A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

2021-10-11

Már nem kell átnézni az online számlákat

Mostantól a NAV jelez az adatszolgáltatási hibákról

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Adatszolgáltatási problémák az online számla rendszerében

Időről időre problémaként merül fel, hogy a cégek által kiállított számláról a NAV felé küldött adat valamiért nem ér célba. Ennek hátterében számos ok állhat, egy hibásan kitöltött mező, valamilyen kommunikációs hiba a NAV oldalán vagy például egy új számlázási rendszer bevezetésekor vagy frissítésekor nem észlelt fejlesztési hiba. Ezek a hibák többnyire könnyen orvosolhatóak – ha a fejlesztők és a szoftvert használó cégek tudomást szereznek a problémáról.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere kiemelte, hogy korábban semmilyen visszajelzés nem érkezett a NAV-tól arról, ha valamilyen technikai hiba okán sikertelen volt a számláról küldött adatszolgáltatás. Előfordult, hogy egy cég csak akkor értesült a hibáról, amikor a NAV egy ellenőrzés során ezt jelezte neki, vagy épp egy partner szúrta ki, hogy az online számla rendszerben nem látja a részére kiállított számlát.

A NAV mindenkit figyelmeztet, ahol ilyen hibát észlel

A NAV közleménye szerint „a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról”. Ez azt jelenti, hogy nem csak passzívan nyugtázza a rendszer, hogy nem sikerült befogadni a cég, illetve a számlázóprogram által küldött adatokat, hanem aktívan is megkeresik a cégeket és tájékoztatják őket az adatszolgáltatási hibáról és annak okairól. A közlemény értelmében az adóhatóság célja, hogy csökkentse a sikertelen adatszolgáltatásokat ezzel hatékonyabbá téve az ügyviteli folyamatokat.

„Ez természetesen nem csak hatékonysági kérdés, hanem egy újabb megnyilvánulása a szolgáltató típusú adóhatóságnak. A megkeresés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cégek a számlázóprogram fejlesztőivel együttműködve még azelőtt orvosolhassák az adatszolgáltatási hibát, hogy a NAV ellenőrizné az adatszolgáltatást és a hiba miatt bírságot szabna ki.”-tette hozzá Fischer Ádám.

Cégként mi a teendő?

A tájékoztatást a NAV automatikusan kiküldi minden érintett részére, az elektronikus tárhelyre (cégkapu, ügyfélkapu).  Fontos, hogy mielőtt a céget megkeresik, a NAV először a számlázóprogram fejlesztőjének fog levelet küldeni, amihez az adatszolgáltatásban megjelölt fejlesztői adószámot fogják felhasználni az azonosításhoz. Éppen ezért a szoftverfejlesztőnek érdemes ellenőrizni, hogy az adószámuk jól szerepeljen a számlázóprogram által küldött adatok között, így még azelőtt tudomást szerezhet a hibáról és javíthatja az adatszolgáltatást, hogy az ügyfeleit megkeresi a NAV.

Share this page and start a discussion:

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

3 milliós KATA keret: mi van, ha túllépem?

Továbbra sem csillapodnak a hullámok a januárban hatályba lépett új KATA szabályozás körül, amely a 3 millió forint feletti kifizetések után 40%-os adót ró a juttatás kifizetőjére. A Niveus Consulting Group néhány, a gyakorlatban gyakran felmerülő kérdést járt körül.

Elolvasom

A Niveus Consulting Group véleménye a munkáltatói egyablakos adatszolgáltatásról

A Pénzügyminisztérium tegnapi bejelentése az adóadminisztráció csökkentéséről üdvözlendő, nagy segítség lehet a vállalkozásoknak, amely még az adóbevételek kiszámítható tervezéséhez és a növeléséhez is hozzájárulhat. Ugyanakkor továbbra is érdemes lehet szakértővel konzultálni a jogszabályok adta adó- és járulékcsökkentési lehetőségek megfelelő kihasználásához. – véli a Niveus Consulting Group.

Elolvasom

Onlineszámla 3.0.

Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának igazgatója szerint tény, hogy az online számla adatszolgáltatás, különösen a kezdetekben, igen jelentős erőforrásokat igényel az adózók részéről. Ugyanakkor az onlineszámla 3.0 olyan valós lehetőségeket is biztosít, amelyek...

Elolvasom

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!