Lakóingatlanhoz kapcsolódó gépjármű-beállók: mikor alkalmazható az 5%-os áfa?

2026. Május 29.

A NAV 2026. április 23-án közzétett tájékoztatója pontosítja, mikor alkalmazható az 5%-os áfamérték a lakóingatlanokhoz kapcsolódó gépjármű tárolására használt építmények esetében.

A garázs főszabály szerint továbbra sem minősül lakóingatlannak, ezért 27%-os áfa terheli. A gépjármű-beállók esetében azonban árnyaltabb a helyzet. Ha a beálló a lakóingatlannal együtt kerül értékesítésre, és műszaki jellemzői alapján nem minősül helyiségnek, de épületszerkezettel részben közrefogott tér, akkor bizonyos feltételek mellett 5%-os áfa is alkalmazható lehet. Sőt bizonyos egyéb terek is számlázhatóak lehetnek 5 %-os áfamértékkel.

A gyakorlati tanulság: nem elég azt vizsgálni, hogy „garázsról”, „beállóról” vagy „parkolóhelyről” van szó. Az áfakezelést a műszaki kialakítás, a jogi minősítés, valamint az értékesítés és az alapterület-számítás módja együtt határozza meg.

Ezért azoknak, akik új lakóingatlanhoz kapcsolódó gépjármű-beállót értékesítenek, vásárolnak, áraznak, számláznak vagy adózási szempontból minősítenek, indokolt lehet a korábbi áfakezelési gyakorlat felülvizsgálata.

Amennyiben kérdése merül fel az 5%-os lakásáfa alkalmazhatóságával, az érintett ingatlanrészek adózási minősítésével, illetve a számlázási és árazási döntésekhez kapcsolódó adókockázatokkal kapcsolatban, forduljon bizalommal a Niveus adószakértőihez!

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz!

Hírek

Niveus hírlevél – 2025. február

Jelentősebb megtakarítás is elérhető az energiahatékonysági adókedvezmény kapcsán!Az idei leglényegesebb változásokat a számvitel és a bérszámfejtés terén két részben ismertetjük, most a 2. részt olvashatják. Kötelező országonkénti jelentéstétel a multinacionális vállalatok számára. Újabb érdekes ítélet született az Európai Bíróságon az áfa témakörében. Milyen előnyei lehetnek a könyvelés kiszervezésének? Ügyfeleink kiváló visszajelzéseket adtak a szolgáltatásunk színvonaláról. Februári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Niveus hírlevél – 2020. június

Változnak a számlázási és számlaadat szolgáltatási szabályok 2020. július 1-től. Halasztást kaptak az agresszív adótervezésben közreműködők. Bizonyos esetekben a transzferár dokumentációkat is 10 évig kell megőrizni. Jelentős összegeket spórolhatunk zöldrendszámos autók vásárlásakor...

KIVA változások: kik profitálhatnak belőle?

A 2026-tól életbe lépő módosítások jelentős könnyítést hozhatnak a kisvállalati adózást választók számára: az árbevételi és alkalmazotti létszámhatárok emelése új lehetőségeket teremt. De pontosan hány vállalkozás élhet majd ezzel?

Kapcsolat

+36 30 678 9794

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!