Legal  Legal 

Niveus Consulting Group vélemény a 25 év alatti dolgozók szja-mentességéről

2021. Január 17.

A korhoz kapcsolódó adókedvezmények nem ismeretlenek az elmúlt 10 évben kialakított jövedelemadó rendszerben, így nem ez az első alkalom, hogy a 25 év alattiak adókedvezményben részesülnek. 2018. december 31-ig a 25 év alatti munkavállalók foglalkoztatása esetén szociális hozzájárulási adó (szocho) kedvezményt kaptak a munkáltatók. Ez legfeljebb havi 100.000 forint adóalap csökkentést jelentett, ennek a szochoját nem kellett a foglalkoztatónak befizetnie. A fiatal munkavállalók szocho kedvezményét – több más kedvezménnyel együtt – 2019-ben eltörölték azzal, hogy a pályakezdő fiatalok után még átmenetileg érvényesíthető volt a korábban kapott kedvezmény.

Egyelőre csak az szja mentesség bevezetésének ténye ismert, mint mindig, itt is a részletek lesznek az igazán érdekesek. Ami biztos, hogy a KSH legfrissebb statisztikái 2020. III. negyedévében összesen kb. 280.000 25 év alatti fiatal dolgozott, őket érintheti az szja mentesség.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere szerint fontos kérdés, hogy általános szja mentességről beszélünk vagy egyes jövedelemtípusokra fog vonatkozni, ahogy például a négy vagy több gyermekes anyák szja kedvezménye működik. Várakozása szerint ez utóbbi irányt fogja most is választani a jogalkotó. A négy-vagy többgyerekes nők szja kedvezménye ugyanis ’csak’ a bér- és bérjellegű jövedelmekre vonatkozik. Osztalékból vagy ingatlanbérbeadásból származó jövedelem után nekik is fizetniük kell szja-t.

Véleménye szerint ez lenne a jó irány a fiataloknál is, hiszen a munkával megszerzett jövedelmük (így különösen az iskolaszövetkezeten keresztül kapott jövedelem) adómentes lesz, míg egy általános adómentesség nagyon sok visszaélésre adna lehetőséget (például, ha egy családi cég a gyerek(ek) nevén lenne, akkor a család adómentesen jutna osztalékhoz).

Az szja mentesség tehát várhatóan a 25 év alatti fiatalok bér(jellegű) jövedelmére lesz alkalmazandó, ami lényegében meg fog egyezni a szocho kedvezmény alapjával, mivel az is a bérkifizetéseknél bírt jelentőséggel. Lényeges különbség, hogy míg a szocho kedvezmény a munkáltatók terheit csökkentette, addig az szja kedvezmény a kézhez kapott nettó bért emeli. Változatlan bruttó bér mellett tehát az szja kedvezmény a munkavállalónak jó, a szocho pedig a munkáltatónak.

Nem tudni, hogy miért az szja kedvezmény bevezetése és nem a korábban létező szocho kedvezmény visszavezetése mellett döntött a kormány, de több indok is felmerül.

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Niveus hírlevél – 2021. október

2022-től jelentősen emelkedik a minimálbér és a garantált bérminimum. 13%-ra csökken a szociális hozzájárulási adó és megszűnik a szakképzési hozzájárulás. Újabb részletek derültek ki a személyi jövedelemadó (szja) visszatérítéssel kapcsolatban. Szolgáltatásnyújtás miatt is keletkezhet társasági adó telephely. Októberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk a követelések felszámolási eljárásban történő érvényesítése mellett.

Niveus hírlevél – 2023. október

Megjelent az őszi adócsomag tervezete. Változik a duális képzés szociális hozzájárulási adókedvezménye. November 16-tól adómentes juttatás a borászati termék. Tagdíjbefizetési felhívást kaphat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarától, erre figyeljen. „Down payment” - foglaló vagy előleg? Tovább csúszik az e-aláírás bevezetése. Októberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Kivégezné az unió a Facebook és az Instagram célzott hirdetéseit?

Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) napokban elfogadott kötelező véleménye hatalmas változásokat hozhat a viselkedésalapú reklámozás terén, amikor is felhasználókat internethasználatuk közben nyomon követik, és így küldenek nekik célzott reklámokat. Az Economx-nak nyilatkozott a témában dr. Halmos Tamás, a Niveus Legal I Halmos és Jánosi Ügyvédi Iroda partnere, adatvédelmi szakjogász. Véleménye szerint a nagy online platformok várhatóan újragondolják a reklámtevékenységük adatvédelmi aspektusait. A jelenleg széles körben alkalmazott, viselkedésalapú reklámozás helyett pedig más módot keresnek majd, hogy a hirdetők üzeneteit minél célzottabban közvetítsék.

Kapcsolat

+36 30 861 4009

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!