A @Niveus Consulting Group véleménycikke a globális minimumadóról
„Game over” – megszületett a döntés a globális minimumadó bevezetéséről (1. rész) - Adó Online
(Újra)Indul idén nyáron a 2021-2027-es EU költségvetéshez kapcsolódó pályázati idény, hiszen 2023 év végén az ún. Igazságügyi reform Bizottsági elfogadásával jelentős, 10,4 mrd euró összegű forrást szabadítottak fel Magyarország számára. Ennek eredményeként több, a gazdasági szereplők által is már nagyon várt operatív program pályázatai nyílhatnak meg. A kohéziós források mellett energetikai fejlesztések támogatására szolgáló pályázatok kiírására számíthatunk még az idén – hangsúlyozták a Niveus Consulting Group pályázatírási és tanácsadási üzletágának szakértői.
Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a kohéziós alapokból várhatóan érkező, folyó árfolyamon 4.000 milliárd forintos keretnek csak a kisebb része, 776,5 milliárd forint folyhat be a gazdasági szereplőkhöz. Ennek több oka van:
Mekkora a vállalkozások számára a következő időszakban rendelkezésre álló támogatási keret?
Az alábbi táblázatból kiderül, hogy a vállalkozások szempontjából releváns négy nagy program teljes keretének 23,2%-ra pályázhatnak a vállalkozások – emelte ki Bagdi Lajos. Ennek kétharmada vissza nem térintendő támogatás, mindegy 776,5 Mrd forint értékben. A főbb várható támogatási területek a zöld gazdaságra való áttéréshez kapcsolódó fejlesztések (332,4 Mrd Ft) az innováció (262 Mrd Ft), a digitalizáció (154,6 Mrd Ft), az energia hatékonysági fejlesztések (154,2 Mrd Ft) és a speciális célterületeket lefedő energetikai fejlesztések (105,1 Mrd Ft). Jól látszik, hogy a korábban nagyon népszerű technológiai fejlesztéshez mindösszesen 130 Mrd forintnyi pénzügyi eszközzel tervez hozzájárulni a kormányzat, amely azt vetíti előre, hogy nagyon korán fel kell készülnie a gazdasági szereplőknek.
Mrd HUF |
Eljárás rend |
Összesen |
Ebből: |
|||
Kiemelt |
Standard/ Egyszerűsített |
Pénzügyi eszköz |
Vállalkozások által pályázható vissza nem térítendő keret |
Vállalkozások által pályázható visszatérítendő keret |
||
DIMOP PLUSZ |
136,8 |
230,3 |
46,0 |
413,1 |
182,4 |
46,0 |
Innováció |
10,0 |
68,0 |
|
78,0 |
58,0 |
|
Digitalizáció |
64,5 |
130,1 |
46,0 |
240,6 |
108,6 |
46,0 |
Energetika |
20,2 |
32,2 |
|
52,4 |
15,8 |
|
Környezetvédelem |
42,1 |
|
|
42,1 |
|
|
GINOP PLUSZ |
53,4 |
348,9 |
130,0 |
532,3 |
204,4 |
130,0 |
Innováció |
|
204,4 |
|
204,4 |
204,4 |
|
Innováció - infrastruktúra |
|
187,0 |
|
187,0 |
0,0 |
|
HR-Oktatás |
53,4 |
60,2 |
|
113,6 |
0,0 |
|
Gazdaságfejlesztés |
|
6,0 |
130,0 |
136,0 |
0,0 |
130,0 |
EFOP PLUSZ |
1025,6 |
87,8 |
|
1113,4 |
2,2 |
0,0 |
Pedagógus programok |
788,4 |
|
|
788,4 |
|
|
HR-Oktatás |
20,1 |
15,2 |
|
35,3 |
|
|
Társadalmi felzárkóztatás |
186,4 |
63,8 |
|
250,2 |
|
|
Esélyegyenlőség |
30,7 |
8,8 |
|
39,5 |
2,2 |
|
Kohéziós források összesen |
1215,8 |
667,0 |
176,0 |
2058,8 |
389,0 |
176,0 |
RRF |
1585,4 |
815,1 |
525,6 |
2926,1 |
387,5 |
204,2 |
Egészségügy |
479,7 |
|
|
479,7 |
|
|
Energetika |
363,6 |
396,2 |
124,2 |
884,0 |
105,1 |
|
Energia hatékonyság |
81,5 |
24,4 |
351,4 |
457,3 |
|
154,2 |
HR-Oktatás |
26,1 |
22,5 |
|
48,6 |
|
|
Környezetvédelem |
15,1 |
28,9 |
|
44,0 |
|
|
Közlekedés |
605,4 |
60,6 |
|
666,0 |
0,0 |
|
Zöld gazdaság fejlesztése |
14,0 |
282,5 |
50,0 |
346,5 |
282,4 |
50,0 |
Mindöszesen |
2801,2 |
1482,1 |
701,6 |
4984,9 |
776,5 |
380,2 |
% |
56,2% |
29,7% |
14,1% |
|
15,6% |
7,6% |
A fejlesztési források több mint felét a kormányzat a kiemelt eljárásrendű pályázatok keretei között tervezi felhasználni, amely a gyakorlatban egy állami pályázó kijelölését jelenti, amely egyedül nyújthat be pályázatot a pályázati felhívásban meghatározott projekt, program végrehajtására. Természetesen a projektek megvalósítása során ezekbe is bekapcsolódhatnak vállalkozások, de a célokat nem az üzleti szereplők határozzák meg.
A Niveus Consulting Group hangsúlyozza, hogy a fenti adatok azokat a támogatási programokat tartalmazzák, amelyek jellegüknél, tartalmuknál fogva alkalmasak a vállalkozások támogatására. Talán nem véletlen, hogy éppen ezért járult hozzá az Európai Bizottság ezen programok finanszírozásához – véli Bagdi Lajos, aki a Niveus Consulting Group pályázatírási és tanácsadási üzletágával már folyamatosan egyeztet az ügyfelekkel, hogy mielőbb azonosításra kerüljenek a potenciális projektek és előkészítésre kerüljenek a pályázati anyagok.
Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:
„Game over” – megszületett a döntés a globális minimumadó bevezetéséről (1. rész) - Adó Online
Mégsem készít áfa bevallás tervezeteket a NAV. Marad a fordított áfa a gabona és acélipari termékeknél. Kedvező változások várhatóak a home offiice szabályozásban. Nem mindig hivatkozhatunk „vis maior”-ra, ha késik a beszállítónk. Fontos lehet az informatikai rendszerek felülvizsgálata. Novemberi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.
A Niveus Consulting Group a NAV elmúlt 4 évének aktivitását vizsgálta meg. Az adatokból kiolvasható, hogy 2020-2023 között fokozatosan egyre több adót szedtek be, a legtöbbet vizsgált adónem minden egyes évben az ÁFA, valamint megállapították azt, hogy a feltárt jogsértések közül a legnagyobb arányban az iparjogvédelmi csalások fordultak elő – összegzi a Niveus Consulting Group a NAV adatai alapján.
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!