Niveus hírlevél – 2024. július

31/07/2024

Duplájára emelkednek a mulasztási bírságmaximumok augusztus 1-től. Behajthatatlan követelésre is visszaigényelhető az áfa. Augusztustól ismét változik a munkaerőpiacra lépők kedvezménye. A devizaárfolyam-mozgásokból adódó kihívásokra is van válasz. Júliusi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

 

Augusztustól emelkednek a mulasztási bírságok

2024.augusztus 1-től módosulnak az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) mulasztási bírsággal összefüggő rendelkezései. Az új irányadó szabályozás értelmében duplájára emelkedik a kiszabható bírság általános mértéke az adókötelezettségek nem, vagy nem megfelelő teljesítése esetén. Természetes személy adózó a korábbi 200.000 forint helyett 400.000 forint, nem természetes személy adózó a korábbi 500.000 forint helyett 1.000.000 forint maximális mulasztási bírsággal sújtható augusztus 1-től kezdődően. A megbízható adózói státusz természetesen továbbra is csökkenti a kiszabott bírságtételeket.

 

További változás a be nem jelentett foglalkoztatottak esetében kiszabható 1.000.000 forintos mulasztási bírság 2.000.000 forintra történő emelkedése. Tekintettel a nyári főszezonra, a díjtétel változás elsősorban a vendéglátással és kereskedelemmel foglalkozó cégeket, építőipari tevekénységet végző társaságokat és egyéni vállalkozókat fogja érinteni jelentősebb mértékben. Érdemes megjegyezni, hogy ha az adózó be nem jelentett munkavállalót foglalkoztat, vagy foglalkoztatott, akkor az adóhatóság minden esetben kötelezően maximális bírságtételt szab ki, hiszen a díjtétel csökkentésére csak hibás vagy késedelmes bejelentés esetén van lehetőség, a bejelentés elmaradása esetén nincs.

 

A kereskedelmet és vendéglátást érintő fokozott nyári ellenőrzésekkel összefüggésben szintén 2.000.000 forintra nő a kiszabható mulasztási bírság összege a számla- és nyugtakibocsátási kötelezettség elmulasztása, illetve nem tényleges ellenérték feltüntetésével való teljesítése, valamint az iratmegőrzési kötelezettség megsértése esetén. Az adóhatóság a mulasztás megállapítása során számos körülményt mérlegel, emiatt főszabály szerint a maximális bírság csak ismételt jogszabálysértés esetén róható ki, azonban az emelkedő díjtételek következtében arra lehet számítani, hogy az első mulasztás alkalmával megállapított bírságok is magasabbak lesznek az eddigi díjtételekhez képest.

 

Az adózóknak érdemes lehet a nyári időszakban időt szánni arra, hogy a tavaszi hajtásban elmaradt vagy nem megfelelően teljesített adókötelezettségeiket pótolják, javítsák akár adózásban jártas szakértő bevonásával.

 

 

Behajthatatlan követelésre jutó áfa-visszaigénylés

A nemfizető partnerekkel szemben fennálló követelések a mindennapokban jelentős adminisztrációt generálhatnak, gondoljunk például a felszámolási, végrehajtási eljárások megindítására. Gyakori eset, hogy ezek a követelések végül részben, vagy egészben nem is térülnek meg. Ennek kapcsán némi vigaszt nyújthat, hogy ezen esetekben a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás után fizetendő áfa alapja utólag csökkenthető és a követelés kapcsán megfizetett áfa összege az adóhatóságtól visszakérhető (attól függetlenül, hogy az adott követelést a könyvekből akár korábban már kivezették).

 

Az előírt feltételek teljesülése ugyanakkor alapos vizsgálatot indokol, a potenciális követelések kigyűjtése után többek között az alábbiakat javasolt elemezni:

 

  • az adott követelés áfa szempontjából is behajthatatlannak minősül-e,
  • a behajthatatlanságot alátámasztó dokumentumok rendelkezésre állnak-e,
  • a követelés elévült-e, amennyiben igen, a visszaigénylés mégis lehetséges-e,
  • az egyéb jogszabályi feltételek teljesítése (pl. a behajthatatlanság ténye biztos legyen, a partner értesítése megtörtént stb.)

 

Ha a fenti feltételek teljesülnek, akkor az adózó az adott bevallásában a vonatkozó összeg visszaigénylését kérheti, ugyanakkor az nagy valószínűséggel adóhatósági ellenőrzést, illetve bármely feltétel nem teljesítése bírságokat vonhat maga után.

 

Amennyiben a téma iránt érdeklődik és/vagy már olyan tételek kerültek azonosításra, amelyek esetében a fentiek szerinti visszaigénylés lehetősége felmerülhet, szakértőink készséggel állnak rendelkezésre.

