Niveus hírlevél – 2023. augusztus

31/08/2023

Kihirdették a Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéhez kapcsolódó intézkedési listát, mely az adózás területén is tartogat változásokat. Szeptembertől új típusú hibaüzenetet kapnak a felhasználók az Online Számla rendszerben. Változik a megváltozott munkaképességű személyek utáni szochokedvezmény. Taxisháború a láthatáron. Augusztusi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

 

Megjelent a frissített lista a jövőbeni adóreformokról, valamint az adórendszer egyszerűsítését célzó intézkedésekről

Az augusztusban kihirdetett kormányhatározat módosította a Gazdaság-újraindítási Akcióterv végrehajtása érdekében Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéhez kapcsolódó intézkedési listát. A tervezett intézkedések között szerepelnek jövőbeni adóreformok és az adórendszer egyszerűsítését célzó intézkedések is.

 

A tervezett adóreformok keretében a kormányhatározat független nemzetközi szakértőket rendel ki a különböző, adózási szempontból kockázatosabbnak ítélt területekre, mely szakértői javaslatok és a nyilvános konzultációk alapján tervezik módosítani a vonatkozó jogszabályokat.

 

A kormányhatározat által nevesített területek többek között például az adókikerülés elleni szabályok felülvizsgálata, transzferár szabályok szigorítása, a kimenő jogdíj- és kamatfizetési műveletek, valamint az agresszív adótervezés elleni fellépés.

 

Az adórendszer egyszerűsítését célzó intézkedések és azok tervezett határideje pedig a következő:

 

  • Az eMAP (eseményalapú adatszolgáltatási platform) rendszert megalapozó jogszabályok hatálybalépése: A szabályozás módosítja a foglalkoztatással kapcsolatos adatszolgáltatási folyamatokat, hogy lehetővé tegye az új szolgáltatások használatát az adófizetők (munkáltatók) számára. (határidő: 2025. II. negyedév)

 

  • Az eMAP rendszer fokozatos bevezetése (határidő: 2026. II. negyedév)

 

  • Az eNyugta rendszert megalapozó jogszabályok hatálybalépése: A szabályozás módosítja a B2C tranzakciók dokumentációjával kapcsolatos folyamatokat, hogy lehetővé tegye az új szolgáltatások használatát az adófizetők számára. (határidő: 2024. IV. negyedév)

 

  • Az eNyugta rendszer fokozatos bevezetése: Az eNyugta rendszer szolgáltatásként bevezetésre kerül az érdeklődő ügyfelek számára. A már működő online pénztárgépek az előre meghatározott véghatáridőig párhuzamosan tovább működhetnek. (2026. I. negyedév)

 

  • Az áfa adminisztrációjának egyszerűsítését szolgáló eÁfa rendszert megalapozó jogszabályok hatálybalépése: Az új eÁfa kifejlesztésre kerül és az indulásához szükséges jogszabályi változások életbe lépnek. A szabályozás egyszerűsíti az áfa-bevallási folyamatokat, hogy lehetővé tegye az új szolgáltatások használatát az adófizetők számára. (határidő: 2024. IV. negyedév)

 

  • Az eÁfa rendszer fokozatos bevezetése: Az új eÁfa megoldás új szolgáltatásként kerül az adózók számára megvalósításra és kiajánlásra. A cél az, hogy 2026 Q1-re az adózók 40%-a legalább egy új szolgáltatást igénybe vegyen. (határidő: 2026. I. negyedév)

 

  • Az átmeneti intézkedések kivezetése: A COVID–19 pandémia és az energiaválság nyomán fellépő gazdasági helyzet miatt bevezetett ideiglenes adóintézkedések nem kerülnek kiterjesztésre azok jelenlegi hatályán túl. Ezek az átmeneti intézkedések a pénzügyi szervezetek extraprofit adója, a biztosítókat terhelő extraprofit adó, az energetikai vállalkozások extraprofit adója, a kiskereskedelmi szektor különadója, a távközlési szektor extraprofit adója, valamint a gyógyszergyártói befizetések különadója. (határidő: 2023. IV. negyedév)

 

  • Az adók számának csökkentéséről készített munkacsoport-jelentés: Munkacsoport kerül felállításra, amely az adók számának csökkentésének lehetőségét fogja vizsgálni. (határidő: 2024. I. negyedév)

 

