Felére csökkent a KKV-k értéke
A Niveus Consulting Group elemzése a magyar KKV-k cégértékének csökkenéséről
A Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv végrehajtásához kapcsolódóan július végén kihirdették az átfogó adóügyi törvénymódosítást. A jogszabály több adónem szabályait módosítja, egyes adózási kedvezményeket kivezet, valamint több adó- és egyéb fizetési kötelezettséget megszüntet.
A legfontosabb változások a következők:
1. Személyi jövedelemadó
A személyi jövedelemadózás egyik legjelentősebb változása a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyok és a magánalapítványok adózási szabályainak szigorítása, amelyről júliusi hírlevelünkben már részletesebben írtunk.
A módosítás értelmében, ha a vagyonrendelő bizalmi vagyonkezelésbe ad vagyont, illetve a magánalapítvány részére vagyont juttat, bizonyos esetekben meg kell állapítani az eszközérték-növekményt. Ez a növekmény értékesítésből származó bevételként válhat adókötelessé.
A szabályozás ugyanakkor több kivételt is tartalmaz. Így például kriptoeszközök átadásakor nem kell eszközérték-növekményt megállapítani, továbbá nem keletkezik ilyen kötelezettség abban az esetben sem, ha a vagyont a vagyonrendelő, az alapító vagy a csatlakozó halálával szerzik meg.
A módosítás a NAV ellenőrzési lehetőségeit is jelentősen bővíti. 2028. január 1-jétől a NAV az elévülési időn belül valamennyi bizalmi vagyonkezelési jogviszonyt és magánalapítványt ellenőrizni fogja. Az ellenőrzések során többek között vizsgálható lesz a vagyonrendelés körülménye, a szerződések tartalma és célja, valamint az adóelőny megszerzésével összefüggő körülmények.
2. Társasági adó
A társasági adózásban kivezetik a növekedési adóhitel intézményét. A 2026-ban vagy azt megelőzően keletkezett növekedési adóhitelhez kapcsolódó, még fennálló kötelezettségekre azonban az átmeneti szabályok szerint továbbra is alkalmazni kell a korábbi rendelkezéseket.
Megszűnik továbbá a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok támogatásához kapcsolódó, társaságiadó-alap csökkentésére vonatkozó kedvezmény. A kedvezmény a törvényben meghatározott átmeneti szabályok alapján utoljára a 2027-ben kezdődő adóévben vehető igénybe.
Módosulnak egyes közhasznú szervezetek, felsőoktatási intézmények, a HUN-REN, valamint a Magyar Kármentő Alap, a Nemzeti Kulturális Alap és a Kárenyhítési Alap támogatásához kapcsolódó adóalap-csökkentő szabályok is, több esetben az érvényesíthető kedvezmény mértékének változásával.
3. Kiskereskedelmi adó
A kiskereskedelmi adó tekintetében a törvény megszünteti azt a speciális szabályozást, amely bizonyos esetekben előírta az egymással kapcsolt vállalkozások, illetve az egyes vállalkozási formák által elért nettó árbevétel együttes figyelembevételét a kiskereskedelmi adó alapjának meghatározásakor.
A változást már a 2026-ban kezdődő adóévre is alkalmazni kell, így az érintett vállalkozásoknak a 2026. évi kiskereskedelmiadó-kötelezettségük meghatározásakor már nem kell alkalmazniuk ezeket az összeszámítási szabályokat.
4. Megszűnő adónemek és egyéb fizetési kötelezettségek
A jogszabály több adó- és egyéb fizetési kötelezettséget is megszüntet.
Visszamenőleges hatállyal 2023. október 7-től megszűnik a szén-dioxid-kvóta adó. Az ezen időponttól megfizetett adó és az ahhoz kapcsolódó kamat az érintett adózó kérelmére visszaigényelhető. A visszaigénylésre a törvény hatálybalépését követő 90 napos, jogvesztő határidő áll rendelkezésre.
Megszűnik továbbá a települési adó, és kivezetik a bevándorlási különadót. Az állatvédelmi törvényből szintén törlik az ebrendészeti hozzájárulásra vonatkozó rendelkezéseket.
A helyi adókat érintően új mentességi szabály vonatkozik bizonyos, Ukrajnából érkezett magánszemélyekre. Ennek alapján mentesülnek a helyi adókötelezettség alól azok a magánszemélyek, akik 2022. február 24-én vagy azt követően érkeztek Ukrajnából, és a Magyarországra érkezésüket megelőzően jogszerűen tartózkodtak Ukrajna területén. A rendelkezést a törvény alapján a 2026. május 14-étől keletkező adókötelezettségekre kell alkalmazni.
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése van, forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz!
Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz!
A Niveus Consulting Group elemzése a magyar KKV-k cégértékének csökkenéséről
A 2026-tól életbe lépő módosítások jelentős könnyítést hozhatnak a kisvállalati adózást választók számára: az árbevételi és alkalmazotti létszámhatárok emelése új lehetőségeket teremt. De pontosan hány vállalkozás élhet majd ezzel?
Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) napokban elfogadott kötelező véleménye hatalmas változásokat hozhat a viselkedésalapú reklámozás terén, amikor is felhasználókat internethasználatuk közben nyomon követik, és így küldenek nekik célzott reklámokat. Az Economx-nak nyilatkozott a témában dr. Halmos Tamás, a Niveus Legal I Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda partnere, adatvédelmi szakjogász. Véleménye szerint a nagy online platformok várhatóan újragondolják a reklámtevékenységük adatvédelmi aspektusait. A jelenleg széles körben alkalmazott, viselkedésalapú reklámozás helyett pedig más módot keresnek majd, hogy a hirdetők üzeneteit minél célzottabban közvetítsék.
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!