A Parlament elfogadta az őszi adócsomagot. November elején a ViDA csomag is elfogadásra került. Januárban megszűnik az Ügyfélkapu. Elérhető az M2M bizonylatbeküldési szolgáltatás. Új EKD támogatás a KKV-k számára. Államilag támogatott Széchenyi hiteltermékek érhetőek el. Novemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.
A Parlament 2024. november 26-án elfogadta az őszi adócsomagot - az októberi tervezethez képest számos újdonsággal egészült ki a törvénycsomag
Már egy ideje lehetett tudni, hogy a munkaadók a béren kívüli juttatás jelenlegi 450.000 forintos keretén felül a 2025-ös évtől kezdődően további maximum 1,8 millió forint összeget folyósíthatnak a 35 év alatti munkavállalóik részére, ami akár havonta 150.000 Ft-ot is jelenthet. Az adózási szempontból kedvezményes, béren kívüli juttatásnak minősülő támogatás a SZÉP-kártyához hasonlóan 15% személyi jövedelemadó és 13% szociális hozzájárulás adó kötelezettséget keletkeztet. A kapott juttatást lakbérfizetésre vagy lakáshitel finanszírozásra lehet majd felhasználni.
A 2025-ös évtől a SZÉP-kártya egy új zsebbel bővül: az Aktív Magyarok alszámla a sporttal és aktív életmóddal összefüggő tevékenységek finanszírozására használható fel, éves szinten a munkaadó 120.000 forintos összeget juttathat munkavállalói részére.
A tervezettel összhangban elfogadásra került ugyanakkor a legtöbb intézkedés, az októberi hírlevelünkbe részletezett változásokon kívül például a munkaadó az eddig is adómentes sportrendezvényekre és kulturális szolgáltatásokra szóló bérleten túl állatkerti/vadasparki belépőt vagy bérletet is adhat adómentesen munkavállalói részére.
Szintén lehetett már róla hallani és elfogadásra is került, hogy 2025. január elsejét követően valorizációs alapon működő, inflációkövető mechanizmussal látják el többek között a regisztrációs adót, a cégautóadót, illetve a gépjárművek tulajdonjogának megszerzésével kapcsolatos illetéket. A rendelkezés értelmében a 2024. évet követően az adó mértéke a tárgyévet megelőző évi adó mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összege, amelyet 10 forintra kerekítve kell megállapítani. Az előbbiek szerint megállapított adómértékeket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) internetes honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi. A bevezetésre tekintettel, a 2024-es évre szóló adómérték nagyságát az adóhivatal 2024. december 15-ig teszi közé.
Megvalósult a kiskereskedelmi adó alanyi körének kiterjesztése továbbá azokra a kül- és belföldi illetőségű platform üzemeltetőkre, akik internetes felületet biztosítanak olyan kiskereskedelmi adó hatálya alá eső adózónak, aki terméket, vagy szolgáltatást értékesít ezen keresztül.
A tervezettel ellentétben viszont mégsem került bele az adócsomagba az a rendelkezés, mely szerint a NAV az adókötelezettséget nem teljesítő platformüzemeltető internetes felületét elérhetetlenné teszi. Ez a szankció a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerint számos kockázatot jelentett a csekély, igen kétséges előnnyel szemben, így végül kimaradt a végleges jogszabályból.
Az előző évekhez hasonlóan a reklámadóhoz kapcsolódó mentesség ismét egy évvel meghosszabbításra került 2025. december 31-ig.
Elfogadták a ViDA-csomagot
2024.november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital Age” (ViDA) jogalkotási csomagot.
A ViDA csomag célja, hogy átfogóan modernizálja a közös hozzáadottérték-adó rendszert, valamint hatékonyan csökkentse az áfacsalások előfordulását az Unió területén. Ennek keretében bevezetésre kerül a digitális adatszolgáltatás a Közösségi ügyletek vonatkozásában, előrelépés lesz az e-számlázás formalizálásában és kiterjesztésében, továbbá a különböző értékesítési platformokra vonatkozóan új szabályokat vezetnek be és kialakításra kerül az egyszeri áfaregisztráció is.
A csomag keretében 2030. július 1-jétől az e-számlázás válik az Európai Unióban az alapértelmezett számlakibocsátási módszerré, azonban a tagállamok számára lehetőség nyílik alternatív megoldások engedélyezésére a belföldi számlázók számára. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a határon átnyúló közösségi ügyletek esetében kizárólag az elektronikus számlázás lesz elfogadott, míg a belföldi tranzakcióknál a tagállamok dönthetnek más alternatívák alkalmazásáról.
Szintén 2030. július 1-jétől a határon átnyúló, közösségi ügyletek riportálását szolgáló összesítő nyilatkozatot felváltja a valós idejű számlaadat-jelentést megkövetelő „Digital Reporting Requirement” (DRR). Az adatszolgáltatás elvégzésére az új szabályok 3 napot adnak, cserébe viszont eltörlik az A60-as adatszolgáltatást.