  • Az adók számának csökkentését célzó jogszabály-módosítások hatálybalépése: A törvényváltozás hatására az adók száma legalább 10%-kal csökken (a 2023. január elsején hatályban lévő adókhoz képest). A csökkentés történhet adónem kivezetésével, illetve kettő vagy több adónem (jogi és gyakorlati) összevonásával is. (határidő: 2024. II. negyedév)

 

  • A személyi jövedelmekkel kapcsolatos egyszerűsítési és konszolidációs lehetőségek vizsgálatáról készített munkacsoport-jelentés: Munkacsoport kerül felállításra, amely a személyi jövedelemadózás szabályainak egyszerűsítésének és konszolidálásának lehetőségét fogja vizsgálni, ideértve a hatástalan vagy nem hatékony kedvezmények megszűntetését, az alternatívák közti választás megkönnyítésének lehetőségeit, és csökkentve az ösztönzők szándékolatlan és indokolatlan torzításait. (határidő: 2023. III. negyedév)

 

  • A személyi jövedelmek adózásának egyszerűsítését és konszolidációját célzó jogszabályok hatálybalépése (határidő: 2023. IV. negyedév)

 

  • A közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény módosítása vagy hatályon kívül helyezése (határidő: 2024. IV. negyedév)

 

  • a közigazgatási szervek ügyfél-kommunikációs gyakorlatának javítása: A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jelentést készít a Közérthetőségi Programjának elemeiről és eredményeiről. (határidő: 2024. III. negyedév)

 

  • viselkedéstudományi megközelítések az adóigazgatásban: Jelentés készül a Kormány részére melyben a NAV bemutatja, hogy a viselkedéstudományi beavatkozások miként javíthatják az államigazgatás működésének hatékonyságát. (határidő: 2024. IV. negyedév)

 

  • a NAV digitális ügyfélkapcsolati felületeinek integrálásáról és fejlesztéséről szóló koncepció (eNAV) elkészítése: Koncepciót kell készíteni arról, hogy az adóhatóság jelenleg széttagolt ügyfélkapcsolati felületeit minként lehet egységes csatornába szervezni. A cél, hogy az adóhatóság képes legyen egységes és digitális módon biztosítani az ügyfélkapcsolati szolgáltatások teljes körét (webes és mobilapplikációs formában is). (határidő: 2024. II. negyedév)

 

  • új funkciók biztosítása az integrált digitális felületeken: legalább három új funkcionalitás (2022. szeptember 30. előtt még el nem érhető) kerül bevezetésre. (határidő: 2025. III. negyedév).

 

Online számla rendszer: szeptember 18-tól új error-üzenet

2023.szeptember 18-tól az Online Számla rendszerben új, blokkoló ERROR-üzenetek („INVALID_LINE_OPERATION”) kerülnek bevezetésére. Ekkortól a nem megfelelő adatszolgáltatás már nem lesz sikeres, amire minden érintettnek érdemes addig felkészülnie.

 

Az új ERROR-üzenet, ami az adatszolgáltatások egységesítését és az adattisztaság növelését célozza, 2023. február 9. óta már tesztelés alatt állt. A NAV a bevezetés időpontját a fejlesztői visszajelzések értékelése, és a beérkezett online számlaadat-szolgáltatások elemzése alapján szeptember 18-ra ütemezte, hogy biztosan elegendő idő álljon rendelkezésre a programok módosításához.

 

A rendszer sikeres működése érdekében a NAV tájékoztató levélben is felhívja azoknak a fejlesztőknek a figyelmét, akik számlázóprogramjával olyan adatszolgáltatás érkezett az elmúlt hónapokban, ami az új validáción elbukna. Ha időközben sikeresen intézkedtek a számlázóprogramjuk módosításáról, nincs további teendőjük. Fontos információ lehet azonban számukra is, hogy volt olyan számlaadatuk, ami szeptember 18-a után már nem érkezhetne be a NAV-hoz.

 

A megváltozott munkaképességű személyek utáni szochokedvezmény változása

 

A NAV tájékoztatása alapján 2023. augusztus 1-jétől a fogyatékossági támogatásban vagy vakok személyi járadékában részesülő személyekre is jár a megváltozott munkaképességű személyek után érvényesíthető szochokedvezmény. A kedvezményt érvényesítheti a megváltozott munkaképességű személyt munkaviszonyban foglalkoztató kifizető és az ilyen státuszú egyéni vállalkozó is saját maga után. A kedvezmény a fogyatékossági támogatás vagy vakok személyi járadékának folyósítását igazoló határozattal érvényesíthető.

