számára kötelező CbC-jelentés teljes körű támogatása / azzal kapcsolatos változásbejelentő készítése.
  • Transzferár dokumentáció akár néhány napon belül: Sürgős esetekben azonnali dokumentáció készítést vállalunk..

Transzferár tanácsadás:

  • Előzetes árképzési megállapodás (APA) előkészítése és teljes körű lebonyolítása: Egyeztetés az adóhatósággal, az APA-el érintett transzferár projekt teljes körű koordinációja.
  • Árképzési tanácsadás: Folyamatban lévő tranzakciók árképzésének felülvizsgálata/optimalizálása; jövőbeli ügyletek tervezése és implementálása.
  • Adóhatósági ellenőrzések szakmai támogatása: Közreműködés transzferárazással összefüggő revíziókban, adóperes eljárásokban – szoros együttműködés az adóellenőrzés alatt.
  • Transzferár dokumentációs kötelezettség fennállásának vizsgálata: Kapcsolt vállalati kör felmérése, vállalati méretmutató meghatározása, tranzakciók egyedi értékelése.

Speciális transzferár szolgáltatások:

  • Belső transzferár képzési politika kialakítása és felülvizsgálata: Csoportszintű árképzési stratégiák kidolgozása.
  • DAC6-irányelv szerinti adatszolgáltatási kötelezettség vizsgálata: Transzferár szempontból történő jelentés készítés (MDR), tanácsadás az adatszolgáltatási kötelezettség kapcsán.
  • Transzferárakkal kapcsolatos kockázatfelmérés: Javaslatok a kockázatok hatékony kezelésére, legmegfelelőbb üzleti modell kialakítására.
  • Támogatás cégcsoporton belüli transzferár tárgyalások során: Tanácsadás az árképzéshez, megfelelő transzferár módszer kiválasztása.. 

Nem csak a transzferárazás területén bíznak bennünk ügyfeleink

A Niveus szakértő munkatársai több mint 15 éve nyújtanak megbízható tanácsadási szolgáltatásokat. Ügyfeleink visszajelzései azt mutatják, hogy a professzionális hozzáállás, a precíz munkavégzés és az értő odafigyelés minden szolgáltatási területünkön – így transzferárazási szolgáltatásainknál is – garantált.

„Szakmailag professzionális, emberségben követendő, megbízható csapat. Maximálisan elégedett vagyok a színvonallal. Lehetséges, hogy ezt már nem is lehet fokozni.”

MST Engineering Kft.
Nagy Mónika CEO


 
„Niveus has been very helpful and knowledgeable in helping us set up a Company in Hungary for the first time, helping us understand Hungarian Rules and Regulations, and keeping us compliant.”

Iridium Hungary Kft
Rachel Ekins, Financial Controller


 
„A Niveus gyors és hatékony együttműködés mentén precíz végeredményt nyújt, mely az idő elteltével sem veszít fényéből.”

RAVAK Hungary Kft.
Hegedűs Mónika, HR- és szervezetfejlesztési vezető

Transzferár tanácsadó cég Budapesten, országszerte elérhető szolgáltatásokkal

Szeretné megtudni, hogyan tudunk értéket teremteni az Ön vállalkozása számára transzferárazási kérdésekben? Csatlakozzon több száz elégedett ügyfelünk köréhez!

Kérjen szakértői konzultációt vagy személyre szabott árajánlatot a Niveus szakértőitől! Transzferár tanácsadó cégünk szolgáltatásai Budapesten és Magyarország egész területén elérhetők!

Vegye fel velünk a kapcsolatot még ma!

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Szabó Rudolf

Üzletágvezető – Transzferár Szolgáltatások

Vegye fel a kapcsolatot szakértőinkkel

Kérjen díjmentes ajánlatot most – az űrlap kitöltését követően kollégáink rövidesen keresni fogják Önt a megadott elérhetőségein!

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!

Kapcsolat

+36 30 678 9794

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!