Fontos, hogy ha a tagállamok időközben valós idejű számlaadat-jelentést vezetnek be a belföldi ügyletekre, azt össze kell hangolniuk a határon átnyúló ügyletek riportálására vonatkozó előírásokkal. Belföldi ügyletek esetén az új szabályozás már enyhébb, mivel ebben az esetben az e-számlázás nem kötelező, hanem lehetőség a tagállamok számára a B2B ügyleteknél.
A platformok adóztatásával kapcsolatban a legfontosabb változás az alanyi adómentes szolgáltatókra vonatkozik: ha valaki Airbnb-n vagy Booking-on keresztül kínál szálláshelyet, és alanyi adómentességet választott, a jövőben az Airbnb/Booking által felszámított közvetítői díj is adómentes lesz. Ennek köszönhetően a szálláshely-szolgáltatót mentesítik az adminisztrációs és adófizetési kötelezettségektől.
Továbbá a vevői készlet 2028. június 30-ával megszűnik és a már meglévő megállapodások élettartama csak egy évvel hosszabbítható meg. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a jövőben ne lenne lehetőség regisztráció nélküli értékesítésre egy másik tagállamban. Az új szabályok bevezetése az általános fordított adózást teszi lehetővé. Ennek értelmében, ha az áfát a vevő országában kell megfizetni, és az eladó nem rendelkezik áfa-regisztrációval az adott tagállamban, akkor a vevő köteles teljesíteni az áfakötelezettséget fordított adózással.
A már bevezetett tagállami e-számlázási és riportálási rendszereket 2035. január 1-jéig hozzá kell igazítani az uniós modellhez, az egyes tagállamok által bevezetett rendszerek harmonizálása érdekében.
Hamarosan megszűnik az Ügyfélkapu
Már 2022. június 4. óta elérhető az Ügyfélkapu+ emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás, amely a felhasználók biztonságának növelésére és a biztonságtudatos igények kielégítésére készült. Bár a kétlépcsős azonosítás magasabb szintű védelmet nyújt az elektronikus azonosítás során, eddig sokan nem tértek át az új szolgáltatásra, hanem továbbra is a hagyományos Ügyfélkaput használták. Hamarosan azonban ennek vége, ugyanis 2025. január 16-tól a bejelentkezés kizárólag DÁP (Digitális Állampolgár) eAzonosítással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással történhet.
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénylésére az Ügyfélkapu felületén van lehetőség, ügyfélkapus bejelentkezést követően az „Ügyfélkapu+ igénylése” funkció segítségével. Ehhez szükség van egy mobil eszközre (például telefonra vagy táblagépre), egy arra telepített hitelesítő alkalmazásra, valamint meglévő ügyfélkapus regisztrációra. Megjegyezzük, hogy bizonyos hitelesítő alkalmazásokkal telefon nélkül, számítógépről vagy webes felületről is elérhető az Ügyfélkapu+, ezek azonban kevésbé biztonságosak.
A hitelesítő alkalmazás telepítését követően párosítani kell azt a saját Ügyfélkapu+ alkalmazással, az ott megjelenő QR-kód vagy egy kulcsszó használatával, mely akár több mobil eszközre is beolvasható. A sikeres eszközpárosítást követően megjelenik a felületen egy törlőkód, ezzel lehet megszüntetni az Ügyfélkapu+ regisztrációt ha szükséges, vagy például a mobil eszköz elvesztése esetén ennek segítségével tudja megszüntetni az eszközpárosítást.
A szolgáltatás sikeres aktiválása után a KAÜ-s azonosítást igénylő rendszerekbe az „Ügyfélkapu+” opció kiválasztásával jelentkezhet be. A belépéshez az ügyfélkapus felhasználónév és jelszó mellett a hitelesítő alkalmazás által generált egyszeri kód megadása szükséges.
A DÁP alkalmazásba 2021. június 23. után kiállított és aktivált eSzemélyi igazolvánnyal már szintén lehet online is regisztrálni, így ehhez sincs szükség Kormányablakba látogatni. Az online regisztrációhoz le kell tölteni a Digitális Állampolgár alkalmazást. A regisztráció során meg kell erősíteni, hogy a regisztráló személy elmúlt 14 éves, és el kell fogadni az általános szerződési feltételeket, majd be kell állítani egy hat számjegyű jelszót a későbbi bejelentkezéshez.
A regisztrációs felületen az eSzemélyi igazolvány hátoldalát kell beolvastatni a telefon kamerájával és engedélyezni kell a kamerahasználatot. A sikeres beolvasás után kell megadni az igazolványhoz tartozó PIN-kódot, amelyet az eSzemélyi kiállításakor bocsátanak rendelkezésre. A következő lépés az NFC-chip beolvasása, a hivatalos tájékoztatás szerint előfordulhat, hogy ezzel sajnos többször kell próbálkozni. A sikeres beolvasást követően a regisztráció befejeződik és az alkalmazás használatra kész.
