A Világgazdaság elemzése a 2022-es magyar költségvetésről, benne a Niveus Consulting Group elemzése az adóbevételek alakulásáról

2023. Február 1.

A számok nem hazudnak: 1600 milliárdos lyukat ütött a magyar költségvetésen az Európai Unió

Kiadvány:  vg.hu

Dátum: 2023.01.31

https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2023/01/a-szamok-nem-hazudnak-1600-milliardos-lyukat-utott-a-magyar-koltsegvetesen-az-europai-unio

Szerző: Klein Ron

A pénzforgalmi hiány 72,4 százalékát az államadósság kamatterhei, valamint az uniós források akadozása adta a tavalyi évben. A két tétel súlya 2021-ben még csak 41,2 százalék volt.

Nemcsak fejnehéz, hanem farnehéz is volt tavaly a költségvetés – jelentette ki a Világgazdaság érdeklődésére Molnár Dániel, a Makronóm Intézet makrogazdasági elemzője. A szakértő szerint az év elején a kormányzati keresletösztönző intézkedések, míg az év végén az energiaválság költségei dobták meg a deficitet. Az államkassza végül 4753,4 milliárd forint pénzforgalmi hiányt halmozott fel, amely az éves előirányzat másfélszerese volt. Ezzel kapcsolatban Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere megjegyezte, nem meglepetés, egyrészről a szomszédban zajló háború és az energiaválság miatt, másrészről erre utalt már az őszi EDP (Excessive Deficit Procedure) jelentés is. A végleges adat azonban annál is magasabb lett, mint azt előrejelezték, valószínűleg az energiaszámla által okozott kiadások emelkedése miatt.

Molnár Dániel hangsúlyozta, az eredményszemléletű hiány ezzel együtt is mérséklődhetett 2021-hez képest – a rendkívüli gázvásárlás nélkül – 2,2 százalékponttal, 4,9 százalékra. Az ESA-hiány kedvezőbb alakulásában jelentős szerepet játszik, hogy a gyermeket nevelő szülőknek járó szja-visszatérítés ESA-szemléletben még a 2021-es, míg pénzforgalmi szemléletben a 2022-es deficit terhére került elszámolásra, illetve hogy az uniós források beérkezésének akadozása csak a pénzforgalmi hiányban jelenik meg.

A költségvetés bevételei tavaly 18,7, míg kiadásai 15,6 százalékkal emelkedtek 2021-hez képest. Bevételi oldalon kiemelendők a gazdálkodó szervezetek befizetései, amely tételsor 53 százalékos bővülést mutatott. Ennek csak egy része köthető az extraprofitadókhoz, tekintve, hogy 30 százalék feletti növekedést mutatott a társasági adó és a kisvállalati adó is. 

A különadókból származó bevétel meghaladta a 800 milliárd forintot

Különadókból (bankadó, bányajáradék, energiaellátók jövedelemadója, kiskereskedelmi adó, távközlési adó, biztosítási adó, légitársaságok hozzájárulása) 821,8 milliárd forint többletbevétele keletkezett a költségvetésnek. A fogyasztáshoz kapcsolt adók közül az áfabevételek 27,1 százalékkal nőttek – a fogyasztás bővülése és az emelkedő infláció nyomán –, míg a jövedékiadó-bevételek kismértékben, 1,1 százalékkal csökkentek, köszönhetően az üzemanyagoknál az év elején alkalmazott alacsonyabb adómértéknek.

Bagdi Lajos az áfával kapcsolatban megjegyezte, a magas infláció hatása áprilistól már megjelent a bevételi oldalon, egyúttal a rezsicsökkentés átdolgozása (csak az átlagfogyasztásig támogatott) és a gyengébb forint okozta importár-növekedés szintén kedvezően hatott az áfabevételekre.

A Niveus szakértője a bevételeket elemezve arra is rámutatott, hogy az alulteljesítő regisztrációs adó a kevesebb újautó forgalomba helyezésekre (csiphiány, alapanyag-ellátási problémák, háború), míg a némileg elmaradó jövedéki adó az üzemanyagra bevezetett hatósági árra vezethető vissza.

A személyi jövedelemadó esetében a bevételek 3,6 százalékos mérséklődést mutatnak, amely mögött a családoknak visszautalt szja áll. A 685 milliárd forintos kiutalás nélkül ezen tételsor is 20 százalék feletti növekedést mutatna a keresetek emelkedése és a magas foglalkoztatási szint fennmaradása miatt.

A számok megmutatják, mi lett a katásokkal, és miért volt szükség a törvénymódosításra

A Világgazdaság által megkérdezett makrogazdasági elemző egyetért a Pénzügyminisztérium érveivel: a régi kata visszaéléseivel az állam és hosszú távon a munkavállalók is rosszul jártak.

