Sok cégen segíthet a Pénzügyminisztérium új csodafegyvere
A Pénzügyminisztérium tegnapi bejelentése az adóadminisztráció csökkentéséről üdvözlendő, nagy segítség lehet a vállalkozásoknak, amely még az adóbevételek kiszámítható tervezéséhez és a növeléséhez is hozzájárulhat. Ugyanakkor továbbra is érdemes lehet szakértővel konzultálni a jogszabályok adta adó- és járulékcsökkentési lehetőségek megfelelő kihasználásához. – véli a Niveus Consulting Group.
A Pénzügyminisztérium május 30-án bocsátotta nyilvános vitára „A foglalkoztatói adóügyi adatszolgáltatási kötelezettségek egyszerűsítése” tárgyban készített koncepció-tervezetét. A javaslat lényege, hogy a munkáltatókat terhelő jelenlegi sok adategyeztetést igénylő nyomtatvány alapú rendszert alakítanák át egy online rendszerré, amely a Pénzügyminisztérium várakozásai szerint jelentősen csökkentené az adóadminisztrációt.
Mindig is komoly kritikaként fogalmazódik meg, hogy a foglalkoztatással összefüggő adatszolgáltatási követelményeknek való maradéktalan megfelelés jelentős
erőforrásokat igényel a magyar vállalkozások részéről. Ezt kiválóan szemlélteti az az adat, hogy a munkáltatói szerephez kötődő bevallások, adatszolgáltatások költsége igen
jelentős, 2018-ban például a teljes adminisztrációs költségek 22%-át tették ki (ez évente közel 100 milliárd forintot tesz ki).
A Pénzügyminisztérium várakozásai szerint az új rendszer a fizetendő adót és járulékokat is meg tudja majd állapítani a cégek helyett, amely adott esetben még az adó- és járulékbevételek kiszámítható tervezéséhez és a növekedéséhez is hozzájárulhat.,
Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group adótanácsadási partnere szerint a rendszerszintű hibákat is ki lehetne iktatni az új rendszer segítségével: az egyablakos adatszolgáltatás minimalizálná a hibázási lehetőséget, ami kifejezetten hasznos lenne, ugyanis a NAV 2020. és 2021. évi statisztikái alapján 3 és 10% között mozgott a hibásan beküldött bevallások aránya, amely bőven egymillió darab feletti hibás bevallást jelentett.
Bagdi Lajos ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a munkáltatóknak mindenképpen érdemes majd alaposan megvizsgálni a rendszerből végül kinyert információkat. Megfelelő szakértői támogatással ugyanis természetesen a jogszabályok adta adó- és járulékcsökkentési lehetőségeket ki kell használni, amely nem feltétlenül jelenik meg közvetlenül majd a kiajánlott bevallásokban (mint ahogyan az eSZJA bevallás is sok esetben kiegészítésre kell, hogy szoruljon különféle – az állam által előzetesen nem ismert – kedvezményekkel, információkkal).
Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:
A @Niveus Legal a @portfolio.hu-n beszél arról, hogy mi lesz azokkal a könyvelőkkel, akik eddig az Ügyfélkapu azonosítóval léptek be az ügyfelük nevében az ügyintézési felületekre? Fontos tudni, hogy 2025. január 16-ától megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük két opció marad: a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. A cikkben olvashatják a könyvelők lehetőségeit!
Kijött a jövő évi adócsomag-tervezete, csökkenhet a vállalkozások adminisztratív terhe, a 2026-ig duplájára emelkedő családi adókedvezmény több mint 902 milliárddal apasztja majd a költségvetést. Az adótörvények módosítását célzó törvénycsomag társadalmi egyeztetésére a Pénzügyminisztérium egy hetet adott. A társadalmi vitára bocsátás üdvözlendő, végleges jogszabály november közepére várható – kommentálta a tervezetet Bagdi Lajos, a Niveus partnere. A Niveus egyéb észrevételeit a HVG cikkében olvashatják:
Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!