Niveus hírlevél – 2023. január

2023-01-31

2023.december 31-ig kiterjesztették a Válságközlemény alapján igénybe vehető támogatások határidejét és a támogatás mértéke 400 ezer euróról 2 millió euróra nőtt. Megszűnnek a Szép-kártya zsebek. Duplájára emelkedett a munkába járás adómentes és kötelezően járó költségtérítése. Új adatlapot rendszeresített az állandó meghatalmazások bejelentésére a NAV.

 

Januári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk, illetve megosztjuk ügyfeleinkkel a közelmúltban készült ügyfélelégedettségi felmérésünk eredményét.

 

Válságközlemény alapján igénybe vehető támogatások szabályainak változása

 

Az Európai Bizottság még 2022. október 28-án másodszor is módosította a 2022. március 23-án elfogadott, az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes válságkezelési keret a gazdaságnak Oroszország Ukrajna elleni agresszióját követő támogatása céljából” című, 2022/C 131 I/01 számú európai bizottsági közleményét, az úgynevezett Válságközleményt. Azt pedig 2022. december 9-én a napi hírösszefoglalójában jelentette be, hogy jóváhagyta Magyarország válságkezelésre irányuló támogatási programjainak ezzel összefüggő módosítását.

 

A magyar programokat is érintő legfőbb változás, hogy a Válságközlemény hatálya egy évvel, 2023. december 31-ig meghosszabbodott, továbbá a korlátozott összegű támogatások felső határa a korábbi 400 ezer euróról 2 millió euróra növekedett (a Válságközlemény teljes fennállása alatt kapcsolt vállalkozásokkal együtt összesen).

 

Ennek minden olyan, egyébként de minimis támogatásnak minősülő társasági adó(alap) kedvezmény esetében jelentősége van, amely a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény átmeneti rendelkezései alapján a Válságközlemény alapján is elszámolható a Válságközlemény fennállásáig benyújtott bevallásokban az adózó döntése alapján, ha az adózó működését a háború gazdasági hatásai hátrányosan érintik és erről adóbevallásában nyilatkozatot tesz.

 

Többek között az elektromos töltőállomások létesítésének adóalap kedvezménye is ebbe a körbe tartozik, azonban az ilyen kedvezményeknél az alkalmazhatóság időbeli hatályára speciális szabályok vonatkoznak.

 

Megszűntek a Szép-kártya zsebek

 

Tavaly ősszel került bejelentésre, hogy a SZÉP-kártyák alszámláin 2022. október 15-ig jóváírt összegeket csak 2023. május 31-ig lehet teljes összegben felhasználni. Továbbá, a jövőben a teljes összeg a korábbi 2 év helyett csak 1 évig lesz felhasználható. A késedelmes felhasználást „büntető” díj mértéke pedig a korábbi 3%-ról 15%-ra nő.

 

Feltételezhetően ezzel összefüggésben 2023. január 9-én újabb jelentős változás történt, megszüntették ugyanis a SZÉP-kártya alszámláit, hétköznapi nevén a zsebeket. A különböző alszámlákon lévő összegek automatikusan összevezetésre kerültek, és azok szabadon felhasználhatóak minden olyan célra, amelyekre korábban a különböző alszámlák felhasználhatóak voltak.

 

A kedvezményes adózással adható összeg nem változik, az 2023-ban is évi 450 ezer forint, ugyanannyi, mint amennyi az eddig célonként adható kifizetések együttes összege volt.

 

A munkába járás költségtérítésének változása

 

A 2023. január 28-án hatályba lépett 16/2023. kormányrendelet értelmében 15 forintról 30 forintra nőtt a munkába járás támogatására a munkáltató által adható adómentes költségtérítés összege, azzal, hogy a 30 Ft/km-es összeg már a januári utakra is kifizethető. Ezzel párhuzamosan a munkáltató által a munkába járásra tekintettel kötelezően fizetendő költségtérítés mértéke is a duplájára, a kilométerenként 9 forintról 18 forintra emelkedik. A vonatkozó szabályok egyebekben változatlanok.

 

A módosítás legfontosabb indoka a szükségszerű valorizáció mellett az üzemanyagárstop feloldása, ami miatt jelentősen megnőttek a munkavállalók munkába járási költségei.

