A Niveus Consulting Group gyorsközleménye a benyújtott adótörvény-módosításról
Jól járnak a kisvállalkozók, kevésbé az önkormányzat
Július 1-jével hatályba lép az e-kereskedelmi áfa csomag
Az eredetileg tervezetthez képest fél éves csúszással, 2021. július 1-jén hatályba lépnek az e-kereskedelemmel kapcsolatos új szabályok. Az e-kereskedelmi áfa csomag rendelkezései a nem adóalanyoknak történő értékesítéseket érintik, azaz az úgynevezett B2C (vállalkozás-fogyasztó) relációban alkalmazandók, B2B-ben (vállalkozás-vállalkozás) nem.
Az új szabályok alapján csak akkor kerülhető ki a távértékesítés tényállás, ha a terméket maga a vevő fuvarozza, vagy fuvaroztatja és az eladó a fuvarozásban sem közvetve, sem közvetlenül nem vesz részt.
Eddig nem volt definiálva a távértékesítés az Áfa tv-ben, csak a teljesítési hely szabályoknál került meghatározásra, hogy milyen esetekben alkalmazható a termékértékesítés teljesítési helyére vonatkozó speciális szabály. 2021. július 1-től viszont két új definíció kerül az Áfa tv.-be: a termék közösségen belüli távértékesítése és a harmadik államból importált termék távértékesítése. A két fogalom között a döntő különbség, hogy a termék feladásának helye EU tagállam vagy harmadik ország.
Továbbá, az új szabályozás kiterjeszti a mostanáig csak a távolról nyújtható szolgáltatások (telekommunikációs-, rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások, elektronikus úton nyújtott szolgáltatások) esetében alkalmazható egyablakos rendszert a Közösség tagállamában, nem adóalanynak nyújtott szolgáltatás utáni, illetve a Közösségen belüli távértékesítés utáni bevallási és adófizetési kötelezettség teljesítésére.
Az egyik lehetőség, hogy az Európai Unión kívüli eladók, ha az EU több tagállamába is értékesítenek, regisztrálhatnak az IOSS (Import One Stop Shop) rendszerbe. Ekkor a vevők a vásárláskor megfizetik az eladónak a termék áfáját. Az IOSS-rendszert használó eladónak elég egy tagállamban bejelentkeznie, és a vásárlótól beszedett áfát oda befizetnie, a befolyt áfát a tagállami vámhatóságok az áru rendeltetési helye szerint elosztják egymás között.
A másik lehetőség, hogy a szállítmányozók a különös szabályozás (SA – Special Arrangement) alkalmazásával egyszerűsíthetik az áfafizetést, ha ennek használatát előzetesen bejelentik a hivatalnak. A különös szabályozás csak akkor lehetséges, ha a vámeljárás ugyanabban a tagállamban van, ahol a küldemény címzettje is. Az SA alkalmazásakor az áfát a küldemény kézbesítéskor a szállítmányozó szedi be a címzettől, majd időszakonként összevontan bevallja és megfizeti az adóhivatalnak.
Ha sem az eladó, sem a fuvarozó nem alkalmazza a könnyítéseket, az áfát a címzettnek a behozatali vámeljáráskor kell megfizetnie.
tényleges tulajdonosok központi nyilvántartása
Az Afad törvény számos esetben visszautal a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvényben (a továbbiakban: Pmt.) foglaltakra, így azok együttes értelmezése válik szükségessé.
Az Afad törvény alapján tényleges tulajdonosra vonatkozó adatszolgáltatónak minősül majdnem mindegyik, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvényben nevesített gazdálkodó szervezet, ezen túl a bizalmi vagyonkezelő, valamint azok a részben állami vagy önkormányzati tulajdonú szervezetek, amelyek legalább 25%-ban nem állami tulajdoni hányaddal rendelkeznek.
