Sajtóközleményünk a KKV-k adóadminisztrációs könnyítéséről

2023. Október 4.

Könnyebb lesz a KKV-k élete

 

Az ETAF (European Tax Adviser Federation) tájékoztatása szerint az Európai Bizottság 2023. szeptember 12-én elfogadott egy jelentős mérföldkőnek számító KKV javaslatcsomagot az EU-ban működő határon átnyúló mikro-, kis- és középvállalatok támogatására, mely az adózással kapcsolatos adminisztratív kötelezettségek drasztikus könnyítésére irányul – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.

 

Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere: „Az új, mérföldkőnek számító, frissen elfogadott irányelv javaslatban a „HOT” rendszer, azaz a Head Office Tax (HOT) rendszer felállítását taglalják.

 

Várhatóan a téma tényleg „hot topic” lesz a következő időszakban, hiszen számos lehetőséget nyit meg a hazai KKV szektor számára is, és a hazánkba érkező külföldi vállalkozásokat is segíti a piacra lépésben.”

 

Mi tartalmaz a HOT?

 

Az EU-s KKV-k, melyeknek több tagállamban is van állandó telephelye, lehetőséget kapnának arra, hogy adóbevallási és adófizetési kötelezettségeiket kizárólag székhelyük szerinti országukban teljesítsék. Az illetékes adóhatóság ezt követően továbbítaná a bevallásokat és az adóösszegeket az érintett uniós országok hatóságainak, ezzel számos adminisztrációs terhet levenne a vállalkozások válláról – jegyezte meg Bagdi Lajos.

 

A javaslattevők célja az, hogy a határokon átnyúló adózási költségeket, valamint a jogviták és kettős adóztatás kockázatát csökkentsék, egyúttal egyablakos ügyintézést (OSS) vezessenek be az adóbevallási kötelezettség egyszerűsítése érdekében. Az adóellenőrzés és viták rendezése az adott tagállamban maradna, de a rendszer fenntartaná a tagországok közös ellenőrzésének lehetőségét.

 

Az új rendszer nem lesz kötelező, csak opcionális, meghatározott feltételekkel választhatják a cégek 5 évre, de ez természetesen megújítható.

 

Az irányelv szerint ezeket a szabályokat 2026. január 1-éig kellene az EU tagállamainak a nemzeti jogrendszerükbe átültetniük, most jelenleg még a véleményezési szakasz zajlik a tagállamok részéről. A Niveus Consulting Group véleménye szerint ez a könnyítés nagy segítség lenne ez a hazai vállalkozások versenyképességének fokozásában, az adóadminisztráció leépítésében és a kapcsolódó költségek csökkentésében.

 

Amennyiben a fentiek kapcsán kérdése merül fel, a Niveus Consulting Group szakértői készséggel állnak rendelkezésre, keressen bennünket bizalommal!

Kérdése van?
Forduljon bizalommal szakértő kollégánkhoz

Hírek

Hat vajon a repülőjegyárakra a különadó eltörlése?

2025 januárjától megszűnt a légitársaságokat terhelő különadó, amely komoly hatással volt az iparág működésére az elmúlt években. De vajon mit jelent ez az utasoknak? Valóban olcsóbbak lesznek a repülőjegyek, vagy más tényezők határozzák meg az árakat? A Niveus szakértői a várható hatásokról osztották meg gondolataikat a piacesprofit.hu-n és a Trend FM-en. Várhatóan a különadó eltörlése önmagában nem fog árcsökkentést hozni, hiszen a repülőjegyek árképzése ennél sokkal összetettebb folyamat. Az árakat olyan tényezők határozzák meg, mint a kereslet, a szezonális ingadozások vagy a gépek töltöttsége. Az európai fapados légitársaságok ugyanakkor növelhetik a Budapestet érintő járataik számát, ami javíthatja az elérhetőséget és a versenyt. Az adó eltörlése tehát inkább indirekt módon hathat a repülési piacra.

Niveus hírlevél – 2022. szeptember

Jövőre az iparűzési adó is fizethető euróban vagy amerikai dollárban. A kiskereskedelmi pótadó fizetési határidejének közeledtével érdemes még egyszer átgondolni, hogy kinek és milyen értékesítések után keletkezik kiskereskedelmi adókötelezettsége. Az Európai Bíróság előtt az igazgatósági díjak ÁFA kötelezettségének megítélése. Szeptemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Megszűnik az Ügyfélkapu, hogy érinti ez a könyvelőket?

A Niveus Legal a portfolio.hu-n beszél arról, hogy mi lesz azokkal a könyvelőkkel, akik eddig az Ügyfélkapu azonosítóval léptek be az ügyfelük nevében az ügyintézési felületekre? Fontos tudni, hogy 2025. január 16-ától megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük két opció marad: a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. A cikkben olvashatják a könyvelők lehetőségeit!

Kapcsolat

+36 30 678 9794

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!