A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

2021. Október 11.

Már nem kell átnézni az online számlákat

Mostantól a NAV jelez az adatszolgáltatási hibákról

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Adatszolgáltatási problémák az online számla rendszerében

Időről időre problémaként merül fel, hogy a cégek által kiállított számláról a NAV felé küldött adat valamiért nem ér célba. Ennek hátterében számos ok állhat, egy hibásan kitöltött mező, valamilyen kommunikációs hiba a NAV oldalán vagy például egy új számlázási rendszer bevezetésekor vagy frissítésekor nem észlelt fejlesztési hiba. Ezek a hibák többnyire könnyen orvosolhatóak – ha a fejlesztők és a szoftvert használó cégek tudomást szereznek a problémáról.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere kiemelte, hogy korábban semmilyen visszajelzés nem érkezett a NAV-tól arról, ha valamilyen technikai hiba okán sikertelen volt a számláról küldött adatszolgáltatás. Előfordult, hogy egy cég csak akkor értesült a hibáról, amikor a NAV egy ellenőrzés során ezt jelezte neki, vagy épp egy partner szúrta ki, hogy az online számla rendszerben nem látja a részére kiállított számlát.

A NAV mindenkit figyelmeztet, ahol ilyen hibát észlel

A NAV közleménye szerint „a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról”. Ez azt jelenti, hogy nem csak passzívan nyugtázza a rendszer, hogy nem sikerült befogadni a cég, illetve a számlázóprogram által küldött adatokat, hanem aktívan is megkeresik a cégeket és tájékoztatják őket az adatszolgáltatási hibáról és annak okairól. A közlemény értelmében az adóhatóság célja, hogy csökkentse a sikertelen adatszolgáltatásokat ezzel hatékonyabbá téve az ügyviteli folyamatokat.

„Ez természetesen nem csak hatékonysági kérdés, hanem egy újabb megnyilvánulása a szolgáltató típusú adóhatóságnak. A megkeresés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cégek a számlázóprogram fejlesztőivel együttműködve még azelőtt orvosolhassák az adatszolgáltatási hibát, hogy a NAV ellenőrizné az adatszolgáltatást és a hiba miatt bírságot szabna ki.”-tette hozzá Fischer Ádám.

Cégként mi a teendő?

A tájékoztatást a NAV automatikusan kiküldi minden érintett részére, az elektronikus tárhelyre (cégkapu, ügyfélkapu).  Fontos, hogy mielőtt a céget megkeresik, a NAV először a számlázóprogram fejlesztőjének fog levelet küldeni, amihez az adatszolgáltatásban megjelölt fejlesztői adószámot fogják felhasználni az azonosításhoz. Éppen ezért a szoftverfejlesztőnek érdemes ellenőrizni, hogy az adószámuk jól szerepeljen a számlázóprogram által küldött adatok között, így még azelőtt tudomást szerezhet a hibáról és javíthatja az adatszolgáltatást, hogy az ügyfeleit megkeresi a NAV.

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Niveus hírlevél – 2024. október

Benyújtották az őszi adócsomag tervezetét. Hogyan néz ki a külföldön tanulók magyarországi egészségbiztosítási státusza. GINOP Plusz pályázatok érhetőek el a vállalkozások számára. Októberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk

Niveus hírlevél – 2022. szeptember

Jövőre az iparűzési adó is fizethető euróban vagy amerikai dollárban. A kiskereskedelmi pótadó fizetési határidejének közeledtével érdemes még egyszer átgondolni, hogy kinek és milyen értékesítések után keletkezik kiskereskedelmi adókötelezettsége. Az Európai Bíróság előtt az igazgatósági díjak ÁFA kötelezettségének megítélése. Szeptemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Belépőjegy 5%-os áfakulccsal: ki járna jól, a szervező, a zenész vagy esetleg a közönség?

A fesztiválok elmaradása miatt, a zenészek megsegítése érdekében a Magyar Fesztivál Szövetség (MFSZ) a koncertek belépőjegyeire kedvezményes, öt százalékos áfa bevezetését kéri. A Niveus Consulting Group azt járta körbe, kinek jelenthetne ez valós előnyt, illetve léphet-e egyaltalán...

Kapcsolat

+36 30 678 9794

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!