Az előzetes változat alapján a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatókat, a második verzió alapján magukat az adatszolgáltatókat terhelte volna a tényleges tulajdonosok adatainak Nyilvántartásba való bejelentése. Ugyanakkor a végleges változat alapján az adatszolgáltatók elsődleges feladata, hogy kötelesek a tényleges tulajdonosaikról megfelelő, pontos és naprakész információkat beszerezni és nyilvántartani, valamint a tényleges tulajdonosok is kötelesek lesznek rendelkezésre bocsátani valamennyi olyan információt, amelyekre ezen kötelezettségnek való megfelelés érdekében szükség van. Továbbá, a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók kötelesek az ügyfélkapcsolat vonatkozásában az ügyfélátvilágítás / adatellenőrzés kapcsán a megadott, illetve a Nyilvántartásban szereplő adatokat egyeztetni, az eltéréseket pedig 5 munkanapon belül jelezni az illetékes szervnek.
A tényleges tulajdonosi adatokat maguk a számlavezető bankok továbbítják a központi nyilvántartás felé. Ez több lépcsőben történik meg, elsőként az Afad törvény hatályba lépését követő 21 napon belül (azaz 2021. június 12-ig) a meglévő ügyfelek, 2021. október 1-től az új ügyfelek vonatkozásában, ezt követően pedig havi szinten.
A nyilvántartás felállításának és működtetésének felelőse a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV). Az első adatrögzítés során a NAV egy ún. nemzeti nyilvántartási számot, valamint egy ún. TT indexet rendel az adatszolgáltatóhoz, utóbbi értéke az első adatrögzítéskor 10 pont lesz. Amennyiben az index
Amennyiben „megbízhatatlan” minősítéssel rendelkezne, úgy a NAV az adatszolgáltató nevét, adószámát, illetve a „megbízhatatlan” minősítést a honlapján közzéteszi.
Amennyiben 180 napot meghaladó ideig „bizonytalan” minősítéssel rendelkezne, úgy a NAV az adatszolgáltató nevét, adószámát és a „bizonytalan” minősítést honlapján közzéteszi.
A fentiek kapcsán fontos kiemelni, hogy a Nyilvántartáshoz
férhetnek hozzá.
Tekintettel arra, hogy a gyereket nevelő családokat megviselte a koronavírus-járvány miatti válság, a miniszterelnök korábbi bejelentése szerint amennyiben sikerül elérni Magyarországon az 5,5 százalékos GDP növekedést, a gyermeket nevelő szülők visszakaphatják 2022 év elején azt az személyi jövedelemadót, amit 2021-ben befizettek a költségvetésbe.
A javaslat alapján minden gyereket nevelő és szja-t fizető adóalanynak jár az egyszeri visszatérítés, a dolgozó jövedelmi helyzetétől függetlenül. Ugyanakkor a visszatérítés összegének várhatóan lesz egy felső határa, 800 ezer forint lehet a legnagyobb összeg, amit egy személy visszakaphat. Két kereső esetén ez az összeg akár az 1,6 millió forintot is elérheti. Az érintettek a ténylegesen befizetett 2021. évi adójukat kaphatják vissza, amit csökkent például az igénybe vett családi adókedvezmény.
A tervek szerint tehát, ha sikerül elérni az 5,5 százalékos GDP növekedést, akkor megközelítően 1,1 millió család részesülhet a személyi jövedelemadó visszatérítésből.
A visszatérítés feltételeiről azonban még nincsenek további információk, ami már csak abból a szempontból is felvet kérdéseket, hogy a tényleges 2021. évi adókötelezettséget csak 2022. május 20-áig kell megállapítani, addig elméletileg a tényleges adó mértéke nem is lesz feltétlenül ismert.
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.
Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:
Jól járnak a kisvállalkozók, kevésbé az önkormányzat
Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nemrégiben kiadott elemzésében új, az online kereskedőket célzó adó(k) bevezetését szorgalmazta. A Niveus Consulting Group szerint nem biztos, hogy ez a helyes irány. Sokkal inkább az eddigi gazdaságpolitikába illeszkedő adó- és adminisztráció-csökkentés lehetne valódi segítség, feltéve, hogy erre van mozgástér a költségvetésben.
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!