Jelentős könnyítéseket sürgetnek a hazai KKV-k – Niveus, MAJOSZ és ÉVOSZ közös kutatása

08/09/2025

Jelentős könnyítéseket sürgetnek a hazai KKV-k – Niveus, MAJOSZ és ÉVOSZ közös kutatása

A közel 600 cég megkérdezéséből készült javaslatcsomag már a Nemzetgazdasági Minisztérium asztalán van, célja a versenyképesebb szabályozási környezet kialakítása.

 

A Niveus, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) és az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkájának támogatására országos felmérést végzett a kis- és középvállalkozások (KKV-k) körében. A kutatás célja az volt, hogy feltárja a KKV-k adózási és adminisztrációs folyamatait érintő problémákat, valamint javaslatokat gyűjtsön a vállalkozások terheinek csökkentésére.

 

A felmérés során közel 600 KKV-t kérdezett meg a Niveus, ami a teljes magyarországi KKV-kör mintegy 2%-át jelenti.

A válaszok alapján kiderült, hogy bár a KKV-k alapvetően elégedettek, örülnének annak, ha az adórendszer a jelenleginél is egyszerűbb lenne, ha a transzferárazási szabályok még érthetőbbek lennének. Egy részük üdvözölné az exporttevékenyégek további támogatását és az adminisztrációs terhek csökkentését. Megfelelőnek tartják a digitalizáció mértékét az adózási folyamatokban, de természetesen további elterjedését hasznosnak tartanák, valamint szélesebb körű pályázati lehetőségeket tartanának jónak. Elmondták véleményüket a munkaügyi terhekről; ezen a téren, valamint a környezetvédelmi szabályozás terén némi tehercsökkentést szeretnének elérni.

A felmérés rámutatott arra, hogy a KKV-k a szabályozási környezet több pontján is jelentős könnyítéseket tartanának szükségesnek. A leggyakoribb javaslatok közé tartozik:

  • Mentorprogram indítása a pénzügyi tudatosság, digitalizáció és külpiacra lépés támogatására.
  • A szociális hozzájárulási adó átmeneti kedvezménye új HR, pénzügyi vagy marketing munkakörök bevezetésekor.
  • Az ÁFA-finanszírozási terhek mérséklése, például a pénzforgalmi ÁFA-limit emelésével.
  • Az adminisztráció csökkentése a home office és a munkavállalói folyamatok területén.
  • Pályázati rendszerek egyszerűsítése, rugalmasabb határidőkkel.
  • Banki és tranzakciós költségek mérséklése.
  • Járulékterhek és az adók számának csökkentése.
  • Támogató iroda kialakítása, ahol a KKV minden – jogszabályokkal kapcsolatos -felvilágosítást megkap, ami a tervezett vállalkozáshoz szükséges
  • Kamarai hozzájárulás (5.000 forint) eltörlése
  • A dereguláció jegyében szűnjön meg az építési vállalkozások kétszeres kereskedelmi és iparkamarai regisztrációs kötelezettsége oly módon, hogy csak a „szakmai regisztráció maradjon meg”, melynek adataiból a kereskedelmi és iparkamarák automatikusan végrehajtják a vállalkozások általános kamarai nyilvántartásba (regisztrációjába) vételét.
  • EPR rendszer egyszerűsítése

„A kutatás eredményei egyértelműen mutatják, hogy a KKV-k működését napjainkban jelentős adminisztratív és finanszírozási akadályok nehezítik. A vállalkozói visszajelzések alapján kidolgozott javaslatokkal célunk egy versenyképesebb és támogatóbb gazdasági környezet kialakítása” – mondta Bagdi Lajos, a Niveus partnere.

Az összegyűjtött javaslatokat a Nemzetgazdasági Minisztérium rendelkezésére bocsátottuk  és készek vagyunk a további szakmai egyeztetésekre annak érdekében, hogy a KKV-k terhei mérséklődjenek, és fejlődési lehetőségeik bővüljenek – erősítette meg a Niveus partnere.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Sajtóközleményünk a NAV ellenőrzési gyakorlatáról

A Niveus Consulting Group a NAV elmúlt 3 évének aktivitását vizsgálta meg. Az adatokból kiolvasható, hogy 2020-2022 között fokozatosan egyre több adót szedtek be, a legtöbbet vizsgált adónem minden egyes évben az ÁFA, valamint megállapították azt, hogy az adóhatóság és az adózók közül az utóbbiak fordulnak leginkább a Kúriához fellebbvitelezés miatt.

Megszűnik az Ügyfélkapu, hogy érinti ez a könyvelőket?

A @Niveus Legal a @portfolio.hu-n beszél arról, hogy mi lesz azokkal a könyvelőkkel, akik eddig az Ügyfélkapu azonosítóval léptek be az ügyfelük nevében az ügyintézési felületekre? Fontos tudni, hogy 2025. január 16-ától megszűnik az Ügyfélkapu és mellette egy sor bejelentkezési mód a közigazgatási, önkormányzati, bírósági és egyéb ügyintézési portálokra, helyettük két opció marad: a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás és az Ügyfélkapu+. A cikkben olvashatják a könyvelők lehetőségeit!

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!