Niveus hírlevél – 2023. január

31/01/2023

2023.december 31-ig kiterjesztették a Válságközlemény alapján igénybe vehető támogatások határidejét és a támogatás mértéke 400 ezer euróról 2 millió euróra nőtt. Megszűnnek a Szép-kártya zsebek. Duplájára emelkedett a munkába járás adómentes és kötelezően járó költségtérítése. Új adatlapot rendszeresített az állandó meghatalmazások bejelentésére a NAV.

 

Januári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk, illetve megosztjuk ügyfeleinkkel a közelmúltban készült ügyfélelégedettségi felmérésünk eredményét.

 

Válságközlemény alapján igénybe vehető támogatások szabályainak változása

 

Az Európai Bizottság még 2022. október 28-án másodszor is módosította a 2022. március 23-án elfogadott, az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes válságkezelési keret a gazdaságnak Oroszország Ukrajna elleni agresszióját követő támogatása céljából” című, 2022/C 131 I/01 számú európai bizottsági közleményét, az úgynevezett Válságközleményt. Azt pedig 2022. december 9-én a napi hírösszefoglalójában jelentette be, hogy jóváhagyta Magyarország válságkezelésre irányuló támogatási programjainak ezzel összefüggő módosítását.

 

A magyar programokat is érintő legfőbb változás, hogy a Válságközlemény hatálya egy évvel, 2023. december 31-ig meghosszabbodott, továbbá a korlátozott összegű támogatások felső határa a korábbi 400 ezer euróról 2 millió euróra növekedett (a Válságközlemény teljes fennállása alatt kapcsolt vállalkozásokkal együtt összesen).

 

Ennek minden olyan, egyébként de minimis támogatásnak minősülő társasági adó(alap) kedvezmény esetében jelentősége van, amely a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény átmeneti rendelkezései alapján a Válságközlemény alapján is elszámolható a Válságközlemény fennállásáig benyújtott bevallásokban az adózó döntése alapján, ha az adózó működését a háború gazdasági hatásai hátrányosan érintik és erről adóbevallásában nyilatkozatot tesz.

 

Többek között az elektromos töltőállomások létesítésének adóalap kedvezménye is ebbe a körbe tartozik, azonban az ilyen kedvezményeknél az alkalmazhatóság időbeli hatályára speciális szabályok vonatkoznak.

 

Megszűntek a Szép-kártya zsebek

 

Tavaly ősszel került bejelentésre, hogy a SZÉP-kártyák alszámláin 2022. október 15-ig jóváírt összegeket csak 2023. május 31-ig lehet teljes összegben felhasználni. Továbbá, a jövőben a teljes összeg a korábbi 2 év helyett csak 1 évig lesz felhasználható. A késedelmes felhasználást „büntető” díj mértéke pedig a korábbi 3%-ról 15%-ra nő.

 

Feltételezhetően ezzel összefüggésben 2023. január 9-én újabb jelentős változás történt, megszüntették ugyanis a SZÉP-kártya alszámláit, hétköznapi nevén a zsebeket. A különböző alszámlákon lévő összegek automatikusan összevezetésre kerültek, és azok szabadon felhasználhatóak minden olyan célra, amelyekre korábban a különböző alszámlák felhasználhatóak voltak.

 

A kedvezményes adózással adható összeg nem változik, az 2023-ban is évi 450 ezer forint, ugyanannyi, mint amennyi az eddig célonként adható kifizetések együttes összege volt.

 

A munkába járás költségtérítésének változása

 

A 2023. január 28-án hatályba lépett 16/2023. kormányrendelet értelmében 15 forintról 30 forintra nőtt a munkába járás támogatására a munkáltató által adható adómentes költségtérítés összege, azzal, hogy a 30 Ft/km-es összeg már a januári utakra is kifizethető. Ezzel párhuzamosan a munkáltató által a munkába járásra tekintettel kötelezően fizetendő költségtérítés mértéke is a duplájára, a kilométerenként 9 forintról 18 forintra emelkedik. A vonatkozó szabályok egyebekben változatlanok.

