A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

2021. Október 11.

Már nem kell átnézni az online számlákat

Mostantól a NAV jelez az adatszolgáltatási hibákról

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Adatszolgáltatási problémák az online számla rendszerében

Időről időre problémaként merül fel, hogy a cégek által kiállított számláról a NAV felé küldött adat valamiért nem ér célba. Ennek hátterében számos ok állhat, egy hibásan kitöltött mező, valamilyen kommunikációs hiba a NAV oldalán vagy például egy új számlázási rendszer bevezetésekor vagy frissítésekor nem észlelt fejlesztési hiba. Ezek a hibák többnyire könnyen orvosolhatóak – ha a fejlesztők és a szoftvert használó cégek tudomást szereznek a problémáról.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere kiemelte, hogy korábban semmilyen visszajelzés nem érkezett a NAV-tól arról, ha valamilyen technikai hiba okán sikertelen volt a számláról küldött adatszolgáltatás. Előfordult, hogy egy cég csak akkor értesült a hibáról, amikor a NAV egy ellenőrzés során ezt jelezte neki, vagy épp egy partner szúrta ki, hogy az online számla rendszerben nem látja a részére kiállított számlát.

A NAV mindenkit figyelmeztet, ahol ilyen hibát észlel

A NAV közleménye szerint „a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról”. Ez azt jelenti, hogy nem csak passzívan nyugtázza a rendszer, hogy nem sikerült befogadni a cég, illetve a számlázóprogram által küldött adatokat, hanem aktívan is megkeresik a cégeket és tájékoztatják őket az adatszolgáltatási hibáról és annak okairól. A közlemény értelmében az adóhatóság célja, hogy csökkentse a sikertelen adatszolgáltatásokat ezzel hatékonyabbá téve az ügyviteli folyamatokat.

„Ez természetesen nem csak hatékonysági kérdés, hanem egy újabb megnyilvánulása a szolgáltató típusú adóhatóságnak. A megkeresés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cégek a számlázóprogram fejlesztőivel együttműködve még azelőtt orvosolhassák az adatszolgáltatási hibát, hogy a NAV ellenőrizné az adatszolgáltatást és a hiba miatt bírságot szabna ki.”-tette hozzá Fischer Ádám.

Cégként mi a teendő?

A tájékoztatást a NAV automatikusan kiküldi minden érintett részére, az elektronikus tárhelyre (cégkapu, ügyfélkapu).  Fontos, hogy mielőtt a céget megkeresik, a NAV először a számlázóprogram fejlesztőjének fog levelet küldeni, amihez az adatszolgáltatásban megjelölt fejlesztői adószámot fogják felhasználni az azonosításhoz. Éppen ezért a szoftverfejlesztőnek érdemes ellenőrizni, hogy az adószámuk jól szerepeljen a számlázóprogram által küldött adatok között, így még azelőtt tudomást szerezhet a hibáról és javíthatja az adatszolgáltatást, hogy az ügyfeleit megkeresi a NAV.

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Véleményünk a Kúria döntéséről a „légiutas-adó” hatályon kívül helyezése kapcsán

A Kúria 2023. március 28-án 2023. január 1-i visszamenőleges hatállyal hatályon kívül helyezte a XVIII. kerületi önkormányzat „légiutas-adóról” szóló önkormányzati rendeletét. Több, anyagilag nehéz helyzetben lévő önkormányzat is mérlegeli azt, hogy különböző települési adókat vezetne be, így a Kúria ítélete fontos forrás lehet nekik és a települési adó fizetésére kötelezett magánszemélyeknek is arra vonatkozóan, hogy települési adót milyen keretek között lehet bevezetni- foglalja össze a Niveus Consulting Group.

Nem ússzuk meg az adót!

Az USA-val kötött egyezmény megszűnésének hatásai az Amerikában élő magyar állampolgárok magyarországi adózására

A nagyvállalatoknak több időre van szükségük

A Niveus Consulting Group saját ügyfélkörében végzett nem reprezentatív kutatása megerősíti, hogy főleg a KKV szektor igényelte első körben a bértámogatást. A nagyvállalati ügyfélkör csak mintegy 3-4 százaléka élt ezzel az eszközzel. Sokan még halogatják a döntést és a tömeges beadás ebben a...

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!