Jelentős könnyítéseket sürgetnek a hazai KKV-k – Niveus, MAJOSZ és ÉVOSZ közös kutatása

2025. Szeptember 8.

Jelentős könnyítéseket sürgetnek a hazai KKV-k – Niveus, MAJOSZ és ÉVOSZ közös kutatása

A közel 600 cég megkérdezéséből készült javaslatcsomag már a Nemzetgazdasági Minisztérium asztalán van, célja a versenyképesebb szabályozási környezet kialakítása.

 

A Niveus, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) és az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkájának támogatására országos felmérést végzett a kis- és középvállalkozások (KKV-k) körében. A kutatás célja az volt, hogy feltárja a KKV-k adózási és adminisztrációs folyamatait érintő problémákat, valamint javaslatokat gyűjtsön a vállalkozások terheinek csökkentésére.

 

A felmérés során közel 600 KKV-t kérdezett meg a Niveus, ami a teljes magyarországi KKV-kör mintegy 2%-át jelenti.

A válaszok alapján kiderült, hogy bár a KKV-k alapvetően elégedettek, örülnének annak, ha az adórendszer a jelenleginél is egyszerűbb lenne, ha a transzferárazási szabályok még érthetőbbek lennének. Egy részük üdvözölné az exporttevékenyégek további támogatását és az adminisztrációs terhek csökkentését. Megfelelőnek tartják a digitalizáció mértékét az adózási folyamatokban, de természetesen további elterjedését hasznosnak tartanák, valamint szélesebb körű pályázati lehetőségeket tartanának jónak. Elmondták véleményüket a munkaügyi terhekről; ezen a téren, valamint a környezetvédelmi szabályozás terén némi tehercsökkentést szeretnének elérni.

A felmérés rámutatott arra, hogy a KKV-k a szabályozási környezet több pontján is jelentős könnyítéseket tartanának szükségesnek. A leggyakoribb javaslatok közé tartozik:

  • Mentorprogram indítása a pénzügyi tudatosság, digitalizáció és külpiacra lépés támogatására.
  • A szociális hozzájárulási adó átmeneti kedvezménye új HR, pénzügyi vagy marketing munkakörök bevezetésekor.
  • Az ÁFA-finanszírozási terhek mérséklése, például a pénzforgalmi ÁFA-limit emelésével.
  • Az adminisztráció csökkentése a home office és a munkavállalói folyamatok területén.
  • Pályázati rendszerek egyszerűsítése, rugalmasabb határidőkkel.
  • Banki és tranzakciós költségek mérséklése.
  • Járulékterhek és az adók számának csökkentése.
  • Támogató iroda kialakítása, ahol a KKV minden – jogszabályokkal kapcsolatos -felvilágosítást megkap, ami a tervezett vállalkozáshoz szükséges
  • A dereguláció jegyében szűnjön meg az építési vállalkozások kétszeres kereskedelmi és iparkamarai regisztrációs kötelezettsége oly módon, hogy csak a „szakmai regisztráció maradjon meg”, melynek adataiból a kereskedelmi és iparkamarák automatikusan végrehajtják a vállalkozások általános kamarai nyilvántartásba (regisztrációjába) vételét.
  • EPR rendszer egyszerűsítése

„A kutatás eredményei egyértelműen mutatják, hogy a KKV-k működését napjainkban jelentős adminisztratív és finanszírozási akadályok nehezítik. A vállalkozói visszajelzések alapján kidolgozott javaslatokkal célunk egy versenyképesebb és támogatóbb gazdasági környezet kialakítása” – mondta Bagdi Lajos, a Niveus partnere.

Az összegyűjtött javaslatokat a Nemzetgazdasági Minisztérium rendelkezésére bocsátottuk  és készek vagyunk a további szakmai egyeztetésekre annak érdekében, hogy a KKV-k terhei mérséklődjenek, és fejlődési lehetőségeik bővüljenek – erősítette meg a Niveus partnere.

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Kérhetem a fizetésemet Revolutra? Az alternatív fizetési szolgáltatókra vonatkozó előírások

Magyarországon is népszerűek az alternatív fizetési szolgáltatók, mint a Revolut és a Transferwise. A vállalatok kérhetik a bevételeiket ilyen alternatív számlára, sőt a munkabért is utalhatják ezekre. Ez utóbbinál azonban az utalás költségeit levonhatják a munkavállaló béréből- derül ki a Niveus...

Felére csökkent a KKV-k értéke

A Niveus Consulting Group elemzése a magyar KKV-k cégértékének csökkenéséről

Brexit: Deal vagy no-deal – Ez itt a kérdés?

Az Egyesült Királyság 2020. január 31-én kilépett az Európai Unióból és év végével lejár az az átmenti időszak, amelyben még ugyanazok a vám- és adóügyi szabályok és eljárások alkalmazandók, mint az EU tagsága idején. Az azonban még most sem tisztázott, hogy pontosan mire számíthatnak 2021...

Kapcsolat

+36 30 678 9794

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!