Az ETAF (European Tax Adviser Federation) tájékoztatása szerint az Európai Bizottság 2023. szeptember 12-én elfogadott egy jelentős mérföldkőnek számító KKV javaslatcsomagot az EU-ban működő határon átnyúló mikro-, kis- és középvállalatok támogatására, mely az adózással kapcsolatos adminisztratív kötelezettségek drasztikus könnyítésére irányul – hívta fel a figyelmet a Niveus Consulting Group.
Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere: „Az új, mérföldkőnek számító, frissen elfogadott irányelv javaslatban a „HOT” rendszer, azaz a Head Office Tax (HOT) rendszer felállítását taglalják.
Várhatóan a téma tényleg „hot topic” lesz a következő időszakban, hiszen számos lehetőséget nyit meg a hazai KKV szektor számára is, és a hazánkba érkező külföldi vállalkozásokat is segíti a piacra lépésben.”
Mi tartalmaz a HOT?
Az EU-s KKV-k, melyeknek több tagállamban is van állandó telephelye, lehetőséget kapnának arra, hogy adóbevallási és adófizetési kötelezettségeiket kizárólag székhelyük szerinti országukban teljesítsék. Az illetékes adóhatóság ezt követően továbbítaná a bevallásokat és az adóösszegeket az érintett uniós országok hatóságainak, ezzel számos adminisztrációs terhet levenne a vállalkozások válláról – jegyezte meg Bagdi Lajos.
A javaslattevők célja az, hogy a határokon átnyúló adózási költségeket, valamint a jogviták és kettős adóztatás kockázatát csökkentsék, egyúttal egyablakos ügyintézést (OSS) vezessenek be az adóbevallási kötelezettség egyszerűsítése érdekében. Az adóellenőrzés és viták rendezése az adott tagállamban maradna, de a rendszer fenntartaná a tagországok közös ellenőrzésének lehetőségét.
Az új rendszer nem lesz kötelező, csak opcionális, meghatározott feltételekkel választhatják a cégek 5 évre, de ez természetesen megújítható.
Az irányelv szerint ezeket a szabályokat 2026. január 1-éig kellene az EU tagállamainak a nemzeti jogrendszerükbe átültetniük, most jelenleg még a véleményezési szakasz zajlik a tagállamok részéről. A Niveus Consulting Group véleménye szerint ez a könnyítés nagy segítség lenne ez a hazai vállalkozások versenyképességének fokozásában, az adóadminisztráció leépítésében és a kapcsolódó költségek csökkentésében.
Amennyiben a fentiek kapcsán kérdése merül fel, a Niveus Consulting Group szakértői készséggel állnak rendelkezésre, keressen bennünket bizalommal!
Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:
Pályázati felhívás elektromos járművek beszerzéséhez. Számos pontban változott a Számviteli törvény, a legfőbb változásokat két külön hírlevélben ismertetjük. Új kötelezettség a láthatáron – fenntarthatósági jelentés (ESG). 2024-es változások az EPR szabályozásban. Új vezetőket köszönthet a Niveus Consulting Group. Januári hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.
Március 30-ától emelkedik a kiküldetések napidíja. Körvonalazódik az e-nyugta koncepció. Jön a vállalati fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettség (ESG). Megjelentek a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerről szóló részletszabályok, áprilisban regisztrációs kötelezettsége lesz a körforgás termékek gyártóinak. Márciusi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!