Niveus hírlevél – 2022. június

2022-06-30

Marad a fordított adózás a gabonaipari, illetve vas- és acélipari termékek, valamint az üvegházhatású gáz kibocsátására jogosító forgalomképes vagyoni értékű jog átruházása esetén. Egyre bizonytalanabb a globális minimumadó bevezetése. Július 1-től már nem használható a SZÉP-Kártya élelmiszervásárlásra. Benyújtásra került egy több adónemet is érintő törvényjavaslat. Júniusi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

 

Marad a fordított adózás a vas- és acélipari termékeknél

Az Európai Tanács 2022. június 3-án elfogadta 2022/890.sz.irányelvét, amely a HÉA-irányelv fordított adózásra vonatkozó cikkeinek alkalmazási határidejét módosította. Az eredetileg elfogadott határidőt 2022. június 30-ról 2026 december 31-ig hosszabbították meg, tekintettel arra, hogy a 2022. július 1-től tervezett végleges Áfa-rendszerre (definite VAT-system) való átállást nem sikerült még megvalósítani. A rendelkezés értelmében az üvegházhatású gáz kibocsátására jogosító forgalomképes vagyoni értékű jog (kibocsátási egység) átruházása, valamint egyes gabonaipari, illetve és vas- és acélipari termékek esetében marad a fordított adózás a jelenlegi tervek szerint 2026. december 31-ig.

 

Egyre távolabb a globális minimumadó

2022.június 17-én Magyarország egyedüliként megvétózta a globális minimumadót, majd 2022. június 21-én elfogadásra került az a határozat amely szerint az Országgyűlés hivatalosan is elutasítja a globális minimumadó magyarországi bevezetését. Jelenleg úgy tűnik, hogy - bár a magyar vétó önmagában nem feltétlenül lenne akadálya a bevezetésnek, - a 2023-as évre nagy valószínűséggel mégsem lehet számítani a globális minimumadóval kapcsolatos rendelkezések hatályba lépésére.

A korábban már megismert rendelkezések szerint olyan cégeknek/cégcsoportoknak kellene megfizetnie a globális minimumadót, melyeknek a konszolidált árbevétele eléri a 750 millió euró összeget, de azt csak abban az esetben, ha a leányvállalat országában az effektív adókulcs, vagyis a beszámítható adók és a speciálisan meghatározott adóalap hányadosa alacsonyabb, mint 15 százalék.

 

Júliustól már nem lehet élelmiszert vásárolni szép-kártyával

Nem hosszabbították meg azokat a rendelkezéseket, amelyek alapján a SZÉP-kártyák élelmiszer vásárlásra is felhasználhatóak, így 2022. július 1-től megszűnik ez a lehetőség.

 

Szigorítások várhatóak a transzferár szabályokban

2022.június 21-én benyújtásra került a T/360-as törvényjavaslat Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról, amely többek között a transzferár szabályokban is hozna jelentős változásokat.

 

A törvényjavaslat értelmében jelentősen megemelkedne a transzferár dokumentációkkal kapcsolatos hiányosságok esetén kiszabható mulasztási bírság. Abban az esetben, ha az adózó a nyilvántartást nem vagy nem határidőben készítené el, vagy azt az ellenőrzés során a adóhatóság bármilyen okból hiányosnak minősítené, a korábbi 2 millió forint helyett 5 millió forintig terjedhetne érintett nyilvántartásonként a kiszabható mulasztási bírság. ismételt jogsértés esetén pedig a mulasztási bírság akár a 10 millió forintot is elérhetné nyilvántartásonként.

 

Új rendelkezésként került be a törvényjavaslatba a kötelező adatszolgáltatás a társasági adóbevallásban a transzferár nyilvántartás készítésére kötelezett adózóknak a kapcsolt vállalkozásokkal bonyolított tranzakciókról. Amennyiben ez a kötelezettség bevezetésre kerülne, a társaságoknak sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk arra, hogy időben eleget tegyenek a transzferár nyilvántartás készítési kötelezettségeiknek.

A tervezett módosítás értelmében a jelenlegi kivételek megszűnésével gyakorlatilag minden esetben kötelezővé válna az interkvartilis tartomány használata a transzferár elemzések során. Továbbá, ha az adózó által alkalmazott haszonkulcs nem esik bele a szokásos piaci tartományba, a kiigazítást a jövőben a középértékre (mediánra) kellene megtenni.

