A Niveus Consulting Group kommentárja az online számlákkal kapcsolatos automatikus hibajelentésről

11/10/2021

Már nem kell átnézni az online számlákat

Mostantól a NAV jelez az adatszolgáltatási hibákról

Az október 5-i tájékoztatójuk szerint a NAV 2021. októberétől az elektronikus tárhelyen keresztül tájékoztatja a cégeket arról, ha sikertelen az online számláikkal kapcsolatos adatfeltöltés. Ezzel egy régi kifogást orvosolnak, hiszen többször előfordult, hogy valamilyen hiba miatt az online számla adatszolgáltatás sikertelen volt, de erről a cégek nem, vagy csak későn szereztek tudomást-összegzi a Niveus Consulting Group.

Adatszolgáltatási problémák az online számla rendszerében

Időről időre problémaként merül fel, hogy a cégek által kiállított számláról a NAV felé küldött adat valamiért nem ér célba. Ennek hátterében számos ok állhat, egy hibásan kitöltött mező, valamilyen kommunikációs hiba a NAV oldalán vagy például egy új számlázási rendszer bevezetésekor vagy frissítésekor nem észlelt fejlesztési hiba. Ezek a hibák többnyire könnyen orvosolhatóak – ha a fejlesztők és a szoftvert használó cégek tudomást szereznek a problémáról.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere kiemelte, hogy korábban semmilyen visszajelzés nem érkezett a NAV-tól arról, ha valamilyen technikai hiba okán sikertelen volt a számláról küldött adatszolgáltatás. Előfordult, hogy egy cég csak akkor értesült a hibáról, amikor a NAV egy ellenőrzés során ezt jelezte neki, vagy épp egy partner szúrta ki, hogy az online számla rendszerben nem látja a részére kiállított számlát.

A NAV mindenkit figyelmeztet, ahol ilyen hibát észlel

A NAV közleménye szerint „a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról”. Ez azt jelenti, hogy nem csak passzívan nyugtázza a rendszer, hogy nem sikerült befogadni a cég, illetve a számlázóprogram által küldött adatokat, hanem aktívan is megkeresik a cégeket és tájékoztatják őket az adatszolgáltatási hibáról és annak okairól. A közlemény értelmében az adóhatóság célja, hogy csökkentse a sikertelen adatszolgáltatásokat ezzel hatékonyabbá téve az ügyviteli folyamatokat.

„Ez természetesen nem csak hatékonysági kérdés, hanem egy újabb megnyilvánulása a szolgáltató típusú adóhatóságnak. A megkeresés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cégek a számlázóprogram fejlesztőivel együttműködve még azelőtt orvosolhassák az adatszolgáltatási hibát, hogy a NAV ellenőrizné az adatszolgáltatást és a hiba miatt bírságot szabna ki.”-tette hozzá Fischer Ádám.

Cégként mi a teendő?

A tájékoztatást a NAV automatikusan kiküldi minden érintett részére, az elektronikus tárhelyre (cégkapu, ügyfélkapu).  Fontos, hogy mielőtt a céget megkeresik, a NAV először a számlázóprogram fejlesztőjének fog levelet küldeni, amihez az adatszolgáltatásban megjelölt fejlesztői adószámot fogják felhasználni az azonosításhoz. Éppen ezért a szoftverfejlesztőnek érdemes ellenőrizni, hogy az adószámuk jól szerepeljen a számlázóprogram által küldött adatok között, így még azelőtt tudomást szerezhet a hibáról és javíthatja az adatszolgáltatást, hogy az ügyfeleit megkeresi a NAV.

Any question?
Please do not hesitate to contact our expert colleague:

News

????Kettős adóztatás: hátrány minden érintett számára, megoldás sürgősen kell!

Bagdi Lajos, a Niveus partnere egy fontos példát hozott: „Az egyezmény hiánya miatt 2024-ben már 35%-os adóteher sújt egy magyar befektetőt, aki amerikai részvények után osztalékot kap. Korábban ez mindössze 15% volt.” Ez nemcsak a tengerentúlon élő magyarok, hanem a hazai befektetők és vállalkozások számára is jelentős hátrányt jelent. Egy gyors és hatékony megoldás nemcsak az adóterhek csökkentése szempontjából kulcsfontosságú, de az amerikai-magyar gazdasági kapcsolatok fejlődéséhez is nélkülözhetetlen.

E-áfa: kötelezővé válásához elengedhetetlen az adózói igények teljes körű kiszolgálása

Az idei év általános forgalmi adóval kapcsolatos legfontosabb újdonsága az adóhatóság e-áfa-rendszerének januári bevezetése volt, amellyel új korszak nyílt a bevallási kötelezettségek teljesítése terén. Antretter Erzsébet, a Niveus adótanácsadási üzletágának vezetőjével arra kereste a Világgazdaság a választ, hogy az elmúlt háromnegyed év tükrében hogyan vált be eddig a NAV e-áfa-rendszere. Mik az adózói tapasztalatok? A részletek az alábbi cikkben találhatók

Mérlegen az eÁFA rendszere: módosításokra lenne szükség, hogy szélesebb körben használják

A vállalkozások szerint sok hibával küzd az eÁFA rendszere, ez az oka annak, hogy bár az év elején bevezették, eddig nem igazán használták a cégek – derült ki a Niveus ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérésből. Horváth Zsófia a Niveus könyvelés és bérügyviteli üzletágvezetője egyelőre azoknak a kisebb vállalkozásoknak ajánlja a webes eÁFA-felület használatát, amelyek kizárólag belföldi ügyletekben vesznek részt. Kiemelte, hogy az eÁFA-rendszer továbbra sem helyettesíti az A60-as EU-s összesítő nyilatkozatot, amelyet külön be kell adni az ÁNYK-felületen. A témában részletesen az alábbi hírben olvashatnak:

Köszönjük üzenetét!

Kollégáink hamarosan felveszik önnel a kapcsolatot!