Újabb adó a láthatáron: fizetni kell az extraprofit után

09/07/2021
  • A Kormány július 7-ei intézkedéscsomagjának egyik fontos eleme, hogy kiegészítő bányajáradékot kell fizetni bizonyos építőanyagok kitermelését, gyártását végző vállalkozásoknak, amelyek 3 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkeznek.
  • Az ÉVOSZ az intézkedéscsomagtól az árak mielőbbi mérséklődését és az áruhiány elkerülését várja.
  • A Niveus Consulting Group kiemeli, hogy az extraprofitadó csupán 11 vállalatot érint Magyarországon.

A Kormány bejelentése alapján az építőanyag árak drasztikus drágulásának megfékezésére – több egyéb intézkedés mellett – kiegészítő bányajáradékot (extraprofitadót) vezetnének be a kőfejtő, gipsz, kavics, kréta, homok, agyagbányákra, valamint a mész és gipszgyártást és a cementgyártást végző vállalkozásokra. A kiegészítő bányajáradék a Kormány által meghatározott szint, vagyis hatósági ár feletti szint után teljesítendő, a különbözet 90%-ának megfelelő járadékot kell megfizetni – emelte ki Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási partnere.

A bejelentés azt is tartalmazza, hogy ez a kiegészítő fizetési kötelezettség csak azon vállalkozásokra terjedne ki, amelyek 3 milliárd forintos árbevétel fölött működnek. A Niveus Consulting Group vizsgálata alapján az érintett ágazatba (0811., 0812., 2351., 2352. főtevékenységű TEÁOR kód alá sorolva) összesen csupán 11 érintett vállalkozás tartozik, az adózott eredményükre jutó forgalomarányos 2020-as nyereségük pedig átlagosan 28%, ami valóban magasabb, mint az építőipari ágazatba tartozó egyéb cégek esetében – emelte ki a szakértő.

0812. - Kavics-, homok-, agyagbányászat

0811. - Kőfejtés, gipsz, kréta bányászata

2351. - Cementgyártás

2352. - Mész-, gipszgyártás

 

Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke az ágazat általános helyzetét szemléltetve megjegyezte, hogy az építőipari vállalkozások többsége maximum egy számjegyű nyereséget fog realizálni az idei évben, így a jelentős aránytalanságokat kiküszöbölendő mindenképpen van létjogosultsága ennek a döntésnek.

Az ÉVOSZ júniusban publikált felmérése szerint a 2021. év január-májusi időszakban előre nem látott áremelkedések voltak tapasztalhatók az építési piacon. 

Az ÉVOSZ 400 építési vállalkozás megkérdezésével mutatta be a felmérésében vállalkozások által tapasztalt helyzetet. A felmérés alapján országos viszonylatban például a gipszkarton 23%-al, a hőszigetelő anyagok 47%-al, de például a faanyagok 72%-al drágultak 2020. év végéhez képest.

Bár a bányajáradék nem újkeletű dolog és ezt már régóta szabályozza a bányászatról szóló 1993. évi XLVII. törvény, de a kiegészítő bányajáradék mindenképpen újdonság, persze az még nem látható, hogy ez mennyire fog gátat szabni az árak további emelkedésének, különösen annak fényében, hogy csak kis számú vállalkozást érintene a kiegészítő adó – jegyezte meg Bagdi Lajos.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Megszűnik az Ügyfélkapu, hogy érinti ez a könyvelőket?

A @Niveus Legal a @portfolio.hu-n beszél arról, hogy mi lesz azokkal a könyvelőkkel, akik eddig az Ügyfélkapu azonosítóval léptek be az ügyfelük nevében az ügyintézési felületekre? Fontos tudni, hogy 2025. január 16-ától megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük két opció marad: a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. A cikkben olvashatják a könyvelők lehetőségeit!

Sajtóközleményünk a KKV-k adóadminisztrációs könnyítéséről

Az ETAF (European Tax Adviser Federation) tájékoztatása szerint az Európai Bizottság 2023. szeptember 12-én elfogadott egy jelentős mérföldkőnek számító KKV javaslatcsomagot az EU-ban működő határon átnyúló mikro-, kis- és középvállalatok támogatására, mely az adózással kapcsolatos adminisztratív kötelezettségek drasztikus könnyítésére irányul – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group. Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere: „Az új, mérföldkőnek számító, frissen elfogadott irányelv javaslatban a „HOT” rendszer, azaz a Head Office Tax (HOT) rendszer felállítását taglalják. Várhatóan a téma tényleg „hot topic” lesz a következő időszakban, hiszen számos lehetőséget nyit meg a hazai KKV szektor számára is, és a hazánkba érkező külföldi vállalkozásokat is segíti a piacra lépésben.”

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!