Az M2M bizonylatbeküldési szolgáltatás mostantól elérhető
A NAV újabb informatikai fejlesztése lehetővé teszi az elektronikus űrlapok benyújtását M2M-kapcsolaton keresztül, vagyis általános gépi interfész segítségével.
A NAV közzétette azokat az informatikai és műszaki specifikációkat, amelyek alapján fejleszthetők a NAV szervereivel kompatibilis szoftverek. A szükséges technikai információk a szoftverházak számára dedikált GitHub-oldalon (https://github.com/nav-gov-hu/M2M) és SwaggerHub-felületeken (m2m_common | 1.0 | NAVGOVHU | SwaggerHub, m2m_document | 1.0 | NAVGOVHU | SwaggerHub) érhetők el.
A szolgáltatás két fő komponensből áll:
- Kliensprogram: A szoftverfejlesztők által létrehozott alkalmazás, amely a NAV szervereivel kommunikál.
- Végfelhasználó: Az a természetes személy, aki a kliensprogramot használva elektronikus űrlapokat nyújthat be.
A szolgáltatás igénybevételéhez mind a szoftverfejlesztők törvényes képviselőinek, mind a végfelhasználóknak regisztrálniuk kell a NAV Ügyfélportál M2M-regisztrációs alkalmazásában. A végfelhasználók a regisztráció során kapott jelszót (API-key) a kliensprogramba illesztik, amelynek köszönhetően akár automatizált módon is lehetőségük nyílik az elektronikus űrlapok benyújtására, anélkül, hogy személyesen jelen lennének.
Új támogatási program KKV-k számára beruházásokhoz és eszközbeszerzéshez
Várhatóan 2025 elején a Nemzetgazdasági Minisztérium egy új, kis- és középvállalkozások (KKV) számára kidolgozott támogatási programot indít („1+1” KKV támogatás), amely a technológiai fejlesztéseket és megújuló energetikai beruházásokat segíti elő. Az egyedi kormánydöntésen alapuló (EKD) támogatás célja, hogy kedvező feltételekkel támogassa új gépek, eszközök beszerzését, valamint a gyártó- és szolgáltató-létesítmények fejlesztését, növelve a vállalkozások versenyképességét és fenntarthatóságát.
Az EKD támogatás vissza nem térítendő készpénztámogatás, amely utófinanszírozásos rendszerben működik, akár 100%-os előleg formájában is lehívható. A támogatás mértéke régiótól függően változik, maximum 50% lehet. A maximálisan elnyerhető összeg 200 millió forint, amely a projekt elszámolható költségeinek legfeljebb 50%-át fedezi.
Természetesen az EKD változatlan feltételekkel továbbra is elérhető nagyvállalatok számára is.
A támogatás feltétele, hogy a vállalkozás a beruházás befejezését követően egy bizonyos ideig fenntartsa azt. Továbbá a program kombinálható kamattámogatott hitelekkel és adókedvezményekkel, amelyek csökkentik a finanszírozás terheit és további forrásokat szabadítanak fel a fejlesztésekhez.
Amennyiben a fentiek érdekesek lehetnek, úgy szakértő kollégáinkkal készséggel állunk rendelkezésre a részletek kapcsán.
Államilag támogatott Széchenyi Mikrohitel MAX+ és Széchenyi Lízing MAX+
Az államilag támogatott Széchenyi Mikrohitel MAX+ az eddigi 5% helyett már évi fix 3,5% kamattal elérhető. A hitelt mikro- és kisvállalkozások vehetik igénybe maximum 100 millió forint hitelösszegig beruházások (többek között használt ingatlan vásárlásra) és legfeljebb a hitelösszeg 20%-áig forgóeszköz beszerzés finanszírozására. Akár induló vállalkozások is igénybe vehetik.
Elérhető továbbá a szintén államilag támogatott Széchenyi Lízing MAX+ konstrukció, amelyet legalább egy lezárt üzleti évvel rendelkező KKV-k vehetnek igénybe, új illetve használt kishaszongépjármű (max. 25 millió Ft + áfa vételárig; összes pick-up és terepjáró kizárva), nagyhaszongépjármű, 9 vagy több személyes kisbusz, általános és mezőgazdasági gépek, berendezések, eszközök zárt- és nyíltvégű pénzügyi lízing finanszírozására évi fix 3,5% kamat mellett.
A fizetendő 3,5%-os kamat vonatkozásában a kis- és középvállalkozásnak minősülő cégek társasági adókedvezményt is érvényesíthetnek (a fizetendő társasági adó 70%-áig), tehát adott esetben teljes mértékben leírhatják a fizetendő kamatot az adójukból, amennyiben a hitelt tárgyi eszköz beszerzéséhez, előállításához használják fel és a tárgyi eszközt egy bizonyos ideig nem adják el. A támogatás alapesetben csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül.
Amennyiben hitelezési kérdésekben, adózási kérdésekben, vagy a támogatás-halmozódás számításában segítségre lenne szükség, szakértő kollégáinkkal közösen a finanszírozás minden aspektusában tudunk segíteni.
* * *
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.