Decemberben 213,5 milliárd forint bevétele keletkezett a költségvetésnek az uniós programokhoz köthetően, amely a tavalyi évben a legmagasabb havi adat volt, a 12 havi teljesülés azonban ezzel együtt is 10,3 százalékkal elmaradt a megelőző évitől, és az éves előirányzatnak is csak az 59 százaléka teljesült.

A teljes deficit harmadát okozta a vita az Európai Bizottsággal

Molnár Dániel rámutatott, szociális hozzájárulási adóból és járulékokból a tavalyi év során 11,8 százalékkal folyt be több az államkasszába, mint a megelőző évben, vagyis a béremelkedés és a foglalkoztatás ezen a tételsoron is kompenzálta az év eleji adócsökkentést. A szakértő elemzése alapján kiadási oldalon a lakástámogatások értéke 68,7 százalékkal 635,3 milliárd forintra emelkedett az otthonfelújítási támogatások nyomán elsősorban, míg a család- és szociálpolitikai támogatások értéke 6,0 százalékkal bővült. A költségvetési szervek kiadásai éves szinten 7,4 százalékkal nőttek, amely sort az év eleji gyors kiáramlást követően az év végén számottevő takarékoskodás jellemzett.

Bagdi Lajos hozzátette, többek között a rezsicsökkentés fenntartása és a vállalatmentő programok is növelték a kiadásokat. Főleg a rezsitámogatás miatt az egyedi és normatív támogatások háromszor nagyobbak lettek, és a költségvetési szervek kiadásai is 33 százalékkal nőttek az energiaárak okán.

Az uniós programok kiadásai 2991,7 milliárd forinton teljesültek, a megelőző évinél 33,4 százalékkal magasabban, csak minimálisan, 10 milliárd forinttal elmaradva a tervezettől. Ez egyben azt is jelenti, hogy az uniós források akadozása nyomán 1598 milliárd forint hiány keletkezett a költségvetésben, vagyis a teljes deficit harmada emiatt alakult ki

– mondta Molnár Dániel.

Érdemben, 49,2 százalékkal nőttek a kamatkiadások, 2100 milliárd forint fölé, amelyhez képest a kamatbevételek növekedési üteme ugyan magasabb volt (91,3 százalék), de azok mértéke érdemben kisebb (256 milliárd forint). A kamategyenleg tehát 1844,6 milliárd forintot adott a hiányból, a teljes deficit 38,8 százalékát.

Vagyis a pénzforgalmi hiány 72,4 százalékát az államadósság kamatterhei, valamint az uniós források akadozása adta a tavalyi évben. A két tétel súlya 2021-ben még csak 41,2 százalék volt.

A magasabb kamatkörnyezet is szűkíti a költségvetés mozgásterét

A Makronóm Intézet elemzőjének összegzése alapján tehát az Európai Bizottsággal való viták, valamint a szigorodó kamatkörnyezet az energiaárak emelkedése nélkül is jelentősen mérsékelték a költségvetési mozgásteret.

Vegyes képet mutatott a 2022-es év a költségvetés helyzetét tekintve. A kormány év eleji keresletélénkítő intézkedései érdemi deficitet eredményeztek pénzforgalmi szemléletben, amelyet alapesetben a gazdasági növekedés, a bérdinamika folytán növekvő adóbevételek részben kompenzáltak volna. Ezt segítette továbbá az infláció gyorsulása is, elsősorban az áfabevételeken keresztül. Ugyanakkor az uniós források akadozása, a szigorodó kamatkörnyezet, a rezsicsökkentés átlagfogyasztásig történő fenntartásának vállalása szükségessé tette az extraprofitadók bevezetését, az állami kiadások visszafogását, valamint egyes beruházások elhalasztását a hiány elszabadulásának megakadályozása érdekében – összegzett Molnár Dániel, aki az idei év kockázataival kapcsolatban hozzátette, az energiaválság, illetve a magasabb kamatkörnyezet hatása továbbra is fennáll, és kérdéses, hogy mikortól érkezhetnek nagyobb volumenben uniós források. Szűkíti továbbá a költségvetési mozgásteret a gazdasági lassulás is.

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Niveus hírlevél – 2022. szeptember

Jövőre az iparűzési adó is fizethető euróban vagy amerikai dollárban. A kiskereskedelmi pótadó fizetési határidejének közeledtével érdemes még egyszer átgondolni, hogy kinek és milyen értékesítések után keletkezik kiskereskedelmi adókötelezettsége. Az Európai Bíróság előtt az igazgatósági díjak ÁFA kötelezettségének megítélése. Szeptemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!