 

Emellett a törvényjavaslat alapján emelkedne az előzetes hatósági ármegállapítási (APA) kérelmek díja, egyoldalú eljárás esetén 2 millió forintról 5 millió forintra. A kétoldalú és többoldalú eljárásokért pedig egységesen nyolcmillió forintot kellene fizetni függetlenül attól, hogy hányodalú eljárásról van szó.

 

Egyéb várható változások

Az T/360-as törvényjavaslat emellett többek között az alábbi változásokat irányozná elő:

Személyi jövedelemadó

A javaslat biztosítaná, hogy az adóhatóság a fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolással kapcsolatban olyan üzemanyag fogyasztói árát is közzétegye, amelynek forgalmazását jellemzően csak egy nagy cég végzi országos hatáskörrel (CNG, Compressed Natural Gas).

 

Az igazolás nélkül, költségként elszámolható tételek között a jövőben szerepelne a tölthető hibrid járművek használata esetén igazolás nélkül elszámolható üzemanyagfogyasztási norma meghatározása, valamint az, hogy tisztán elektromos meghajtású járművek használata esetén 3 liter/100 km ESZ 95 ólmozatlan motorbenzinnek az állami adó- és vámhatóság által közzétett árával meghatározott összeg számolható el igazolás nélkül.

Társasági adó

A törvényjavaslat alapján csökkentené a társasági adóalapot a tulajdoni részesedésnek a könyvekből történő kikerülésekor a megelőző adóévekben az adózás előtti eredmény növeléseként elszámolt – az adóbevallásokkal és az azt alátámasztó kimutatásokkal igazolt – értékvesztés összegéből az a rész, amellyel visszaírásként még nem történt adóalap-csökkentés. Ugyanakkor növelné az adóalapot az adózó döntése szerint az adóévben a tulajdoni részesedésre az adóévi adózás előtti eredmény terhére elszámolt értékvesztés összege.

Általános forgalmi adó

A jelenlegi szabályozás erről nem rendelkezik, ezért a javaslat előírná, hogy a csoportos adóalanyiság megszűnését követően is a csoportos adóalanyiságban részt vevő tagok által kijelölt képviselő tehet a megszűnt csoportos adóalany nevében érvényes jognyilatkozatot az áfakötelezettség vonatkozásában.

A törvényjavaslat alapján pénzvisszafizetés esetén az utólagos adóalap-csökkentési jog akkor is megilletné az adóalanyt, ha a pénzvisszatérítést úgy biztosítja, hogy azt nem közvetlenül a végső fogyasztó részére teljesíti. A javaslat ezzel a rendelkezéssel olyan értékesítési konstrukciókat kíván kezelni, amikor az értékesítő adóalany az értékesítési láncban nincs közvetlen kapcsolatban azzal a vevővel, aki azt a terméket, szolgáltatást megvásárolja.

Innovációs járulék

A módosítás értelmében innovációsjárulék-fizetési kötelezettsége keletkezne a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi telephelyének is, beleértve a fióktelepet.

Jövedéki adó

A dohánygyártmányokon belül külön kategória jönne létre a hevített dohánytermékekre vonatkozóan, amelynek célja, hogy az egyre népszerűbb, hevítéssel fogyasztható, azonban dohányt vagy nikotint nem tartalmazó (jellemzően gyógynövény alapú) termékek is jövedékiadó-köteles termékekké váljanak.

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.

Share this page and start a discussion:

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Brexit – a brit üzleti partnereket továbbra sem árt kifizetni

2020. január 31-én az Egyesült Királyság kilép az EU-ból és ez nem csak a kint dolgozó magyarokat, hanem a cégeket is érinti. Az utóbbi évtizedekben az EU egy jól működő rendszert alakított ki arra az esetre, ha egy külföldi vállalat tartozik egy magyarnak, vagy fordítva. Ez gyökeresen megváltozhat a...

Elolvasom

A Niveus Consulting Group véleménye a bevezetendő légiutas

Megadóztatná a ferihegyi utasokat a XVIII. kerület, drágábbak lehetnek a repülőjegyek

Elolvasom

Niveus hírlevél – 2022. január

Jövőre várhatóan itt a globális minimumadó. 2022. február 1-től már sokkal szélesebb kör fér hozzá a tényleges tulajdonosi adatbázishoz. Még sincs teljes biztonságban az szja visszatérítés. Januári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Elolvasom

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!