Felére csökkent a KKV-k értéke
A Niveus Consulting Group elemzése a magyar KKV-k cégértékének csökkenéséről
Jelentősen átalakul jövőre a jótállásra vonatkozó szabályozás, azon belül a fogyasztóra vonatkozó szabályok. A jótállással kapcsolatban egyébként is sok félreértésen alapuló legenda terjed- a Niveus Consulting Group segít eligazodni a szabályokon.
Szavatosság, jótállás, garancia
Alapvetés, hogy az eladó felel azért, hogy a szerződés megkötésekor az eladott termék megfelelően működjön; azaz meg kell felelnie a jogszabályoknak, tudnia kell a szerződésben vagy akár a hirdetésben bemutatott képességeket.
Ha a vásárlást követően kiderül, hogy ez nincs így, akkor az eladó úgynevezett szavatossággal tartozik. Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere szerint a közhiedelemmel ellentétben ez akár évekkel később, garanciaidőn túl is érvényesíthető, feltéve, hogy a vevő bizonyítani tudja, hogy a hiba fennállt a szerződés megkötésekor. Ez sokszor gyakorlatilag lehetetlen (évekkel később is lehetséges bizonyítani a hiba eredeti fennállást például, ha kiderül, hogy valamilyen gyártási hiba a termékek széles körét érinti).
A jótállás, garancia lényege az, hogy a jogszabályban előírt vagy az eladó által vállalt időn belül nem kell a vevőnek bizonyítani, hogy a termék már a szerződéskötéskor hibás volt; az a főszabály, hogy az eladónak orvosolnia kell a hibát javítással, adott esetben kicseréléssel. Az eladó csak akkor mentesül, ha bizonyítani tudja, hogy a hiba az eladás után keletkezett (például a telefon átvizsgálása során kiderül, hogy víz érte). A jótállás tehát a vevő válláról veszi le a bizonyítás terhét, arra sarkallva az eladót, hogy magától kezelje a problémát.
Mi változik 2021-ben?
A jótállási határidőket fogyasztók esetén rendelet írja elő és az ebben felsorolt termékekre meghatározott mértékű jótállást kell vállalni. Ezek módosulnak 2021. januártól. Szigorodik az eladók jótállási felelőssége, ám a változás nem érinti az online rendelt termékek 14 napos visszaküldési lehetőségét, mert az a jótállástól független előírás, a visszaküldés nem csak a hibás termékekre vonatkozik.
Fogyasztó – csak magánszemély Nem új, de talán nem kellően közismert egy korábbi változás sem. 2014-ben lépett hatályba az új Polgári törvénykönyv., ami megváltoztatta a ’fogyasztó’ jelentését. Ma már csak magánszemély minősül fogyasztónak, cég még akkor sem, ha egyébként az üzleti tevékenységén kívül vásárol. Ez azt jelenti, hogy csak a magánszemélyeknek eladott termékekre vonatkoznak a fenti szabályok. Aki cégként vásárol (praktikusan számlát kér a vásárlásról), az nem feltétlenül fog tudni élni a fent bemutatott lehetőségekkel, mivel a cégek közötti szerződéseknél nem ír elő jótállási kötelezettséget a jogszabály.
A Niveus Consulting Group szerint ez nem jelenti azt, hogy az eladónak a céges vevő felé nem kell felelősséget vállalnia, hogy az általa eladott termék megfelelően működjön, de egyrészt ez a felelősség szélesebb körben korlátozható, másrészt a céges vevőnek nem feltétlenül lesznek meg azok a bizonyításra vonatkozó kedvezményei, ami egy magánszemélynek a rendelkezésére áll.
Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz
A Niveus Consulting Group elemzése a magyar KKV-k cégértékének csökkenéséről
A napokban jelent meg a Pénzügyminisztérium azon közleménye, amely szerint pozitívan bírálják el a beszámolók, illetve az azokhoz kapcsolódó bevallások május 31-ei határidejének elmulasztása kapcsán beadott igazolási kérelmeket– hívja fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.
Augusztus 31-éig lehet jelentkezni bértámogatásra. Szeptember 30-ával véget ér az online számla moratórium és lejár az ELEKÁFA határidő. A határidő halasztással élőknek is be kell adniuk az éves beszámolót és bevallásokat szeptember végéig. Augusztusi hírlevelünkben ezekre a közelgő...
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!