 

 

Újabb változás a munkáltatói kedvezmény szabályaiban

Az elmúlt szűk egy évben több változás is történt a munkaerőpiacra lépők foglalkoztatása esetén igénybe vehető szociális hozzájárulási adó (szocho) kedvezmény szabályaiban.

 

Az első jelentősebb változás 2023. augusztus 14-től lépett hatályba, hiszen ekkortól azok a munkavállalók, akik harmadik állam állampolgárai, már nem tekinthetők munkaerőpiacra lépőnek, ezért a munkáltatójuk már nem érvényesítheti foglalkoztatásuk esetén a munkaerőpiacra lépők utáni kedvezményt.

 

Majd 2024. január 1-jétől újabb változásra kellett figyelnünk: a kedvezményt főszabályként csak magyar állampolgárságú munkavállaló után lehetett igénybe venni. Az a szabály, miszerint a Magyarországgal határos, nem EGT-államok (Ukrajna és Szerbia) állampolgárai után érvényesíthető a szocho kedvezmény, továbbra is hatályban maradt.

2024.augusztus 1-jétől a jogalkotó ismételten módosítja a részletszabályokat ezen szocho kedvezmény kapcsán. Jelenleg a 13%-os kedvezmény 2 évig jár, majd a foglalkoztatás harmadik évében a szocho kedvezmény mértéke lecsökken 6,5%-ra – a minimálbér összegét figyelembe véve. Ha a munkavállaló adott havi munkaviszonyból származó jövedelme meghaladja a minimálbért, akkor az afeletti összegre a munkáltatónak már meg kell fizetnie a 13%-os szocho-t.

 

Augusztustól kezdődően a kedvezményes foglalkoztatási időszak lerövidül 1 év + 6 hónapra. A módosító rendelet szabályait a 2024. augusztus 1-jétől létesített munkaviszonyok esetében kell alkalmazni. Tehát ha a munkaviszony kezdete 2024. augusztus 1-jét megelőző időpont, akkor a kedvezményes időszak továbbra is 2 +1 év.

 

Összefoglalásképpen, ha a munkáltató a NAV-tól olyan igazolást kap, hogy adott munkavállalója munkaerőpiacra lépőnek minősül a biztosítási jogviszony létrejöttekor, a mindenkor érvényes minimálbér mértékéig 13%-os szociális hozzájárulási adó kedvezményt vehet igénybe. A kedvezményes időszak rövidülésével a munkáltató által igénybe vehető kedvezmény összege viszont a mostani módosítás okán a felére csökken a jövőben.

 

 

Hogyan kezeljük a devizaárfolyammozgásokból adódó kihívásokat?

 

A devizaárfolyamok ingadozása jelentős kihívást jelenthet a vállalkozások számára, különösen azoknak, akiknél a bevételek vagy kiadások devizában keletkeznek. Ez az árfolyamkockázat befolyásolhatja a pénzügyi eredményeket és komoly bizonytalanságot okozhat a tervezésben és a költségvetésben. Kétféle megoldás segíthet e kihívások kezelésében.

 

Szimmetrikus devizakitettség esetén érdemes megfontolni a deviza alapú könyvelésre való áttérésre. Aszimmetrikus devizakitettség esetén a devizakockázatkezelési tanácsadás segít.

 

Kinek érdemes áttérni EUR alapú könyvvezetésre?

 

A vállalkozások túlnyomó többsége forintban vezeti könyveit, de számos ok miatt érdemes megfontolni a deviza alapú könyvelést. Azoknak a cégeknek, amelyek jelentős exporttal és importtal rendelkeznek, és bevételeik és költségeik nagyrészt euróban keletkeznek, érdemes áttérni az euró alapú könyvelésre.

Forint alapú könyvelés esetén a deviza alapú üzleti tranzakciók időnként rendkívül ingadozó árfolyamok alkalmazásával kerülnek rögzítésre. Az üzleti év végén az eszközök és források átértékelése megtörténik, így pedig a többször elszámolt árfolyamkülönbözetek eredményeként jelentős árfolyamveszteségek vagy árfolyamnyereségek keletkeznek, amelyek akár tőkehelyzet rendezési kötelezettséget, vagy többlet adófizetést is okozhatnak.

 

A forint alapú könyvelés a külföldi anyavállalat vállalatirányítási rendszerében a devizában rögzített adatok és a forintból átszámított adatok miatt eltéréseket okozhat. Az eltérések például a reporting, a kontrolling, a logisztika, a raktárkezelés, valamint a konszolidáció területén többletmunkát jelenthetnek és a kommunikációt az érintett rendszerek és az azokat kezelő munkatársak között megnehezíthetik. A könyvelés során is könnyebbséget jelenthet a deviza alapú könyvelés, hiszen a folyamatos átváltással járó adminisztratív terheket is leveszi a cég válláról.