 

A szochokedvezmény megilleti a közkereseti társaságot, a betéti társaságot, a korlátolt felelősségű társaságot, a közös vállalatot, az egyesülést, az európai gazdasági egyesülést, a szabadalmi ügyvivői irodát, a szabadalmi ügyvivői társaságot, az ügyvédi irodát, a közjegyzői irodát, a végrehajtói irodát, az egyéni céget is az olyan megváltozott munkaképességű tagra tekintettel, aki után szocho-t fizetnek.

 

A fogyatékossági támogatásban vagy vakok személyi járadékában részesülő személyek utáni szochokedvezményt először az alábbiak szerint szerepeltetheti:

  • a kifizető a 2023. augusztusi 2308 jelű bevallásban,
  • a vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazó egyéni vállalkozó az augusztusi 2358 jelű bevallásban, 
  • az átalányadózó egyéni vállalkozó pedig a III. negyedévről benyújtandó 2358 bevallás 2358-AT-02 és AT-03 lapján.

 

A Bolt Taxi ügye szakmai szempontból

 

A budapesti taxitársaságok azzal vádolják a „Bolt”-ot, hogy ő az engedélyezett tevékenységét nem saját maga végzi, hanem azt kiszervezi külföldi partnerének annak érdekében, hogy kihasználva az uniós jogszabályokat, kedvezőbb feltételeket biztosítson a vele szerződött személyszállítóknak azáltal, hogy azok nem fizetnek be áfát.

 

Amint azt a Niveus Consulting Group sajtóközleményében is kifejtette, a külföldön kiállított áfamentes számlák után Magyarországon a taxis személyszállítóknak (is) meg kell fizetni az áfát, tehát valójában semmilyen kárt nem okozott a Bolt a magyar államkasszának. A Bolt felelőssége maximum abban lehet, hogy erről nem tájékoztatta – a döntően – alanyi adómentes taxisokat, de ez nem is a jogszabály által előírt kötelezettsége.

 

A lényeg az, hogy alanyi adómentes személynek is áfafizetési kötelezettsége van itthon, abban az esetben, ha külföldről szolgáltatást vesz igénybe (tehát mondjuk jutalékot fizet a külföldi „Bolt”-nak).

 

Egy példával illusztrálva: tételezzük fel azt, hogy a Bolt 25 százalék jutalékot számláz, a taxis 100 forintot kér az útért. Ez azt jelenti, hogy a (külföldi) Bolt kiállított egy számlát 25 forint jutalékról, amelyet a taxis ki is fizetett, de ezt követően 6,75 forint áfát még be kellene fizetnie az államkasszába, tehát az államkasszát nem rövidítik meg.

 

A fentiekre minden alanyi adómentes személynek ajánlott figyelemmel lennie.

 

*          *          * 

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

A nagyvállalatoknak több időre van szükségük

A Niveus Consulting Group saját ügyfélkörében végzett nem reprezentatív kutatása megerősíti, hogy főleg a KKV szektor igényelte első körben a bértámogatást. A nagyvállalati ügyfélkör csak mintegy 3-4 százaléka élt ezzel az eszközzel. Sokan még halogatják a döntést és a tömeges beadás ebben a vállalati körben csak ezt követően várható.

A Niveus Consulting Group felmérése az adóellenőrzésekről

Kilenc európai országot megvizsgálva kiderül, hogy az adóellenőrzések mellett egyedül Magyarországon létezik az ún. jogkövetési vizsgálat, amely megfelelő együttműködés esetén gyakran végződik szankciók nélkül. Teljesen változó a kép, hogy melyik országban mikor kerül sor adóellenőrzésre, nálunk például jellemzően csak a nagyvállalatok számíthatnak rajtacsapásra. Maga az ellenőrzés folyamata viszont mindenhol belefér a 90-180 napos idősávba, Magyarországon átlagosan 3-4 hónapig tart. -derül ki a Niveus Consulting Group európai adóellenőrzési felméréséből.

Niveus hírlevél – 2024. január

Pályázati felhívás elektromos járművek beszerzéséhez. Számos pontban változott a Számviteli törvény, a legfőbb változásokat két külön hírlevélben ismertetjük. Új kötelezettség a láthatáron – fenntarthatósági jelentés (ESG). 2024-es változások az EPR szabályozásban. Új vezetőket köszönthet a Niveus Consulting Group. Januári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!