Karbonvám kötelezettség

21/02/2024

Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus (CBAM) egy olyan rendszer, amelyet az Európai Unió hozott létre a kibocsátási kockázat csökkentése érdekében. A CBAM célja, hogy az uniós országokba behozott termékek szén-dioxid-kibocsátását megfelelően számontartsa és ellensúlyozza. Az első CBAM adatszolgáltatási kötelezettség határideje eredetileg január 31 volt, de ezt végül kitolták február végére, így van még pár nap felkészülni. – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

 

Mi a CBAM?

A CBAM az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus rövidítése. 2023-ban az Európai Unió rendeletbe foglalta az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó szabályokat és intézkedéseket. Ennek célja, hogy ellensúlyozza az olcsóbban, de környezetszennyezőbben előállított termékek versenyelőnyét az uniós országokban, és visszaszorítsa a károsanyag-kibocsátást.

Kiket érint a CBAM?

A CBAM kötelezettség elsősorban azokat a társaságokat érinti, akik az EU-n kívülről behozott, a CBAM által érintett termékeket importálják. Ide tartoznak például az energia-, műtrágya- és vegyianyag-előállítók, kereskedők, valamint az autóipari és gépipari szereplők, továbbá a vas-, acél- és alumínium-alapanyag kereskedők.

Milyen kötelezettségek járnak a CBAM-mal?

A CBAM kötelezettség két fő részből áll:

Nyilatkozattételi kötelezettség: Az érintett társaságoknak nyilatkozatot kell tenniük a CBAM által érintett termékek importjáról.

Fizetési kötelezettség: A CBAM által érintett termékek importőreinek fizetési kötelezettsége is terheli majd. Ez a kötelezettség 2026-tól lép majd életbe.

Határidők és nehézségek:

A CBAM nemzeti regisztrációjának határideje eredetileg 2024. január 31. volt, de ezt a határidőt később február végéig kitolták.

A kötelezettség teljesítése nehézségekkel járhat, hiszen az érintett vállalatoknak pontosan számon kell tartaniuk az importált termékek szén-dioxid-kibocsátását, és megfelelően dokumentálniuk kell a folyamatot.

Összességében a CBAM egy fontos lépés a fenntartható gazdaság felé, de a gyakorlati megvalósítás során komoly figyelmet és felkészülést igényel. A vállalatoknak érdemes időben tájékozódniuk és felkészülniük a kötelezettség teljesítésére.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Mit hoz az újabb lezárás a cégek életében?

A tegnap elfogadott felhatalmazási törvény és az annak nyomán késő este kihirdetett kormányrendeletek hatására hasonló kérdésekkel szembesülnek a cégek, mint tavasszal. Sajnos a régóta ígért home office szabályozásról továbbra sincs hír, így ismét a vállalatok és a munkavállalók rugalmasságán múlik a tényleges megvalósítás. A Niveus Consulting Group hiányolja az intézkedések közül az öt százalékos áfa kiterjesztését éttermi házhozszállításnál.

Nem fizet a vevő, mi legyen az áfával?

Tombol a koronavírus és az ebből adódó gazdasági problémák már éreztetik a hatásukat. Egyik pillanatról a másikra az eddig jól fizető vevők nehéz helyzetbe kerültek és későn vagy soha nem egyenlítik ki a számlájukat. Ennek ellenére, az áfát be kell fizetni. A Niveus Consulting Group szerint leginkább a pénzforgalmi áfa-fizetés választásával és egy Európai Bírósági döntésre hivatkozva tehetünk ez ellen.

Niveus hírlevél – 2024. szeptember

Az áfaregisztráció és a telephely elhatárolásának kérdései. Alvállalkozói teljesítések levonhatósága az iparűzési adóban. DIMOP Plusz pályázatok érhetőek el a digitális fejlesztésekhez. Hamarosan kötelező lesz a NIS2 új információbiztonsági rendszer. Folyamat- és teljesítményoptimalizálás a mesterséges intelligencia segítségével. Szeptemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!