 

A módosítás legfontosabb indoka a szükségszerű valorizáció mellett az üzemanyagárstop feloldása, ami miatt jelentősen megnőttek a munkavállalók munkába járási költségei.

 

UJEGYKE – új adatlap az állandó meghatalmazások bejelentésére

 

A NAV 2023. január 28-án új adatlapot vezetett be az állandó meghatalmazások bejelentésére, UJEGYKE néven.  Az UJEGYKE-adatlapon átfogó ügycsoportokra, ügytípusokra lehet meghatalmazást adni. A kiválasztott ügycsoportban a képviselő az ügyek minden egyes mozzanatában eljárhat személyesen, elektronikusan, telefonon vagy akár papíralapon is. Nem kell tehát külön-külön jelölni például az iratbetekintésre, lekérdezésre, adatszolgáltatásra vonatkozó jogot, sőt a NAV telefonos ügyintéző rendszerének használatára sem kell külön jogosultságot megadni, mert az az adott ügycsoportban automatikusan jár a képviselőnek. A módosítás következtében egyszerűbb lesz tehát az ügyintézés, sőt az UJEGYKE az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) is beadható lesz.

 

Az UJEGYKE bevezetésétől kezdve a NAV már csak az új kategóriák szerinti jogosultságokat tartja nyilván. A korábban bejelentett jogosultságok közül az új nyilvántartásba azokat vezeti át a NAV, amelyek tartalmilag megfelelnek az új ügycsoportok tartalmának. A NAV a változatlan és érvényes jogosultságokat hivatalból átvezeti az új rendszerbe, azokat pedig értesíti, akiknek érdemben változnak a jogosultságai. A NAV közleményében mindenkinek felhívja azonban a figyelmét arra, hogy a meghatalmazásokkal létrehozott jogosultságokat vizsgálja felül.

 

Ügyfélelégedettségi felmérés

 

Nagy örömünkre szolgál, hogy ügyfeleink idén is nagy számban kitöltötték az elmúlt évre vonatkozó elégedettségi felmérésünket, mely alapján szolgáltatásaink minősége kapcsán a maximális 5-ből 4,83 pontszámot értünk el. Szakértőink felkészültségét 4,89 pontra értékelték ügyfeleink, míg az ügyintézés, válaszadás gyorsasága 4,65-ös pontszámot kapott.

 

Szolgáltatásaink közül ügyfeleink leginkább a transzferár szolgáltatásokkal elégedettek, második helyen az adótanácsadási szolgáltatás áll, ezt követi a bérszámfejtés. A jövőben elsősorban igénybe venni kívánt szolgáltatások sorrendje is ezt követi. Feltörekvő szolgáltatási területeink közül magas érdeklődésre tart számot a tranzakciós tanácsadás, az üzleti folyamatok optimalizálása és a könyvvizsgálati szolgáltatás. Emellett növekvő érdeklődés övezi jogi szolgáltatásainkat is.

 

A PR aktivitásunk erősödését az ügyfelink fele egyértelműen érzékeli, ők főképp az online gazdasági oldalakon találkoztak gyakrabban cégünk megjelenéseivel.

 

*           *           *

 

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.

News

Alternatív adózás – helyzetbe hozza a cégeket a KIVA?

Szerdán Lengyelország bejelentette, hogy kb. 4 milliárd forint árbevételig a vállalkozásoknak nem a nyereségük, hanem csak a kifizetett osztalék után kell társasági adót fizetniük. Az elképzelés alapja az Észtországban már régóta így működő társasági adó rendszer, Magyarországon meg 2013 óta létezik a hasonló alapelven működő kisvállalati adó (KIVA), amelynek kulcsa ráadásul jövőre tovább csökken. Ennek apropóján nézte meg a Niveus Consulting Group, miben tér el a magyar szabály a külföldi példáktól.

A Niveus Consulting Group véleménye a globális minimumadó magyarországi bevezetéséről

Magyarország ezt a csatát hamarosan elveszítheti Nem marad más lehetőség, csak a globális minimumadó bevezetése?

Hungarian Tools Help tax Morale, With Leeway for Improvement

While Hungary’s tax morale has significantly improved in the past two decades, there is room for improvement to better incentivize taxpayer willingness...

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!