 

UJEGYKE – új adatlap az állandó meghatalmazások bejelentésére

 

A NAV 2023. január 28-án új adatlapot vezetett be az állandó meghatalmazások bejelentésére, UJEGYKE néven.  Az UJEGYKE-adatlapon átfogó ügycsoportokra, ügytípusokra lehet meghatalmazást adni. A kiválasztott ügycsoportban a képviselő az ügyek minden egyes mozzanatában eljárhat személyesen, elektronikusan, telefonon vagy akár papíralapon is. Nem kell tehát külön-külön jelölni például az iratbetekintésre, lekérdezésre, adatszolgáltatásra vonatkozó jogot, sőt a NAV telefonos ügyintéző rendszerének használatára sem kell külön jogosultságot megadni, mert az az adott ügycsoportban automatikusan jár a képviselőnek. A módosítás következtében egyszerűbb lesz tehát az ügyintézés, sőt az UJEGYKE az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) is beadható lesz.

 

Az UJEGYKE bevezetésétől kezdve a NAV már csak az új kategóriák szerinti jogosultságokat tartja nyilván. A korábban bejelentett jogosultságok közül az új nyilvántartásba azokat vezeti át a NAV, amelyek tartalmilag megfelelnek az új ügycsoportok tartalmának. A NAV a változatlan és érvényes jogosultságokat hivatalból átvezeti az új rendszerbe, azokat pedig értesíti, akiknek érdemben változnak a jogosultságai. A NAV közleményében mindenkinek felhívja azonban a figyelmét arra, hogy a meghatalmazásokkal létrehozott jogosultságokat vizsgálja felül.

 

Ügyfélelégedettségi felmérés

 

Nagy örömünkre szolgál, hogy ügyfeleink idén is nagy számban kitöltötték az elmúlt évre vonatkozó elégedettségi felmérésünket, mely alapján szolgáltatásaink minősége kapcsán a maximális 5-ből 4,83 pontszámot értünk el. Szakértőink felkészültségét 4,89 pontra értékelték ügyfeleink, míg az ügyintézés, válaszadás gyorsasága 4,65-ös pontszámot kapott.

 

Szolgáltatásaink közül ügyfeleink leginkább a transzferár szolgáltatásokkal elégedettek, második helyen az adótanácsadási szolgáltatás áll, ezt követi a bérszámfejtés. A jövőben elsősorban igénybe venni kívánt szolgáltatások sorrendje is ezt követi. Feltörekvő szolgáltatási területeink közül magas érdeklődésre tart számot a tranzakciós tanácsadás, az üzleti folyamatok optimalizálása és a könyvvizsgálati szolgáltatás. Emellett növekvő érdeklődés övezi jogi szolgáltatásainkat is.

 

A PR aktivitásunk erősödését az ügyfelink fele egyértelműen érzékeli, ők főképp az online gazdasági oldalakon találkoztak gyakrabban cégünk megjelenéseivel.

 

*           *           *

 

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon hozzánk bizalommal.

Share this page and start a discussion:

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

A régióban több helyen is támogatják az otthoni munkavégzést Home-office juttatások Magyarországon és külföldön

A Niveus Consulting Group és nemzetközi hálózatának (DFK International) társirodáival közös, home office támogatásokra vonatkozó régiós összehasonlítása alapján kiderül, hogy a juttatások tekintetében rendkívül vegyes a kép....

Elolvasom

Telephely az adózásban

Az adózási telephely megléte egy adott országban vagy településen, mindig is az adózás egyik kulcsfontosságú kérdése volt. Ettől függ ugyanis, hogy a vállalkozásnak keletkezik-e adókötelezettsége az adott helyen. Bár az alapelvek lényegében nem változtak, a körülmények és egyes részletszabályok módosulása miatt érdemes ezt a kérdéskört időnként újra átgondolni.

Elolvasom

A nagyvállalatoknak több időre van szükségük

A Niveus Consulting Group saját ügyfélkörében végzett nem reprezentatív kutatása megerősíti, hogy főleg a KKV szektor igényelte első körben a bértámogatást. A nagyvállalati ügyfélkör csak mintegy 3-4 százaléka élt ezzel az eszközzel. Sokan még halogatják a döntést és a tömeges beadás ebben a...

Elolvasom

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!