Niveus Consulting Group kommentár

06/04/2020

Bár néhány területet kiemelt a kormány, de az általa ma bejelentett gazdaságvédelmi intézkedések a jelenlegi előterjesztésben még kevés konkrétumot tartalmaznak, és azok is elégtelennek tűnnek a gazdasági károk orvoslására (a csomag részleteit a hamarosan megjelenő rendeletek tartalmazzák). Ami mindenképpen szembetűnő, az a 13. havi nyugdíj bevezetésének kommunikációs kiemelése. A nyugdíjasokat eleve nem is érinti a válság, hiszen a nyugdíjat most is megkapják, ráadásul a nyugdíjat jellemzően nem a most érintett szektorokban (turizmus, vendéglátás, építőipar) költik el, hanem az egyébként most is működő egészségügy területén, illetve élelmiszerboltokban. Ehhez képest a GDP felpörgetésére valós vásárlóerőt felmutatni képes, dolgozó korosztály problémáit egy teljesen általános ’munkahelymegőrzés’ fogalommal „oldották meg”. Magyarországgal ellentétben a többi V4 ország konkrét lépéseket tett, például az érintett szektorokban dolgozók jövedelmének akár 80%-át (!) átvállalja az állam Szlovákiában, ráadásul nagyon sok ország ezt már hetekkel ezelőtt meglépte.

A konkrétumok hiánya azért is nagyon fájó a munkahely megőrzés, illetve a kiemelten érintett szektorok megsegítése területén, mert azok már most is nagyon elkésettek lennének. Reméljük, hogy a beharangozott rendeletek választ adnak erre. Az elbocsátások már megkezdődtek, több tízezer ember már elveszítette a munkáját, egy később konkretizálandó és hatályba lépő intézkedés rajtuk már nem segít. Ennek ellenére például az álláskeresési járadék emeléséről vagy meghosszabbításáról szó sem esett, holott ezzel garantálható lenne az átmenetileg a munkaerőpiacról kieső személyek jövedelme és vásárlóerejének fenntartása.

A 450 milliárd forintos munkahelyteremtés / beruházás sem árul el semmit arról, mik a kormány tervei. Most jönne igazán jól, ha hatalmas infrastrukturális beruházásokat indítanának (nem pedig az egyébként is prosperáló és már építőipari kapacitásgondokkal küzdő időszakban), ezzel felszívva a hirtelen munkanélkülivé válók egy jelentős részét. Történelemkönyvekből emlékezhetünk, hogy a New Deal legfontosabb elemei is az állami nagyberuházások voltak, mint például a Hoover-gát megépítése. Az átképzésekről, digitális élet támogatásáról, esetleges további adókönnyítésekről egyelőre még csak szó sem esett. Nagyon várjuk a konkrétumokat.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Niveus hírlevél – 2022. november

2022. november 22-én elfogadták és 23-án kihirdették az őszi adócsomagot. 2022. december 1-ig kell bejelentést tenniük azoknak, akik a társasági adót devizában szeretnék megfizetni. Novemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk, egyúttal örömmel jelentjük be, hogy 2023. január 1-jétől új üzletággal, a könyvvizsgálati szolgáltatásokkal bővül a cégcsoport tevékenységi köre (Niveus Audit), amely a „one-stop-shop” megközelítést tovább erősíti (minden szolgáltatást egy helyen, az adott társaságot kiválóan ismerő szolgáltatótól lehet igénybe venni).

Régiós adóverseny: Magyarország ÁFÁ-ra, Csehország járulékra épít

A Niveus elemzése alapján jól látható, hogy a régiós országok egészen eltérő stratégiákat követnek adópolitikájukban. Amíg Magyarországon és Romániában a fogyasztás megadóztatása dominál, addig például Csehországban a munkavállalói és munkaadói járulékokból származik a legnagyobb bevétel.

Az új K+F adókedvezmény – lehetőség a veszteséges vállalatok számára is!

Bagdi Lajos, a Niveus partnere szerint az új K+F adókedvezmény komoly pénzügyi könnyebbséget jelenthet a vállalkozások számára, hiszen a kutatás-fejlesztésből eredő adóelőny nem vész el, hanem akár közvetlen visszatérítésként is realizálható. „Több modellezést is végeztünk már cégeknek, és sok esetben egyértelműen az jött ki, hogy megéri az új típusú K+F adókedvezményt választani, de ehhez egyéb szempontokat is mérlegelni kell” – emelte ki Bagdi. Mit jelent ez a gyakorlatban? Egy 200 millió forintos K+F projekt esetében akár 20 millió forintos közvetlen visszatérítést is eredményezhet a vállalat számára! Ez hatalmas könnyebbséget jelenthet azoknak a cégeknek, amelyek innovációs tevékenységet folytatnak, de nem termelnek akkora nyereséget, hogy a korábbi rendszerben érvényesíteni tudják a kedvezményeket. ???? Mire érdemes figyelni? ✔ A K+F tevékenység alapos dokumentációja kulcsfontosságú ✔ Az adóhatóság kiemelt figyelemmel vizsgálja a visszatérítéseket ✔ Az új kedvezmény választása 6 évre szól – érdemes előzetesen modellezni a hatásait Bagdi Lajos szerint fontos tudni, hogy az új adókedvezmény választása esetén a korábbi K+F költségek adóalap-csökkentési rendszere nem vehető igénybe, így minden vállalatnak érdemes előzetesen mérlegelnie a hosszú távú pénzügyi hatásokat.

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!