A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

2021-10-11

Már nem kell átnézni az online számlákat

Mostantól a NAV jelez az adatszolgáltatási hibákról

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Adatszolgáltatási problémák az online számla rendszerében

Időről időre problémaként merül fel, hogy a cégek által kiállított számláról a NAV felé küldött adat valamiért nem ér célba. Ennek hátterében számos ok állhat, egy hibásan kitöltött mező, valamilyen kommunikációs hiba a NAV oldalán vagy például egy új számlázási rendszer bevezetésekor vagy frissítésekor nem észlelt fejlesztési hiba. Ezek a hibák többnyire könnyen orvosolhatóak – ha a fejlesztők és a szoftvert használó cégek tudomást szereznek a problémáról.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere kiemelte, hogy korábban semmilyen visszajelzés nem érkezett a NAV-tól arról, ha valamilyen technikai hiba okán sikertelen volt a számláról küldött adatszolgáltatás. Előfordult, hogy egy cég csak akkor értesült a hibáról, amikor a NAV egy ellenőrzés során ezt jelezte neki, vagy épp egy partner szúrta ki, hogy az online számla rendszerben nem látja a részére kiállított számlát.

A NAV mindenkit figyelmeztet, ahol ilyen hibát észlel

A NAV közleménye szerint „a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról”. Ez azt jelenti, hogy nem csak passzívan nyugtázza a rendszer, hogy nem sikerült befogadni a cég, illetve a számlázóprogram által küldött adatokat, hanem aktívan is megkeresik a cégeket és tájékoztatják őket az adatszolgáltatási hibáról és annak okairól. A közlemény értelmében az adóhatóság célja, hogy csökkentse a sikertelen adatszolgáltatásokat ezzel hatékonyabbá téve az ügyviteli folyamatokat.

„Ez természetesen nem csak hatékonysági kérdés, hanem egy újabb megnyilvánulása a szolgáltató típusú adóhatóságnak. A megkeresés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cégek a számlázóprogram fejlesztőivel együttműködve még azelőtt orvosolhassák az adatszolgáltatási hibát, hogy a NAV ellenőrizné az adatszolgáltatást és a hiba miatt bírságot szabna ki.”-tette hozzá Fischer Ádám.

Cégként mi a teendő?

A tájékoztatást a NAV automatikusan kiküldi minden érintett részére, az elektronikus tárhelyre (cégkapu, ügyfélkapu).  Fontos, hogy mielőtt a céget megkeresik, a NAV először a számlázóprogram fejlesztőjének fog levelet küldeni, amihez az adatszolgáltatásban megjelölt fejlesztői adószámot fogják felhasználni az azonosításhoz. Éppen ezért a szoftverfejlesztőnek érdemes ellenőrizni, hogy az adószámuk jól szerepeljen a számlázóprogram által küldött adatok között, így még azelőtt tudomást szerezhet a hibáról és javíthatja az adatszolgáltatást, hogy az ügyfeleit megkeresi a NAV.

Share this page and start a discussion:

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

Kommentár a 2021-es költségvetés módosításához

Az Országgyűlés elfogadta a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény módosítására vonatkozó törvényt. A Niveus Consulting Group ezzel kapcsolatban leszögezi, hogy ez láthatóan egy veszélyhelyzeti költségvetés-módosítás lesz, ugyanis a törvénymódosítás alapján a GDP arányos költségvetési hiány 2021-re várható értéke 7,5%-ban került meghatározásra.

Read more

Alternatív adózás – helyzetbe hozza a cégeket a KIVA?

Szerdán Lengyelország bejelentette, hogy kb. 4 milliárd forint árbevételig a vállalkozásoknak nem a nyereségük, hanem csak a kifizetett osztalék után kell társasági adót fizetniük. Az elképzelés alapja az Észtországban már régóta így működő társasági adó rendszer, Magyarországon meg 2013 óta létezik a hasonló alapelven működő kisvállalati adó (KIVA), amelynek kulcsa ráadásul jövőre tovább csökken. Ennek apropóján nézte meg a Niveus Consulting Group, miben tér el a magyar szabály a külföldi példáktól.

Read more

Niveus hírlevél – 2020. július

Hatályba lépett az új TB törvény, egyúttal 15,5%-ra csökkent a szociális hozzájárulási adó mértéke. Jövő évtől megszűnik a nem kockázatos termékek EKAER bejelentési kötelezettsége. Eltörölték a feltöltési kötelezettséget a helyi iparűzési adóban is. Változnak a jótállási szabályok. Júliusi hírlevelünkben ezekkel a témákkal foglalkozunk.

Read more

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!