 

Az euró alapú könyvelés kérdésében a vállalkozás már a cégalapításkor is dönthet. Amennyiben euró alapú könyvelésre egy már működő cég kíván áttérni, úgy erre az üzleti év végén, azaz a mérlegfordulónappal van lehetőség, amely a számviteli politika és a létesítő okirat módosításával jár együtt.

 

Az euró alapú könyvvezetés döntéselőkészítését szimuláció segítheti, amellyel választ kaphat a cégvezetés arról, hogy a vizsgált évi eredmény euró alapú könyvvezetés esetén hogyan alakult volna. A döntést követően adózási, számviteli és jogi feladatok merülnek fel. Kérdés esetén keressék szakértőnket bizalommal.

          

 

Nagy mozgások a forint árfolyamában – deviza kockázatkezeléssel védekezhetnek a cégek

 

Az elmúlt hónapokban a forint árfolyama jelentősen ingadozott, a 383-as és a 398-as szintet is megjárta az euróval szemben, jelenleg is közelít a 400-as lélektani határhoz. A nagy árfolyam-mozgás veszélyt jelenthet a cégek profitabilitására nézve: a pénzügyi eredmény jelentősen ingadozhat, árazási kihívások jelentkezhetnek. A deviza kockázatkezelési tanácsadás szolgáltatás célja ezen hatások kezelése, mérséklése. A célcsoportja azok a cégek, akik devizakitettsége egyoldalú, tehát vagy a deviza bevételek haladják meg jelentősen a deviza kiadásokat (exportőr pozíció), vagy pedig a deviza kiadások jelentősebbek (importőr pozíció).

 

Május végén az importőr pozícióban levő cégek örülhettek, hiszen 384 körüli árfolyamon tudták megvenni deviza költségeik kifizetéséhez az eurót. Ezek a szintek azonban exportőr oldalon a legtöbb cégnek kedvezőtlenek voltak: általában magasabb EUR/HUF árfolyammal terveztek az idei évre.

 

Júniusban aztán a forint intenzív gyengülésbe kezdett, ami az importőröknek fejfájást, az exportőröknek megkönnyebbülést hozott. A hullámzás pedig kisebb amplitúdóval, de júliusban is folytatódott. Adott, a vállalat szempontjából kedvező árfolyamszint hosszabb távra való berögzítésére lehetőséget adnak a bankokkal köthető határidős vagy opciós ügyletek. Ezek használatához azonban a kezdő lépés a vállalat deviza kitettségének és árazási gyakorlatának felmérése, kockázatkezelési stratégiájának megalkotása, majd annak napi működésben történő érvényesítése. Egy konzekvens megközelítés az, ami ezen a területen könnyebbséget hozhat a vállalatoknak és nyugodtabb alvást a pénzügyi vezetőnek, lecsökkentve a pénzügyi eredmény ingadozását.

 

A Niveus külső partnerrel együttműködve megoldást tud kínálni, amellyel ezeket a kihívásokat ügyfeleink kezelhetik. Nem csak az általános stratégia megalkotásában segítünk, de annak végrehajtásában is. Folyamatosan nyomon követjük a vállalat deviza kitettségét, annak pénzügyi eredményre gyakorolt potenciális hatását, ezekről heti jelentéseket készítünk a döntéshozók számára. Részt veszünk továbbá a határidős ügyletek megkötéséhez kapcsolódó döntéshozatalban, visszamérjük azok hatását.

 

A deviza fedezeti ügyletek megkötése mellett azok könyvelésében is tudunk tanácsot adni. A hagyományos (pénzügyi eredménybe) történő könyvelés helyett lehetőség van a fedezeti számvitel alkalmazására. Ennek keretében, adott feltételek teljesítése mellett, közvetlenül az árbevételhez vagy a költségekhez kapcsolhatók a leszállításos fedezeti ügyletek. A fedezeti számvitel hatását ilyen esetekben alaposan megvizsgáljuk és a fedezeti dokumentáció elkészítésében is tudunk segíteni.

 

A szakértők kiemelkedő vállalati kockázatkezelési tapasztalatukkal, és több évtizedes devizapiaci gyakorlattal állnak az ügyfelek rendelkezésére. Amennyiben a szolgáltatások felkeltették érdeklődését és kérné az első, díjmentes konzultációt, kérjük jelezze, kollégánknak Molnár Szilviának a szilvia.molnar@niveus.hu e-mailcímen.

 

*           *           *

 

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Sokat bukhatnak a KKV-k, ha nem jelentkeznek február 25-éig

A kormány még decemberben jelentette be, hogy a COVID-járvány miatt a helyi iparűzési adó mértékét felére csökkenti a kis- és középvállalkozások számára...

A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!