A Niveus Consulting Group közleménye a home-officeban adható költségtérítésről

17/05/2022

Hogyan kell megtéríteni a munkába járás költségeit home office esetén?

 

A home office elterjedése sok egyéb mellett kihat a munkáltató által, a munkába járással kapcsolatban megtéríthető költségekre is.

 

A Niveus Consulting Group azt járja körül, hogy a távmunkában (home office) dolgozó munkavállalóknak lehet-e, kell-e adni költségtérítést a munkába járáshoz kapcsolódóan, illetve ennek milyen adóterhe van.

 

„A munkabájárás költségeinek megtérítését szabályozó kormányrendelet – egyelőre – nem igazodott a home office új szabályozásához. Mindaddig, amíg ez így marad, a költségtérítés, különösen az adómentesen adható költségtérítés értelmezése nehézségekbe ütközhet a home office-ban dolgozó munkavállalók esetén. Az alábbiakban összefoglaljuk a hatályos szabályok legjobb, részben az adóhatóság által is megerősített értelmezését.” – hangsúlyozza Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere,

A munkába járás költségeinek megtérítése

Mindenekelőtt lássuk a munkába járás költségeinek megtérítésére vonatkozó általános szabályokat.  A vonatkozó kormányrendelet alapján csak bizonyos esetekben adható a munkába járáshoz költségtérítés. A munkáltatónak eltérő mértékben kell megtérítenie az egyes típusú munkába járás költségeit A megfelelően adott költségtérítések adómentesek.

Fogalom

Napi munkába járás

Hazautazás

Munkába járás:

 

-          a munkavégzés helye szerinti településének közigazgatási határán kívüli lakóhelyről a munkavégzés helyére történő bejárás

-          lakóhelytől függetlenül a közösségi közlekedéssel nem megközelíthető helyen lévő munkahelyre járás

 

Ezen belül megkülönböztetünk:

Napi munkába járást.

Hazautazást, ami a munkahelyről hetente legfeljebb egyszer a lakóhelyre való utazást jelenti.

 

Munkáltató megtérítési kötelezettsége közösségi közlekedés esetén:

 

A bérlet vagy menetjegy árának legalább 86%-a, de legfeljebb a teljes ár.

A bérlet vagy menetjegy árának legalább 86%-a, de legfeljebb a teljes ár és legfeljebb havi 41.760 forint (ez utóbbi összeg az inflációt követi, évről évre nő).

 

Munkáltató megtérítési kötelezettsége saját jármű használata esetén:

 

A munkában töltött napokra a munkahely és a lakó- vagy tartózkodási hely között

A munkahely és a lakóhely között

közúton mért távolság alapján 15 Ft / km.

 

Ettől függetlenül is (tehát például közigazgatási határon belül lakó munkavállalónak), illetve magasabb összegben is lehet adni költségtérítést, csak arra nem vonatkozik az adómentesség. A rendeletben foglalttól eltérően vagy az annál magasabb összegben adott költségtérítés ezért munkaviszonyból származó jövedelemként adózik.

A home office hatása a költségtérítésre

Fischer Ádám szerint a legnagyobb kérdés home office esetén, hogy mit tekintünk a munkavégzés helyének. Hiszen a fenti táblázatból is látható, hogy – legalábbis az adómentes – költségtérítés csak a munkahely és a lakóhely közötti közlekedésre adható. Sajnos a munkába járás támogatását szabályozó kormányrendeletet nem hozták összhangba a home office-ra vonatkozó új szabályokkal, így a határesetekben nagyon nehéz megítélni, hogyan is kellene értelmezni a rendeletet.

Ami biztos, hogy eltérően kezelendő a kizárólag, illetve részben otthonról dolgozó költségtérítése, és másképp értelmezhető a közösségi közlekedésre adott bérlet és a saját gépjárműre adott költségtérítés.

Mindezt az alábbi táblázatban foglaltuk össze.

 

Kizárólag otthonról dolgozó

Részben otthonról, részben az irodában dolgozó

Napi munkába járás közigazgatási határon kívül közösségi közlekedéssel

Nem adható költségtérítés, hiszen nem az iroda a munkavégzés helye.

 

Ugyanakkor, ha valamiért be kell menni az irodába, akkor a kiküldetésre vonatkozó szabályok alapján adható költségtérítés, hiszen ilyenkor a munkavégzés helye a munkavállaló otthona.

Adható költségtérítés!

-          menetjegy megtérítése esetén értelemszerűen csak azokra a napokra adható költségtérítés, amikor az irodába be kellett menni;

-          bérletre adott költségtérítés az adóhatóság megerősítése alapján teljes hónapra adható, a rendelet semmilyen arányosítási kötelezettséget nem ír elő.

Napi munkába járás saját gépjárművel közigazgatási határon kívülről vagy közösségi közlekedéssel nem megközelíthető munkahelyre

Nem adható költségtérítés, hiszen nem az iroda a munkavégzés helye.

 

Ugyanakkor, ha valamiért be kell menni az irodába, akkor a kiküldetésre vonatkozó szabályok alapján adható költségtérítés, hiszen ilyenkor a munkavégzés helye a munkavállaló otthona.

Az általános szabályok alapján az irodai munkában töltött napokra adható költségtérítés.

Hazautazás

Ha a home office a munkavállaló lakóhelye, akkor a hazautazás nem értelmezhető.

 

Ugyanakkor elképzelhetőnek tartjuk, hogy a ’home office’ nem a munkavállaló lakóhelye, hanem például egy bérelt lakás. Ilyenkor az általános szabályok szerint lehet és kell költségtérítést adni.

 

Itt is elmondható, hogy nincsen arányosítási kötelezettség a rendelet alapján.

 

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

3 milliós KATA keret: mi van, ha túllépem?

Továbbra sem csillapodnak a hullámok a januárban hatályba lépett új KATA szabályozás körül, amely a 3 millió forint feletti kifizetések után 40%-os adót ró a juttatás kifizetőjére. A Niveus Consulting Group néhány, a gyakorlatban gyakran felmerülő kérdést járt körül.

Sajtódokumentáció - Számottevő megtakarítást hozhat a munkavállalók megfelelő besorolása

Nagyon érdekes képet mutatnak a KSH statisztikái a magyarországi foglalkoztatási szerkezetről. A 2020. harmadik negyedéves adatok szerint a mintegy 4,5 millió foglalkoztatott több mint 55 százaléka fizikai foglalkozású volt, ezen belül is a teljes munkavállalói létszám csaknem 10 százaléka a szakképzettséget...

A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!