Sajtóközleményünk az elektronikus aláírás bevezetésének elhalasztásáról

28/09/2023

Halmos Tamás, a Niveus Legal | Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda irodavezető partnere

 

Elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetése – halasztás várható

 

Az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer (E-ING) bevezetésével kötelezővé válik az elektronikus aláírás használata ingatlan tulajdonjogának átruházásakor, ideértve az ingatlanok adásvételét is, ugyanis a tulajdonjog átruházásához szükséges bejegyzési engedélyt az új ingatlan-nyilvántartási törvény végrehajtási rendelete értelmében elektronikus űrlapon kell létrehozni, amelyet minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy AVDH szolgáltatással kell hitelesíteni. Abban az esetben tehát, ha az ügyfél az adásvételi szerződés aláírásakor nem rendelkezik ezen elektronikus aláírási megoldások valamelyikével, nem fogja tudni aláírni a bejegyzési engedélyt, ezáltal az ügylet meghiúsulhat.

Az elmúlt napokban fontos tájékoztatást kaptak a hazai ügyvédek a Magyar Ügyvédi Kamarától az E-ING rendszer bevezetésével kapcsolatban, aminek értelmében reális esély mutatkozik arra, hogy az E-ING rendszer általános indulási időpontját a jogalkotó 2024. február 1-ről közel fél évvel későbbre, 2024. július 1-re halassza. A halasztás eredményeképp az elektronikus aláírások alkalmazása is csak a módosított bevezetési időponttól válna kötelezővé az ingatlan adásvételt bonyolító felek számára.

A várható halasztás nem csak a lakosság, hanem az ingatlanátruházási ügyletek során eljáró ügyvédek, kamarai jogtanácsosok, közjegyzők és egyéb szakmai szereplők számára is kedvező hír, ugyanis egyelőre még nem elérhetők a szakmai nyilvánosság részére az E-ING rendszer működésével kapcsolatos technikai információk, részletes szakmai anyagok, valamint a jogi képviselők eljárási jogosultságával kapcsolatos személyi és tárgyi feltételek, amelyek kellő időben történő megismerése és részletes tanulmányozása elengedhetetlen a rendszer zökkenőmentes indulásához.

Fontos hangsúlyozni, hogy az E-ING rendszer bevezetésének elhalasztása még nem kapott hivatalos megerősítést a jogalkotó részéről, egyelőre tehát csak értesülésről beszélhetünk. Egyhangú azonban a szakmai álláspont arról, hogy amennyiben nem kezdődik meg a felkészüléshez szükséges anyagok közzététele és a lakosság tájékoztatása a közelgő, nagy horderejű változásokról, akkor nyomos indoka áll fenn annak, hogy a jogalkotó elhalassza az E-ING rendszer nyilvántartás bevezetését.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Nem fizet a vevő, mi legyen az áfával?

Tombol a koronavírus és az ebből adódó gazdasági problémák már éreztetik a hatásukat. Egyik pillanatról a másikra az eddig jól fizető vevők nehéz helyzetbe kerültek és későn vagy soha nem egyenlítik ki a számlájukat. Ennek ellenére, az áfát be kell fizetni. A Niveus Consulting Group szerint leginkább a pénzforgalmi áfa-fizetés választásával és egy Európai Bírósági döntésre hivatkozva tehetünk ez ellen.

Több milliót spórolhatnak a cégek, házon belüli flottakezelővel olcsóbb

A személyautók beszerzéséhez kapcsolódó áfa visszaigénylése az általános szabályok szerint tilos, így sok vállalkozás esetében merül fel az a kérdés, hogy érdemesebb-e inkább operatív lízing vagy tartós bérlet keretében beszerezni a céges autókat.

Megszűnik az Ügyfélkapu, hogy érinti ez a könyvelőket?

A @Niveus Legal a @portfolio.hu-n beszél arról, hogy mi lesz azokkal a könyvelőkkel, akik eddig az Ügyfélkapu azonosítóval léptek be az ügyfelük nevében az ügyintézési felületekre? Fontos tudni, hogy 2025. január 16-ától megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük két opció marad: a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. A cikkben olvashatják a könyvelők lehetőségeit!

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!