Visszakapják a vállalatok a veszteségeiket?

2021. Június 29.

Nem árulunk el meglepetést azzal, hogy a koronavírus-járvány rendkívüli hatással volt nagyon sok vállalkozásra. Magyarországon például 2020-ban 5,1 százalékos volt a GDP visszaesés, de az Európai Uniós átlag még ennél is magasabb lett (6,4%). A globális kereskedelem negyedévente kb. 320 milliárd dolláros veszteséget szenvedett el a pandémia eredményeképpen. Ez szükségszerűen azt is jelentette, hogy – különösen egyes érintett ágazatokban (pl. turizmus, vendéglátás, légiközlekedés) – számos vállalkozás könyvelt el veszteséget a 2020-as év kapcsán és a lassú kilábalás következtében még a 2021-es évük is mínuszos lehet.

 

Bár az országok számos intézkedéscsomagot dolgoztak ki a negatív hatások kezelésére (pl. Németországban beindult a „Kurzarbeit” rendszere, vagy a briteknél a direkt bértámogatási rendszer, de nem kell ilyen messzire menni,Magyarország is ágazati bértámogatási programokat, valamint adó- és járulék-elengedéseket vezetett be), mindazonáltal a vállalati veszteségek és a finanszírozási nehézségek nem tűntek el.

 

Ezzel összefüggésben az Európai Bizottság idén májusban egy ajánlást fogadott el a COVID-19 járvány alatt keletkezett veszteségek kezeléséről. Az ajánlás különösen a KKV szektor vonatkozásában szögezi le, hogy komoly veszteségeket szenvedhettek a koronavírus-járvány alatt és – elégséges mértékű tartalékok hiányában – ez komoly finanszírozási nehézséget jelenthet számukra.

 

Természetesen veszteségelhatárolási szabályok nagyon sok országban vannak, ezek azonban nem jelentenek azonnali adóvisszatérítési lehetőséget, csupán a későbbi (nyereséges működésből adódó) adófizetést mérséklik. Felmerülhet tehát az igény, hogy a korábban (még a pandémia előtti időszakra) befizetett adót kaphassák vissza a vállalkozások a járvány alatt (azaz a 2020-2021-es években) keletkezett veszteségeik mértékéig.

 

Az ajánlás különösen kiemeli, hogy ezt olyan vállalkozások számára kellene biztosítani, amelyek gazdaságilag valóban megszenvedték a pandémiát, tehát csakis olyanok kaphatnák vissza a korábban befizetett adójukat, amelyek nyereségesek voltak 2019-ben és az azt megelőző időszakban. A konkrét szöveg azt tartalmazza, hogy a 2020-as és a 2021-es veszteség összegéig járna a visszatérítés a 2019-es (és tagállami döntési jogkörben tartva adott esetben korábbi évi) adóbefizetésekből. Az ajánlás egy felső korlátot is tartalmaz (3 millió EUR összegű elismert veszteség lehetne egy adóévben, tehát 6 millió EUR a két járvánnyal érintett évre összesen). Érdekesség még, hogy az azonnali segítség érdekében a 2021-es évre becsült értékekkel is kalkulálhatnának a társaságok.

 

Általánosságban elmondható, hogy egy ajánlás, mint másodlagos jogforrás, lehetővé teszi az EU-intézmények számára álláspontjuk közlését, és azt, hogy intézkedéseket javasoljanak – anélkül, hogy a tagállamokra bármilyen jogi kötelezettséget rónának. A gyakorlatban tehát ez azt jelenti, hogy minden tagország saját hatáskörben dönti el, hogy az ajánlás intézkedéseit beülteti-e a hazai jogrendszerbe, így természetesen semmiféle garancia nincs arra, hogy az adott jogállami szabályozásban ez ténylegesen meg is fog jelenni.

 

Az ajánlás – bár jó ügyet szolgál és mindenképpen támogatandó kezdeményezés – számos adószakmai kérdést is felvet:

 

  • A számviteli szabályozás és az adóalap-meghatározás tagállamonként eltérő, így a „veszteség” kifejezés alatt nagyon sokféle kategória érthető. Egyúttal lehetnek olyan esetek, amikor egy vállalkozás nem a normál működésének és a pandémia következményeként realizál adózási szempontból veszteséget (különféle strukturálások, egyéb tételek erre szintén hatással lehetnek). Így semmiképpen nem jelenthető ki, hogy csupán a covid sújtotta vállalkozásokat támogatná ez a kezdeményezés;

 

  • Amennyiben minden vállalkozásra kiterjedne ez a lehetőség, úgy azon cégek is jól járhatnának, amelyeket ugyan nem érintett negatívan a válság, de a fentiekben részletezett okokból veszteséget számoltak el;

 

  • Amennyiben azonnali segítségként a 2021-es várható veszteségeket is finanszírozni lehetne a korábban befizetett adóból, úgy kérdésként merül fel, hogy milyen szankciórendszer kapcsolódna egy nem körültekintő becslésből származó lejelentett, de a későbbiekben mégsem realizált veszteségből (ez ugyanis azonnali cash-flow előnnyel [lényegében ingyenhitellel] kecsegtet a vállalkozások számára);

 

  • Az intézkedés költségvetési hatásán túl az aktuális évi (2021-es) költségvetést is jelentősen megmozgatná ez a visszatérítés, mivel – bár a 2020-as év már lezárt, de – azt nehezen lehet előre prognosztizálni, hogy a 2021-es év hogyan alakul a cégek számára

 

 

A kezdeményezés mindenképpen támogatandó és további egyeztetésekre javasolt, azonban számos kérdést egyelőre megválaszolatlanul hagy és tagállami körben hagyja a részletek esetleges kidolgozását és helyi joganyagba ültetését.

 

 

Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának partnere

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Az Ubernek is oda kell figyelni az adózásra Niveus Consulting Group kommentár

Az Uber Budapestre érkezése valószínűleg sok tekintetben át fogja rendezni a jelenlegi piacot. Eddig 2500 sofőr jelentkezett, akik vélhetően egyéni vállalkozóként vagy kisebb cégként fognak taxizni az új színekben.

Brexit után nem dől össze az (adó)világ

Mi történik a magyar az adórendszerrel a Brexit után? Kevesebb adó folyik be a magyar adókasszába? Mi lesz a Magyarországon működő brit, illetve a Nagy-Brittaniában lévő magyar vállalatokkal? – A Niveus Consulting Group összefoglalója...

Niveus hírlevél – 2022. január

Jövőre várhatóan itt a globális minimumadó. 2022. február 1-től már sokkal szélesebb kör fér hozzá a tényleges tulajdonosi adatbázishoz. Még sincs teljes biztonságban az szja visszatérítés. Januári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!