Határon átnyúló követelések érvényesítése az EU-ban - Workshop
Újabb előadással jelentkezik a Niveus Legal, ezúttal azzal fogunk foglalkozni, hogy hogyan hajthatjuk be könnyen az olyan követeléseket, ahol az adós az EU másik tagállamában található.
Az ETAF (European Tax Adviser Federation) tájékoztatása szerint az Európai Bizottság 2023. szeptember 12-én elfogadott egy jelentős mérföldkőnek számító KKV javaslatcsomagot az EU-ban működő határon átnyúló mikro-, kis- és középvállalatok támogatására, mely az adózással kapcsolatos adminisztratív kötelezettségek drasztikus könnyítésére irányul – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.
Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere: „Az új, mérföldkőnek számító, frissen elfogadott irányelv javaslatban a „HOT” rendszer, azaz a Head Office Tax (HOT) rendszer felállítását taglalják.
Várhatóan a téma tényleg „hot topic” lesz a következő időszakban, hiszen számos lehetőséget nyit meg a hazai KKV szektor számára is, és a hazánkba érkező külföldi vállalkozásokat is segíti a piacra lépésben.”
Mi tartalmaz a HOT?
Az EU-s KKV-k, melyeknek több tagállamban is van állandó telephelye, lehetőséget kapnának arra, hogy adóbevallási és adófizetési kötelezettségeiket kizárólag székhelyük szerinti országukban teljesítsék. Az illetékes adóhatóság ezt követően továbbítaná a bevallásokat és az adóösszegeket az érintett uniós országok hatóságainak, ezzel számos adminisztrációs terhet levenne a vállalkozások válláról – jegyezte meg Bagdi Lajos.
A javaslattevők célja az, hogy a határokon átnyúló adózási költségeket, valamint a jogviták és kettős adóztatás kockázatát csökkentsék, egyúttal egyablakos ügyintézést (OSS) vezessenek be az adóbevallási kötelezettség egyszerűsítése érdekében. Az adóellenőrzés és viták rendezése az adott tagállamban maradna, de a rendszer fenntartaná a tagországok közös ellenőrzésének lehetőségét.
Az új rendszer nem lesz kötelező, csak opcionális, meghatározott feltételekkel választhatják a cégek 5 évre, de ez természetesen megújítható.
Az irányelv szerint ezeket a szabályokat 2026. január 1-éig kellene az EU tagállamainak a nemzeti jogrendszerükbe átültetniük, most jelenleg még a véleményezési szakasz zajlik a tagállamok részéről. A Niveus Consulting Group véleménye szerint ez a könnyítés nagy segítség lenne ez a hazai vállalkozások versenyképességének fokozásában, az adóadminisztráció leépítésében és a kapcsolódó költségek csökkentésében.
Amennyiben a fentiek kapcsán kérdése merül fel, a Niveus Consulting Group szakértői készséggel állnak rendelkezésre, keressen bennünket bizalommal!
Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:
Újabb előadással jelentkezik a Niveus Legal, ezúttal azzal fogunk foglalkozni, hogy hogyan hajthatjuk be könnyen az olyan követeléseket, ahol az adós az EU másik tagállamában található.
Ahogyan az várható volt, 2022. május 25-én – az Alaptörvény módosítása után – a kormány kihirdette a háborús vészhelyzetet, majd másnap bejelentette bizonyos szektorokban az extraprofit adó bevezetését. Megjelentek továbbá egyes, a vészhelyzethez kapcsolódó rendelkezéseket tartalmazó kormányrendeletek. Májusi hírlevelünkben ezek közül mutatunk be néhányat, illetve az ügyfeleink körében a gazdasági kilátásokról végzett felmérés eredményeiről adunk rövid áttekintést.
2022. november 22-én elfogadták és 23-án kihirdették az őszi adócsomagot. 2022. december 1-ig kell bejelentést tenniük azoknak, akik a társasági adót devizában szeretnék megfizetni. Novemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk, egyúttal örömmel jelentjük be, hogy 2023. január 1-jétől új üzletággal, a könyvvizsgálati szolgáltatásokkal bővül a cégcsoport tevékenységi köre (Niveus Audit), amely a „one-stop-shop” megközelítést tovább erősíti (minden szolgáltatást egy helyen, az adott társaságot kiválóan ismerő szolgáltatótól lehet igénybe venni).
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!